انجماد مایعات بدون یخ زدن



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, انجماد مایعات
محققان آمریکایی راهکار جدیدی را برای سردکردن مایعات تا کمتر از دمای انجماد آن ها بدون کریستالی شدن و یخ زدن یافتند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان از این راهکار جدید برای کاهش دمای انجماد آب و مایعات محلول در آب و سرد کردن آن ها در یک دوره زمانی طولانی استفاده کردند. برای این منظور محققان سطح مایع موردنظر را با استفاده از مایع دیگری مانند روغن های معدنی که با آب مخلوط نمی شود عایق می کنند تا سطح تماس هوا و آب از بین برود.

 

بر اساس تحقیقات قبلی، کریستالی شدن آب به دلیل وجود ناخالصی مانند غبار و باکتری در سطح تماس آب و هوا رخ می دهد و از بین بردن این سطح تماس، ساده ترین راه برای جلوگیری از یخ زدن آب است.

 

در روش های متداول سردکردن مایعات تا کمتر از دمای انجماد، از فشار زیاد استفاده می شود که می تواند به نمونه های زیستی آسیب زده و تنها امکان نگهداری مقدار اندکی از مایع سرد شده را برای مدت کوتاه فراهم می کند.

 

در آزمایشات اولیه محققان توانستند نمونه های کوچکی از آب و محلول های آبی را با روغن های هیدروکربنی از جمله روغن معدنی، روغن زیتون و روغن پارافین عایق کردند و توانستند دمای این نمونه ها را تا منفی 13 درجه سانتیگراد کاهش دهند و نمونه ها را بدون یخ زدن به مدت یک هفته در این شرایط نگهداری کنند. در آزمایشات بعدی با استفاده از روغن هایی با ترکیب پیچیده تر توانستند دمای نمونه ها را تامنفی 20 درجه کاهش داده و آن ها را به مدت 100 روز در این وضعیت نگهداری کنند.

 

محققان امیدوارند با استفاده از این شیوه بتوانند سلول های خون را تا 100 روز سالم نگه دارند. با استفاده از روش های نگهداری کنونی، سلول های خون بعد از دو هفته از بین می روند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------