کاتالیزور پایدار برای تبدیل آب به سوخت



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, کاتالیزور
محققان نوعی ماده کاتالیزور تولید کننده هیدروژن را شناسایی کردند که بسیار پایدار است و علاوه بر کارآیی بالا، در محیط های اسیدی نیز به خوبی عمل می کند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، به اعتقاد محققان شکستن پیوندهای بین اکسیژن و هیدروژن موجود در مولکول آب کلید تولید هیدروژن به صورت مستمر و پایدار است. با وجود این توسعه یک راهکار اقتصادی برای تجزیه مولکول های آب تاکنون امری دشوار بوده است.

 

محققان به منظور تجزیه مولکول آب از دستگاه های الکترولایزر بهره می گیرند که در آن ها از الکترودهای فلزی از جنس ترکیبات اکسید ایریدیم یا اکسید روتنیم و اسیدهای خورنده استفاده می شود. اما پژوهشگران دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافتند اگر به جای استفاده از یک فلز و اکسیژن در این فرآیند از دو عنصر فلزی ایتریم و روتنیم و اکسیژن استفاده کنند، سرعت واکنش و تجزیه مولکول آب افزایش می یابد.

 

در مرحله بعد محققان اسید پرکلرید را به این ترکیب اضافه کردند و آن را گرما دادند تا تجزیه مولکول آب در گرما رخ دهد. در نتیجه این کار ترکیبی موسوم به پیروکلراکسید ریتیوم روتانات (pyrochlore oxide of yttrium ruthenate) تولید شد که یک کاتالیزور قوی است و مولکول آب را با سرعت بسیار بالاتری تجزیه می کند.

 

کاتالیست محققان ایلینویز نوعی الکتروکاتالیزور است که از ترکیب مواد موسوم به اسید پرکلریک با ترکیبات فلزی به دست می آید. الکتروکاتالیزور ها در واقع کاتالیزور هایی هستند که در فرآیندهای الکتروشیمیایی نقش دارند و بدون مصرف شدن در این فرآیندها موجب تسریع آن ها می شوند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------