مشاهده سلول های زنده شبکیه امکان پذیر شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سلول های زنده شبکیه
محققان موسسه ملی چشم آمریکا با ترکیب دو روش تصویربرداری، قادر به مشاهده جزییات بی سابقه ای از قبیل نورون های زنده، سلول های بافت پوششی و عروق خونی موجود در عمق شبکیه چشم شدند. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، این دو روش تصویربرداری اپتیک سازگار یا اپتیک تطبیقی و آنژیوگرافی هستند.

 

اپتیک تطبیقی یک ترفند برای بهبود کارایی سیستم های نوری با کاهش اثر اعوجاج جبهه موج است که در حال حاضر در ساخت بسیاری از تلسکوپ های بزرگ زمینی و کاربردهای تصویربرداری استفاده می شود.

 

به طور کلی در شرایط آزمایشگاهی و تئوری به حذف عوامل اختلالی پرداخته می شود و شرایط ایده آل در نظر گرفته می شود؛ در حالی که در اپتیک تطبیقی اثراتی نظیر آلودگی هوا، یکدست نبودن جنس عدسی ها، عدم بازتاب کامل آینه ها و عواملی از این دست در نتیجه نهایی محاسبه می شود و از این رو بسیار دقیق و کاربردی است.

 

آنژیوگرافی، پرتونگاری از رگ های خونی با استفاده از عامل کنتراست است که باعث می شود تصویری کامل و دقیق از رگ ها مشاهده شود.

 

محققان موسسه ملی چشم آمریکا با ترکیب این دو روش موفق به مشاهده جزییانی مانند سلول های عصبی زنده، سلول های بافت پوششی یا اپیتلیوم و عروق خونی موجود در عمق شبکیه چشم شدند.

 

بافت پوشش بافتی است که از سلول های چندضلعی گروهی تشکیل شده است که پوشش سلولی سطوح خارجی و داخلی بدن از جمله پوست، دیواره رگ ها و حفره های کوچک را می پوشاند. بسیاری از غدد نیز از بافت پوششی تشکیل شده اند.

 

این روش برای اولین بار است که مشاهده سلول های زنده چشم را با این جزییات امکان پذیر می کند. این روش کاملا غیر تهاجمی است.

 

شبکیه داخلی ترین لایه چشم است که از سلول های گیرنده نور و نورون ها تسکیل شده است. این لایه نازک و حساس به نور 75 درصد مساحت کره چشم را می پوشاند. شبکیه با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و انتقال آن از طریق عصب بینایی به مغز توانایی دیدن را می دهد. سلول های مخروطی و سلول های استوانه ای دو نوع سلول های گیرنده نور در شبکیه هستند.

 

با استفاده از این روش درمان بسیاری از بیماری های چشمی از جمله انحطاط ماکولای وابسته به سن امکان پذیر می شود.

 

نتایج این مطالعه به صورت آنلاین در نشریه Communications Biology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------