نوبل پزشکی به دو آمریکایی و یک انگلیسی رسید



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,

 

 

 

آکادمی نوبل روز دوشنبه ۷ سپتامبر (۱۵ مهر) نام گرگ سامانزا و ویلیام کیلن از ایالات متحده و پیتر راتکلیف از بریتانیا را به عنوان برندگان جایزه نوبل پزشکی یا فیزیولوژی سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد.

بنا بر اعلام آکادمی نوبل، این سه پژوهشگر موفق شده‌اند دربارۀ چگونگی درک سلول‌ها از میزان اکسیژن در دسترس و چگونگی سازگاری خود با آن، به دانش قابل توجهی دست یابند.

 

آکادمی نوبل تاکید کرد که اگرچه ضرورت وجود اکسیژن برای زنده ماندن سلول‌ها امری شناخته شده است، اما مکانیسم‌های ملکولی که باعث می‌شود سلول خود را با وضعیت کمبود اکسیژن یا اکسیژن بیش از حد تطبیق دهد، تا امسال ناشناخته بوده است.

 

اهمیت پژوهش‌های آنها از این روست که یافته‌های علمی به دست آمده دربارۀ چگونگی تطبیق سلول با میزان اکسیژن موجود، بر همه چیز، از بارداری گرفته تا بیماری‌های ناشی از ارتفاع یا انواع سرطان‌ها و چگونگی ترمیم زخم‌ها تاثیر می‌گذارد.

 

اعلام تدریجیِ نام برندگان جوایز شش گانۀ نوبل سال ۲۰۱۹ میلادی از امروز آغاز شد و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت؛ این جوایز در بخش‌های فیزیک، شیمی، پزشکی یا فیزیولوژی، ادبیات، اقتصاد و صلح اعطا خواهد شد.

 

اعطای این جوایز از سال ۱۹۰۱ میلادی آغاز شده و امسال قرار است برای نوبل ادبیات دو برنده اعلام شود که دلیل آن، رسوایی جنسی است که سال گذشته دامن‌گیر آکادمی نوبل شد و باعث گردید برای اولین بار طی ۷۵ سال گذشته اعطای نوبل ادبیات به حالت تعلیق درآید.

 

این رسوایی با انتشار اخبار سوء‌رفتار جنسی ژان کلود آرنو، همسر یکی از اعضای کمیته ادبیات آغاز شد و استعفای دست‌کم چهار تن از اعضای آکادمی را در پی داشت. ژان کلود آرنو علاوه بر سوء‎‌رفتار جنسی مقابل ۱۸ زن، متهم بود که برخی سالها نام برندگان جوایز نوبل ادبیات را که باید محرمانه می‌ماندند، فاش کرده است. همچنین مشخص شد او به دلیل رابطۀ نزدیکی که با این آکادمی داشته، از پول آکادمی برای یک باشگاه فرهنگی که مالک آن است، هزینه کرده است.

 

برندگان نوبل سال ۲۰۱۹ میلادی علاوه بر مدال طلا و دیپلم افتخار، برندۀ یک جایزه نقدی به ارزش ۹ میلیون کرون (معادل ۹۱۸ هزار دلار) نیز خواهند شد.

 

پس از اعلام تدریجیِ نام برندگان در این هفته، مراسمی ویژه در۱۰ دسامبر برگزار خواهد شد تا در سالگرد درگذشت آلفرد نوبل بنیانگذار بنیاد نوبل، از برندگان تقدیر و جوایز آنها اهدا شود.

 

 

 برترینها 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------