تولید لباس‌های ورزشی با قابلیت ماهیچه‌سازی/امکان ساخت الکترودهای منعطف در کشور میسر شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,لباس‌های ورزشی
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید الکترودهای منعطف با استفاده از پارچه‌های رسانا موفق به تولید لباس‌های ورزشی شدند که امکان ماهیچه‌سازی را فراهم می‌کند. 

دکتر لاله ملک‌نیا، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در شرکت ما بخش‌هایی از لباس ورزش درحال تولید است که به واسطه استفاده از پارچه‌های رسانا، می‌توانند پالس الکتریکی تولید کنند، گفت: ارسال این پالس‌ها امکان ماهیچه‌سازی را برای افراد ایجاد می‌کند و این همان کاری است که در فیزیوتراپی‌ها از آن بهره می‌برند.

 

وی در این باره توضیح داد: دستگاه‌های فیزیوتراپی دارای الکترودهایی هستند و از طریق دستگاه، پالسی به این الکترودها ارسال می‌شود و ماهیچه از طریق الکترودها، این پالس‌ها را دریافت می‌کنند،  منبسط و منقبض می‌شوند.

 

ملک‌نیا با بیان اینکه از این طریق ماهیچه‌ها شروع به فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در فیزیوتراپی از پدهای سیلیکونی استفاده می‌شود و ما در داخل این لباس ورزشی از این پدها بهره بردیم، با این تفاوت که این پدها پارچه‌ای هستند نه سیلیکونی.

 

مجری طرح با تاکید بر اینکه الکترودهای تولید شده برای این لباس، پارچه‌ای و کامل منعطف هستند، ادامه داد: در پدهای فیزیوتراپی برای ایجاد ارتباط میان الکترود و بدن نیاز است که از آب استفاده شود، ولی در این لباس با توجه به این‌که پدهای رسانا کاملا به بدن می‌چسبند، نیاز به استفاده از آب نیست و از آنجایی که سطحی که در اختیار این الکترودها قرار دارد وسیع‌تر است، قابلیت پوشش‌دهی سطح زیادی از ماهیچه فراهم خواهد شد. به این ترتیب فرد نیازمند به دریافت خدمات فیزیوتراپی، مزایای بیشتر از آنچه که در فیزیوتراپی‌ها است، دریافت خواهد کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: این پدها قابل شستشو هستند و عملکرد آن‌ها با نمونه آلمانی قابل رقابت است، به گونه‌ای که بر اساس تست‌های انجام‌شده، این پدهای منعطف در محیط‌های تعرق اسیدی و قلیایی نسبت به نمونه‌های آلمانی عملکرد بهتر از خود نشان داده‌اند. بخش آزمایشگاهی این محصول در صنعت اجرایی شده است و با قراردادی که به امضا رسید، وارد حوزه صادرات شدیم.

 

به گفته این محقق، با شرکتی که قبلا نمایندگی این نوع لباس‌ها را در اختیار داشته و این پدها را از خارج وارد می‌کرده‌ است، همکاری‌هایی صورت گرفته و این شرکت با مکاتبه‌ای که با کشور آلمان انجام داده است، قرار است پدهای تولیدی ما را با قیمت مناسب‌تر در اختیار این کشور قرار دهد.

 

ملک‌نیا، با بیان اینکه الکترودهای تولید شده می‌توانند به صورت مجزا از لباس در فیزیوتراپی‌ها به کار برده شوند، اظهار کرد: الکترودهایی که برای این لباس تولید شده است، قابلیت تولید به صورت پد را دارند؛ از این رو می‌توان این الکترود را مستقیما در فیزیوتراپی‌ها به عنوان پد استفاده کرد، ضمن آنکه می‌توان در تولید لباس‌هایی که علائم حیاتی بیمار را دریافت می‌کنند نیز کاربردی کرد و به طور کلی می‌توان ادعا کرد که این الکترودها جایگزین الکترودهای موجود در صنعت پزشکی شوند.

 

وی ادامه داد: با توجه به مشغله‌هایی که امروزه مردم دارند، امکان حضور در ورزشگاه‌ها برای انجام تمرینات ورزشی کم است، ولی با استفاده از این دست از لباس‌ها این امکان فراهم می‌شود که حتی در زمان کار با پوشیدن یک تا دو ساعت از این لباس فرصت ماهیچه‌سازی برای بدن فراهم شود.

 

ملک‌نیا به بیان کاربردهای این لباس ورزشی ماهیچه‌ساز اشاره کرد و گفت: این لباس علاوه بر آنکه برای توانبخشی افراد دارای معلولیت‌های جسمانی قابل کاربرد است، با توجه به مشغله کاری افراد این لباس فرصتی را فراهم می‌کند تا با پوشیدن آن به مدت یک تا دو ساعت در ساعت کار از مزایای آن برای ماهیچه‌سازی بهره‌مند شوند. این لباس همچنین برای افرادی که نیاز دارند به طور متناوب به فیزیوتراپی‌ها مراجعه کنند، این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از این لباس فیزیوتراپی‌های مورد نیاز را در منزل انجام دهند.

 

این محقق با تاکید بر اینکه درتلاش هستیم تا این لباس را برای بیماران دارای ضایعات نخاعی و یا مشکلات جسمی کاربردی کنیم، خاطر نشان کرد: همچنین افرادی که دچار شکستگی در ناحیه‌ای از بدن می‌شوند و به دلیل آنکه به مدت طولانی مدت فعالیت بدنی آنها کاهش می‌یابد، این لباس شرایطی را فراهم می‌کند که ماهیچه‌های این افراد کوچک نشود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------