طراحی پشه‌بند جدید برای مقابله با پشه‌های مقاوم به حشره‌کش



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, پشه‌بند جدید
محققان موسسه آموزشی LSTM واقع در لیورپول انگلیس، پشه‌کش جدیدی طراحی کردند که امکان استفاده از انواع مختلف حشره‌کش را به صورت ایمن فراهم کرده و عملکرد موثرتری در نابودی حشرات دارد. 

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، محققان با استفاده از ردگیری ویدیویی، رفتار پشه‌های مالاریا را در اطراف پشه‌بندها تجزیه و تحلیل کرده‌ و مناسب‌ترین مکان و شیوه هدفگیری آن‌ها را شناسایی کرده‌اند.

 

این پشه‌بند که Barrier Bednet نام دارد یک راهکار جدید برای مقابله با مقاومت پشه‌های آفریقایی در برابر ترکیبات پیرتروید محسوب می‌شود. این ترکیبات متداول‌ترین حشره‌کش‌های مورد استفاده در پشه‌بندها هستند. در پشه‌بندهای جدید از یک لایه توری اضافی در قسمت بالا استفاده می‌شود تا پشه‌ها هنگام پرواز در بالای پشه‌بند با آن برخورد کنند. با وجود این که تنها توری اضافی حاوی حشره‌کش بوده و در سایر بخش‌های پشه‌بند از حشره‌کش استفاده نمی‌شود، این طراحی جدید عملکرد بسیار موثری دارد و حتی پشه‌های مقاوم در برابر حشره‌کش‌های متداول را نیز از پای در می‌آورد. علاوه بر این توری حاوی حشره‌کش دور از دسترس کودکان قرار می‌گیرد و به طور تصادفی با بدن شخصی که درون پشه‌بند استراحت می‌کند نیز تماس نخواهد داشت. بدین ترتیب می‌توان از انواع مختلف حشره‌کش‌ها که پیش از این در پشه‌بندها کاربرد نداشتند،‌ به صورت کاملا امن برای نابودی پشه‌ها بهره گرفت.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Microbiology منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------