ساخت حسگر خودترمیم برای نظارت بر سلامت



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,حسگر خودترمیم
محققان انجمن شیمی آمریکا موفق به ساخت حسگر خودترمیمی شده‌اند که توانایی اندازه‌گیری میزان الکترولیت موجود در عرق بدن را دارد. 

به گزارش پایگاه خبری ساینس‌دیلی،‌ برای ساخت این حسگر خودترمیم، محققان الکترودهایی از جنس رشته‌های فیبر کربن را با استفاده از نوعی پلیمر مبتنی بر اسید سیتریک پوشاندند. بدین ترتیب به محض ایجاد خراش یا برش، ساختار الکترودها از طریق پیوندهای هیدروژنی پلیمر به سرعت ترمیم می‌شود. سپس این رشته‌ها را که توانایی تشخیص یون‌های پتاسیم و سدیم را دارند روی یک هدبند دوختند و یک مدار الکترونیکی با قابلیت اتصال بی‌سیم را درون هدبند تعبیه کردند تا اطلاعات را برای یک گوشی هوشمند ارسال کند.

 

در آزمایش اولیه، این هدبند میزان الکترولیت موجود در عرق داوطلبان را در طول ۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی با دقت بالایی اندازه‌گیری کرد. در جریان آزمایش، محققان رشته‌های حسگر را با استفاده از قیچی بریدند و تنها در طول ۲۰ ثانیه این رشته‌ها به حالت اولیه بازگشتند و کارآیی خود را به دست آوردند.

 

عرق انسان حاوی نشانگرهای زیستی مانند متابولیت‌ها، الکترولیت‌ها و فلزات سنگین است که امکان ارزیابی وضعیت سلامت و حتی تشخیص بیماری‌ها را در اختیار می‌گذارند. به همین علت در سال‌های اخیر، حسگرهای عرق به اشکال مختلفی از انواع برچسب‌ها گرفته تا خالکوبی روی پوست، توسعه یافته‌اند، اما عملکرد این حسگرها همواره در اثر آسیب‌های ناشی از حرکات طبیعی، دچار اختلال شده است.

 

گزارش کامل این تحقیقات درنشریه ACS Applied Materials & Interfaces  منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------