ابداع آجرهایی که می‌توانند جایگزین باتری شوند!



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,آجر
پژوهشگران آمریکایی، نوعی آجر ابداع کرده‌اند که توانایی ذخیره انرژی دارد و می‌تواند جایگزین باتری شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیت، شاید به زودی، یک دیوار آجری بتواند عملکرد یک باتری را داشته باشد. آجرها به خاطر رنگدانه‌های قرمزی که دارند، می‌توانند به ابزاری کارآمد برای ذخیره انرژی تبدیل شوند.

 

پژوهشگران "دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس"(WUSTL)، از یک پلیمر رسانای مخصوص موسوم به "PEDOT" استفاده کردند تا آجرهای ذخیره انرژی خود را بسازند.

 

 آنها ابتدا آجرهای قرمزی که معمولا در ساخت خانه به کار می‌روند، برداشتند و سپس آنها را با بخار اسید گرم کردند. این کار، ماده معدنی موسوم به "هماتیت"(Hematite) را که در آجرها وجود دارد و دلیل رنگ قرمز آنها است، حل کرد. سپس پژوهشگران، ترکیبات دیگری را به آن افزودند که با هماتیت حل شده، واکنش نشان می‌دهند. نتیجه نهایی این کار، آجری با شبکه‌ای از الیاف کوچک و رسانای PEDOT بود. آجرها پس از طی این روند، به رنگ آبی- قهوه‌ای تیره درآمدند.

 

پژوهشگران پس از این مرحله، آجرها را با اپوکسی پوشاندند تا ضد آب شوند. این آجرهای پلیمری می‌توانند منبع انرژی نیز باشند و برای مثال، یک لامپ سبز LED را شارژ کنند.

 

"ژولیو دارسی"(Julio D’Arcy)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یک آجر می‌تواند بیش از باتری قلمی انرژی داشته باشد اما باتری قلمی، ارزان‌تر است.

 

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------