وجود آب در ماه ثابت شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, آب در ماه
محققان با استفاده از اطلاعات یک تلسکوپ هوایی به نشانه‌هایی بدون ابهام از وجود آب مولکولی در سطح ماه دست یافته‌اند. 

به گزارش مهر به نقل از ای اف پی، طبق دو تحقیقی که روز گذشته منتشر شده، احتمالاً مقدار آب موجود در ماه بیش از تصورات پیشین است. پژوهش‌های منتشر شده برای چشم‌انداز آینده مأموریت‌های فضانوردان به ماه نویدبخش است.

 

تا یک دهه قبل تصور می‌شد سطح ماه کاملاً خشک باشد. در آن زمان مجموعه‌ای از یافته‌ها نشان داد در زیر دهانه‌هایی در قطب‌های ماه که در سایه هستند، نشانه‌هایی از آب یخ زده وجود دارد.

 

اما طبق دو پژوهش جدید که در نشریه «نیچر آسترونومی» منتشر شده‌اند، احتمالاً آب به طور گسترده‌تر در سیاره مذکور وجود دارد و همچنین تأیید شده دسترسی به آن در مناطقی در سطح ماه که آفتاب به آنها می‌تابد، گسترده‌تر است.

 

اگر بتوان آب را از ماه استخراج کرد، فضانوردانی که به این سیاره و فراتر از آن سفر می‌کنند به آب آشامیدنی دسترسی خواهند داشت. آنها حتی می‌توانند با تجزیه مولکول آب سوخت موشک تهیه کنند.

 

کیسی هانیبال مؤلف ارشد یکی از این پژوهش‌ها از مؤسسه ژئوفیزیک و سیاره شناسی هاوایی می‌گوید: در پژوهش جدید اثر طیف آب مولکولی در مناطق آفتاب‌گیر ماه بدون هیچ ابهامی تشخیص داده شد. اگر در مناطق خاصی از ماه، آب به اندازه کافی وجود داشته باشد، می‌توان از آن به عنوان منبعی برای اکتشافات فضایی توسط انسان استفاده کرد.

 

تحقیقات پیشین نیز نشانه‌هایی از وجود آب در مناطقی از ماه نشان داده بودند که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند. اما این پژوهش‌ها نتوانستند به طور دقیق بین مولکول آب (H2O) و هیدروکسیل (مولکولی که از یک اتم هیدروژن و ۲ اتم اکسیژن ساخته می‌شود) تمایز قائل شوند.

 

محققان در این پژوهش از اطلاعات تلسکوپ هوایی SOFIA استفاده کردند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------