کشف اسرار مریخ با کمک یک شهاب سنگ مریخی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,مریخ
دانشمندان با تجزیه و تحلیل شهاب سنگ کشف شده در صحرای بزرگ آفریقا دریافتند ۴.۴ میلیارد سال پیش در مریخ آب وجود داشته است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، ترکیب معدنی شهاب سنگ مریخی"NWA ۷۵۳۳" که در سال ۲۰۱۲ در صحرای بزرگ آفریقا پیدا شد، نشان دهنده اکسیداسیون یا عمل ترکیب اکسیژن با ماده دیگری است که در صورت تشکیل آب اتفاق می‌افتد. این شهاب سنگ ۸۴ گرمی که نامش به دلیل محل فرودش در شمال غربی آفریقا بر آن نهاده شده، بخشی از یک سنگ آسمانی بود که با ورود به جو زمین از هم پاشید و شکسته شد. پیشتر دانشمندان سیاره‌ای می‌دانستند که حداقل ۳.۷ میلیارد سال پیش در سیاره سرخ آب وجود داشته است اما محققان با در نظر گرفتن سن"NWA ۷۵۳۳" و ترکیب معدنی تازه کشف شده آن، نتیجه گرفته‌اند که آب حدود ۷۰۰ هزار سال زودتر در مریخ وجود داشته است.

 

اگر آب در مریخ زودتر از آنچه تصور می‌شد وجود داشته باشد، این نشان می‌دهد که آب احتمالاً یکی از محصولات فرعی طبیعی حاصل برخی از فرآیندهای اولیه تشکیل سیاره است. این می‌تواند به پاسخ این سوال کمک کند که آب از کجا می‌آید و این موضوع نیز به نوبه خود می‌تواند نظریه‌ها را در مورد ریشه‌های حیات فرازمینی تحت تأثیر قرار دهد. دانشمندان در سال ۲۰۱۳ فاش کردند که شهاب سنگ مذکور ۴.۴ میلیون سال قدمت دارد و این موضوع آن را به قدیمی‌ترین شهاب سنگ مریخ موجود در زمین تبدیل کرده است.

 

پروفسور "تاکاشی میکوچی"(Takashi Mikouchi) در دانشگاه توکیو گفت: نمونه‌های شهاب سنگ NWA ۷۵۳۳ توسط چهار نوع آزمایش مختلف طیف سنجی برای تعیین مواد شیمیایی درون آنها مورد بررسی قرار گرفتند. ما شواهد قوی برای اکسیداسیون ماگما پیدا کردیم. سنگ‌های آذرین یا سنگ‌های تکه تکه شده در شهاب سنگ از ماگما ایجاد می‌شوند و معمولاً در اثر ضربه و اکسیداسیون ایجاد می‌شوند. این اکسیداسیون می‌تواند در صورت وجود آب در پوسته مریخ یا در ساختار داخلی مریخ در ۴.۴ میلیارد سال پیش در اثر ضربه‌ای که بخشی از پوسته را ذوب می‌کند، وجود داشته باشد. تجزیه و تحلیل همچنین نشان می‌دهد که چنین تأثیری می‌تواند مقدار زیادی هیدروژن آزاد کند.

 

تقریباً طی یک دهه پیش، دو شهاب سنگ در صحرای بزرگ آفریقا یافت شده است. شهاب سنگ NWA ۷۰۳۴ در سال ۲۰۱۱ و شهاب سنگ NWA ۷۵۳۳  در سال ۲۰۱۲ پیدا شد، که میکوچی و همکارانش نمونه‌ای از آن را برای تجزیه و تحلیل به دست آوردند. NWA مخفف شمال غربی آفریقا است. با بررسی دانشمندان و داده‌های کاوشگرهای مریخی مشخص شد که هر دو شهاب سنگ از مریخ آمده‌اند. در سال ۲۰۱۳ دانشمندان قدمت NWA ۷۰۳۴ را ۲.۱ میلیارد سال اعلام کردند. بخشی از NWA ۷۰۳۴ توسط  یک فرد آمریکایی که آن را از دلال شهاب سنگ در مراکش خریداری کرده بود به دانشگاه نیومکزیکو اهدا شد. بسیاری از شهاب سنگ‌های مریخی که امروزه وجود دارند توسط افراد قبیله‌ای بادیه نشین در صحرا پیدا شده‌اند که می‌دانند می‌توانند این سنگ‌ها را با قیمت بسیار خوبی در بازار کازابلانکا بفروشند.

 

یافته‌های این مطالعه در مجله "Science Advances" منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------