باد یونی صنعت خشک کردن میوه را متحول می‌کند



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,باد یونی
پژوهشگران سوئیسی فناوری جدیدی برای خشک کردن سریع و ایمن میوه‌ها با حفاظت از خواص آنها ابداع کرده‌اند که باد یونی نام گرفته است. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، این فناوری نه تنها باعث تبخیر سریع آب میوه‌ها بدون نیاز به صرف زمان طولانی و قرار دادن آنها در برابر نور خورشید می‌شود، بلکه موجب صرفه‌جویی زیادی در وقت و هزینه فعالان این صنعت می‌شود.

 

تا پیش از این گرما دهی روشی متداول برای خشک کردن میوه‌ها بود. اما نتیجه استفاده از آن از بین رفتن طعم و مزه میوه‌ها و خواص تغذیه‌ای آنها بود. استفاده از یک روش جایگزین غیر  گرمایی که مبتنی بر استفاده از فن‌های بزرگ است، اگر چه موجب حفظ نسبی طعم و خواص تغذیه‌ای می‌شود، اما مستلزم صرف وقت زیاد و مصرف مقدار زیادی برق است.

 

روش جایگزین مناسب که فاقد همه این ضعف هاست، باد یونی نام دارد. هوا متشکل از گازهایی مانند اکسیژن، دی اکسیدکربن و نیتروژن است. اتم‌های تشکیل دهنده مولکول‌های گاز شامل الکترون‌های منفی و پروتون‌های مثبت هستند. هنگامی که هوا از طریق گذر یک سیم دارای شارژ مثبت بالا باشد، الکترون‌ها به سمت بالا کشیده شده و پروتون‌ها دفع شده و از الکترون‌ها جدا می‌شوند.

 

اگر در این شرایط یک جریان گرمایی نیز به هوا تزریق شود روند تفکیک مولکولی تسهیل می‌شود. این فناوری باد یونی نام گرفته و با استفاده از آن بدون ایجاد گرمای شدید، صرف وقت زیاد یا مصرف برق بالا می‌توان هر دو طرف میوه‌های قرار گرفته بر روی یک سطح هادی را خشک کرد و آنها را برای عرضه به بازار آماده کرد.

 

شرکت امپای سوئیس که این فناوری را ابداع کرده برای صنعتی سازی آن در حال مذاکره با برخی شرکت‌های خرده فروشی میوه‌های خشک در این کشور است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------