"زحل" در حال کج شدن است



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,
پس از تشکیل سیاره "زحل" برخی از مکانیزم‌های دینامیکی سبب کج شدن زحل شده‌اند و اکنون نیز میزان انحراف محوری این سیاره ۲۶.۷ درجه است. تصور می‌شود که این رویداد بیش از ۴ میلیارد سال پیش و در اواخر مهاجرت سیاره‌ای رخ داده باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، دو دانشمند از مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه و دانشگاه سوربن که در "موسسه مکانیک سماوی و محاسبات نجومی" کار می‌کنند اخیراً کشف کرده‌اند که قمر زحل می‌تواند کج بودن محور چرخشی این غول گازی را توضیح دهد. مطالعه آنها نشان می‌دهد که کج بودن این محور در طی چند میلیارد سال آینده افزایش نیز خواهد یافت.

 

دانشمندان دریافتند که کج بودن فعلی محور چرخش زحل در اثر مهاجرت قمرهای آن به ویژه بزرگترین قمر آن یعنی "تیتان"(Titan) ایجاد شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که قمرهای زحل بسیار سریع‌تر از آنچه در گذشته تصور می‌شد در حال دور شدن از زحل هستند. دانشمندان این مطالعه این افزایش نرخ مهاجرت را در محاسبات خود قرار دادند و آنها را بررسی کردند. دانشمندان بر اساس محاسبات خود نتیجه گرفتند که این روند حرکت بر روی کج بودن محور چرخش زحل تأثیر می‌گذارد و هرچه قمرهای آن دور می‌شوند، کج بودن سیاره بیشتر و بیشتر می‌شود.

 

دانشمندان اظهار کردند محور زحل همچنان در حال کج شدن است و آنچه امروز می‌بینیم صرفاً یک مرحله انتقالی در این تغییر است. طی چند میلیارد سال آینده، کجی محور زحل می‌تواند بیش از دو برابر شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------