نیمی از زمین سردتر از نیمه‌ی دیگر می‌شود



اقیانوس آرام,اخبار علمی ,خبرهای علمی
محققان می‌گویند که نیمی از زمین زودتر از نیم دیگر در حال سرد شدن است. 

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، بخشی از زمین که شامل اقیانوس‌ آرام می‌شود به نسبت بخشی که آفریقا، اروپا و آسیا در آن قرار دارند، با سرعت بیشتری در حال از دست دادن گرمای خود است.

 

دانشمندان معتقدند این اختلاف به دلیل آن است که در طول ۴۰۰ سال اخیر نیمکره‌ی اقیانوس آرام بیشتر با اقیانوس‌ها پوشیده شده است و خشکی به نسبت آب عایق دمایی بهتری است.

 

دانشمندان دانشگاه اوسلو(Oslo) زمین را از طول جغرافیایی ۶۰ درجه به دو بخش تقسیم کردند. تقسیم‌بندی ‌آنها از میان اقیانوس اطلس و آمریکای جنوبی می‌گذرد.

 

دو مجموعه داده برای این تحقیقات با یکدیگر ادغام شدند. یکی از آن‌ها میزان دمای مواد داخل زمین را که در زیر پوسته‌ زمین جریان دارد بررسی کرده و دیگری حرکت قاره‌ها در طول میلیون‌ها سال.

 

اولین پوسته‌ی اقیانوس آرام به نسبت پوسته‌ی قاره‌ای عایق نامناسب‌تری‌ است و به همین دلیل زمین میزان بیشتری گرما از بخش اقیانوسی از دست می‌دهد.

 

محققان در این مقاله نوشتند: گوشته‌ی زمین در هر چند میلیارد سال ۱۴۹ درجه‌ی کلوین خنک می‌شود. بررسی‌ها همچنین حاکی از خنک شدن سریع‌تر پوسته‌ی نیم‌کره‌ی اقیانوسی است که احتمالا ۵۰ درجه‌ی کلوین بیشتر از پوسته‌ی آفریقایی از ۴۰۰ سال پیش تاکنون سرد شده است.

 

زمین به طور مداوم در حال سرد شدن است و در نهایت یخ خواهد زد و تبدیل به سنگی بدون حیات مانند مریخ می‌شود.

 

اما درک اینکه این اتفاق چگونه رخ خواهد داد و پیش از این چگونه رخ داده کار دشواری است. محققان در مطالعات قبلی تنها توانستند داده‌های مربوط به ۲۴۰ میلیون سال قبل را جمع‌آوری کنند اما در این مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی "Geophysical Research Letters" منتشر شده است داده‌ها به دو برابر این زمان یعنی ۴۰۰ میلیون‌ سال قبل و پیش از پیدایش دایناسورها برمی‌گردد.

 

اقیانوس آرام,اخبار علمی ,خبرهای علمی

در این برهه‌ی ماقبل تاریخ نحوه‌ی قرارگیری قاره‌ها نسبت به امروز بسیار متفاوت بود و ابرقاره‌ی پانگه‌آ(Pangea) وجود داشت. در حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل ابرقاره‌ی پانگه‌آ شروع به تکه‌تکه شدن کرد و نتیجه‌ی آن شکل‌گیری و قرارگیری قاره‌های امروزی بود.

 

این جابه‌جایی هنوز نیز ادامه دارد و پوسته‌های زمین سالانه به میزان کمی جابه‌جا می‌شوند. علت آن گردش ماگما(مواد مذاب) در اثر انتقال حرارتی است که باعث می‌شود پوسته‌هایی که روی آن قرار دارند نیز در جهت جریان مواد مذاب حرکت کنند.

 

حرکت این مایع داغ و سرخ باعث ایجاد جاذبه و میدان مغناطیسی زمین می‌شود. داده‌های به دست آمده از این روند نشان می‌دهد که نیمه‌ی اقیانوس آرام در اصل گرم تر بوده و اکنون با سرعت بیشتری در حال سرد شدن است.

 

محققان نوشتند: حرارتی که از پوسته‌ی اقیانوس آرام منتشر می‌شود ممکن است توسط ابرقاره‌ی قدیمی رودینیا(Rodinia) به دام افتاده باشد و این پوسته هنوز از پوسته‌ی آفریقا گرم‌تر باشد.

 

اما اکنون با قرارگیری قاره‌های آفریقا، آسیا، اروپا در یک سمت کره‌ی زمین و نیمکره‌ی اقیانوس آرام که بیشتر آن را آب فرا گرفته سرمایش جهانی به سمت نیمی از زمین جهت گرفته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------