تبدیل هوای مریخ به اکسیژن قابل تنفس



 مریخ‌نورد,اخبار علمی ,خبرهای علمی
مریخ‌نورد "استقامت" در جدیدترین آزمایش خود توانست مقداری از هوای مریخ را به اکسیژن قابل تنفس تبدیل کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، اگرچه هدف نهایی مریخ‌نورد "استقامت" (Perseverance)، بررسی نشانه‌های زندگی روی مریخ است اما این هدف، استقامت را از انجام دادن فعالیت‌های علمی بازنمی‌دارد. استقامت در جدیدترین فعالیت خود، با موفقیت توانست مقداری دی‌اکسید کربن را از جو مریخ بیرون بیاورد و آن را به اکسیژن تبدیل کند.

 

"آزمایشگاه پیش‌رانش جت" (JPL) ناسا، این مریخ‌نورد را به ابزاری موسوم به "MOXIE" مجهز کرده است. این ابزار شبیه به توستر، به استقامت امکان می‌دهد تا اتم‌های اکسیژن را از مولکول‌های دی‌اکسید کربن جدا کند و مونوکسیدکربن را به عنوان یک محصول جانبی ارائه دهد. MOXIE در نخستین آزمایش خود توانست پنج گرم اکسیژن تولید کند تا امکان تنفس برای فضانوردان حدود ۱۰ دقیقه فراهم شود.

 

به گفته ناسا، موفقیت این آزمایش می‌تواند راه را برای ماموریت‌های آینده به خصوص ماموریت‌هایی که با حضور فضانوردان صورت می‌گیرد، هموار کند. ناسا باور دارد یک موشک حامل چهار فضانورد برای برخاستن از زمین، به ذخیره اکسیژن با وزن حدود ۵۵ هزار پوند نیاز خواهد داشت. از آنجا که انتقال اکسیژن به مریخ عملی نیست، نسخه‌های آینده این فناوری در اینجا می‌توانند کارآیی داشته باشند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------