تبدیل پلاستیک یک بار مصرف به سوخت جت و موتورهای دیزلی



 ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
محققان روشی ابداع کردند که پلاستیک های یک بار مصرف را به سوخت آماده استفاده برای جت ها و موتورهای دیزلی تبدیل می کند. 

به گزارش روز یکشنبه روزنامه دیلی میل، در این روش پلاستیک هایی که بازیافت آنها سخت است به سوخت آماده استفاده تبدیل می شود.

 

محققان در این روش از دو ماده ای که در محصولات معمول خانگی یافت می شود برای تجزیه پلاستیک استفاده کردند؛ این تجزیه تنها در مدت چند ساعت صورت می گیرد.

 

پس از اینکه کاتالیزورها، پلاستیک را به مولکول های کربن تجزیه کردند، مولکول های هیدروژن اضافه می شوند تا نتایج را برای استفاده به عنوان سوخت جت و دیزل تثبیت کنند.

 

به گفته محققان ، این روش سریع است و در جریان آن کربنی تولید نمی شود و تقریباً ۵۰ درصد انرژی کمتری نسبت به سایر فن آوری ها نیاز دارد.

 

همچنین این رویه روی پلاستیک های مختلف و حتی زمانیکه با هم مخلوط شده باشند نیز عملی است.

 

پلی الفین ها پلاستیک های همه کاره ای هستند که تا ۷۰ درصد کل پلاستیک های ساخته شده امروز را شامل می شوند از جمله آنها می توان به کیسه های خرید، دستمال مرطوب، فنجان های قهوه و ظروف یکبار مصرف اشاره کرد.

 

اما بازیافت آنها نیز سخت است و باعث می شود که هر ساله میلیون ها تن پلاستیک در محل دفن زباله ها جمع شوند.

 

اکنون محققان «مرکز نوآوری پلاستیک های دانشگاه دلاور (CPI) دریافتند که چگونه این پلاستیک های یکبار مصرف را به مولکول های سوخت تبدیل کنند.

 

این کار تنها در عرض چند ساعت و در دمای حدود ۴۸۰ درجه فارنهایت انجام می شود - کمی گرم تر از پخت سیب زمینی - و بر روی پلاستیک های مختلفی کار می کند.

 

دیون والکوس استادمهندسی شیمی و زیست مولکولی در دانشگاه دلاور و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تبدیل شیمیایی متنوع ترین و قوی ترین رویکرد برای مبارزه با زباله های پلاستیک است.

 

وی و همکارانش از یک فرایند شیمیایی به نام هیدروکراکینگ استفاده کردند که باعث تجزیه مواد جامد پلاستیکی به مولکول های کوچکتر کربن شده و سپس مولکول های هیدروژن اضافه می شود تا ماده حاصل را برای استفاده تثبیت کند.

 

این محققان واکنش یاد شده را با ترکیب زئولیت ها و اکسیدهای فلزی مخلوط برانگیختند.

 

مشروح این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------