ماهواره‌ها گرمایش جهانی را دست کم گرفته‌اند!



 ماهواره‌ها گرمایش جهانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
دانشمندان می‌گویند داده‌های ماهواره‌ای ممکن است گرم شدن تروپوسفر را طی چهار دهه گذشته دست کم گرفته باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک مطالعه جدید در مورد ماهواره‌های ردیابی آب و هوا نشان می‌دهد که اندازه‌گیری‌های ما احتمالاً گرم شدن تروپوسفر(پایین‌ترین منطقه جو زمین) طی چهار دهه گذشته را به خوبی نشان نداده و گرمایش جهانی را دست کم گرفته است. این موضوع می‌تواند نشان دهنده این باشد که گرم شدن کره زمین که تاکنون اتفاق افتاده ممکن است به طور قابل توجهی بدتر از تصور کنونی ما باشد.

 

این مطالعه که در مجله Climate منتشر شده است، نشان می‌دهد که داده‌های ماهواره‌ای که دانشمندان تاکنون از آنها برای ایجاد مدل‌های آب و هوایی استفاده کرده‌اند با معادلات اساسی فیزیک که رابطه بین دما و رطوبت هوا را تعریف می‌کند، مطابقت ندارند.

 

این نشان می‌دهد که اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای از تروپوسفر، دما یا رطوبت آن را خیلی کم یا خیلی زیاد اعلام کرده است و داده‌هایی که کمترین میزان گرمایش را نشان می‌دهند ممکن است کمترین دقت را داشته باشند.

 

"بنجامین سانتر" دانشمند اقلیم و نویسنده اصلی این مطالعه از "آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور"(LLNL) در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: در حال حاضر تعیین اینکه کدام تفسیر معتبرتر است، دشوار است، اما تجزیه و تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که چندین مجموعه داده مشاهده‌ای، به ویژه آنهایی که کمترین مقدار گرمایش سطح اقیانوس و زمین را نشان می‌دهند، به نظر می‌رسد با سایر متغیرهای اندازه‌گیری مستقل در تضاد هستند.

 

محققان کشف کردند که مجموعه داده‌هایی که با قوانین مربوط به نسبت بخار آب و دما مطابقت دارند، بیشترین گرمایش سطح دریا و تروپوسفر را نشان می‌دهند.

 

"استفان پو-چدلی" از "آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور" نیز که در این مطالعه مشارکت داشته است، می‌گوید: چنین مقایسه‌هایی در میان اندازه‌گیری‌های مکمل می‌تواند اعتبار مجموعه داده‌های مختلف را روشن کند. این کار نشان می‌دهد که مقایسه دقیق زمینه‌های مختلف ژئوفیزیکی ممکن است به ما کمک کند تغییرات تاریخی آب و هوا را با دقت بیشتری تعیین کنیم.

 

با این حال برای رسیدن به تمام این اندازه‌گیری‌ها و تعیین دقیق‌ترین اندازه‌گیری‌ها، دانشمندان باید کارهای زیادی انجام دهند. فقط در این صورت است که آنها قادر خواهند بود تعیین کنند که آیا مدل‌های الهام گرفته از این ماهواره‌ها دمای متفاوتی را نسبت به آنچه ما می‌بینیم پیش‌بینی کرده‌اند یا نه.

 

در حال حاضر مطمئن نیستیم که میزان خطای محاسباتی چقدر است، اما اگر داده‌های ماهواره‌ای گرمایش جهانی را دست کم گرفته باشند، ما باید تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای دوچندان کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------