کرم‌هایی که ابریشم درخشان می‌سازند!



 کرم‌های ابریشم,اخبار علمی ,خبرهای علمی
دانشمندان دانشگاه "فوتان"(Futan) شانگهای روشی یافته‌اند که باعث درخشش کرم‌های ابریشم می‌شود و در کمال تعجب این کرم‌ها ابریشم درخشان تولید می‌کنند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، محققان در مقاله خود که در مجله "Advanced materials" منتشر شده است، پیشرفت خود در تولید ابریشم درخشان را گزارش کردند. آن چه مورد توجه قرار گرفته است تغییر ابریشم است که به صورت طبیعی توسط این حیوانات کوچک تولید می‌شود و در نتیجه امکان تولید منسوجات فلورسنت وجود دارد. اما به گفته‌ی دانشمندان کاربردهای آن از منظر فناوری بیشتر است و می‌توان از آن در توسعه محصولات مهندسی زیستی و پزشکی استفاده کرد.

 

"Pompix Mori" نام پروانه‌ای است که کرم آن به "کرم ابریشم" مشهور است. در حالت طبیعی ابریشم تولید شده توسط این حیوان هیچ درخششی ندارد و محققان برای تغییر این وضعیت از نقاط کوانتومی کربن(CQDs) استفاده کردند.  

 

نقاط کوانتومی کربن، نیمه‌رساناهای نانوذرات کربنی هستند که اندازه‌ای کمتر از ۱۰ نانومتر دارند و می‌توانند طول موج‌های خاصی از نور را ساطع کنند. به طور خاص آنها درخشش زیاد و سمیت کمی دارند و بسیار زیست‌سازگار هستند.

 

درخشش سرخ رنگ به لطف برگ‌های توت

محققان برای استفاده از این ویژگی در کرم‌های ابریشم به آن‌ها نقاط کوانتومی کربن دادند. البته پیش از آن باید این نقاط کوانتومی از برگ‌های توت که مورد علاقه کرم‌ها هستند، استخراج می‌شد. این نقاط کوانتومی توسط دستگاه گوارش کرم جذب می‌شوند و سپس به غده‌های تولیدکننده ابریشم می‌روند و در نهایت به پیله منتقل می‌شوند.

 

دانشمندان به پیله‌هایی دست یافتند که در طول روز صورتی بودند و زیر نور ماورابنفش به رنگ قرمز می‌درخشیدند.

 

پس از بیرون آمدن پروانه از پیله پروانه‌ها تخم‌های درخشان می‌گذاشتند. نسل دوم مطالعه رشد طبیعی داشتند.

 

محققان قبل از این برای ساخت ابریشم فلورسنت از روش ویرایش ژن استفاده کرده بودند اما این روش پرهزینه است و امکان بروز جهش‌های ژنتیکی تصادفی در آن وجود دارد که برای کرم‌ها مضر است.  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------