این «تخته‌سنگ» یک معمای شش هزار ساله است



تخته‌سنگ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
میان آب‌های رودخانه‌ی اینگا در برزیل، سنگ اسرارآمیز اینگا یک گنجینه‌ی باستان‌شناسی است که بحث‌ها و نظرات زیادی به راه انداخته است.

به گزارش فرادید, میان آب‌های رودخانه‌ی اینگا در برزیل، سنگ اسرارآمیز اینگا یک گنجینه‌ی باستان‌شناسی است که جنجال‌های زیادی به راه انداخته است. بیشتر طول ۴۶ متری و ارتفاع ۴ متری آن را نمادهای هندسی عجیب و ناشناخته پوشش داده که در اندازه و شکل متفاوت هستند. این نمادها روی نمای بیرونی آن که از جنس سنگ گنیس است، حک شده‌اند.

 

بسیاری از ناظران در مورد منشأ و معنای این نمادها حدس و گمان زده‌اند، اما هنوز هیچ نظریه‌ای صد در صد ثابت نشده است. آیا آن‌ها پیامی از اجداد ما برای نسل‌های آینده هستند؟ آیا تمدنی وجود داشته که قبلاً ناشناخته بوده و دارای یک فناوری باستانی بوده که مدت‌ها فراموش شده؟ این نمادها واقعاً به چه معنا هستند و چه کسی آن‌ها را حک کرده است و چرا؟ 

 

رونمایی از میراث سنگ اینگا

قدمت این سنگ که یک شگفتی جهانی است دست کم به ۶۰۰۰ سال پیش می‌رسد. سنگ‌های دیگر، همینطور غارهایی اطراف سنگ اینگا وجود دارند که روی آن‌ها نیز کنده‌کاری شده است، هرچند از نظر سطح پیچیده‌ی ساخت و سبک، به پای اینگا نمی‌رسند.

 

گابریل بارالدی، باستان‌شناس و محقق، سال ۱۹۸۸ به نخستین غار اینگا برخورد کرد و پس از آن چندین غار دیگر نیز پیدا شد. بارالدی در مجموع ۴۹۷ نماد را در تمام دیواره‌های غار پیدا و بررسی کرد. بیشتر حکاکی‌های اینگا مبهم هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها بدون تردید نمایانگر صور آسمانی هستند که دو تای آن‌ها تقریباً مشابه کهکشان راه شیری و صورت فلکی شکارچی هستند. 

 

تصور می‌شود حکاکی‌های دیگر، نقوش حیوانات، میوه‌ها، سلاح‌ها، اشکال انسانی، پرندگان باستانی (یا خیالی) یا یک جور «فهرست» باستانی برای داستان‌هایی باشند که به بخش‌هایی تقسیم می‌شدند و هر نماد به شماره‌ی یک فصل اختصاص داشت.

 

اِف. آر. ایگناتیوس رولیم، پروفسور الهیات یونانی و لاتین، استدلالش این بود که این نمادها شبیه کنده‌کاری‌های فنیقی باستان هستند. رولیم از نخستین کسانی بود که این نظریه را بیان کرد. محققان دیگر اعتقاد داشتند این نمادها شبیه سنگ‌نگاره‌های باستانی رونی هستند و تعداد بیشتری از محققان آن‌ها را یک جور متن مقدس قلمداد می‌کردند.

 

تخته‌سنگ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

محقق دیگری به نام لودویگ شوئنهاگن اتریشی الاصل، تاریخ برزیل را در اوایل قرن بیستم مطالعه کرد و پیوندهای قوی ظاهری در نمادهای اینگا یافت که نه تنها با فنیقی‌ها، بلکه با نوشته‌های دموتیک (نوشته‌های تجاری یا ادبی) مصریان باستان هم رابطه دارند. گروه‌های دیگر شباهت قابل‌توجهی میان کنده‌کاری‌های اینگا با آثار هنری بومی یافت‌شده در جزیره ایستر پیدا کردند. 

 

سنگ اینگا و نمادهای رمزگشایی‌نشده آن

ارزیابی دقیق‌تر هر نماد وظیفه‌ی برخی از مورخان باستانی مانند نویسنده و محقق، روبرتو سالگادو د کاروالیو بود. دایره‌های متحدالمرکز حک‌شده احتمالاً مربوط به نقوش فالیک هستند، در حالی که اشکال مارپیچ شاید نشانگر «تغییر یا سفر فراکیهانی» باشند که احتمالاً به دلیل خلسه‌های شمنی یا حالات تغییریافته‌ی هوشیاری یا مواد توهم‌زا ناشی شده باشند، در حالی که اشکال «U» ممکن است به معنای رحِم، تولد دوباره یا یک دروازه باشند. 

 

سالگادو د کاروالیو می‌گوید از این جهت می‌شود فرض کرد که این مجموعه نمادها در واقع یک جور فرمول باستانی حک‌شده باشند که احتمالاً از آن برای دسترسی به «دری به دنیای ماوراء طبیعی» استفاده می‌شده است. 

 

گمان می‌رود حفره‌هایی که نزدیک اینگا یافت شده‌اند و آنها نیز پر از حکاکی‌ هستند با اعتقاد تمدن‌های اولیه ارتباط داشته باشند، مبنی بر اینکه نخستین مردم اسطوره‌ای از چنین اشکالی در زمین به وجود آمده‌اند. 

 

برخی فرضیه‌ی پیچیده‌تری را مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد در واقع نمادها وارونه کشیده شده‌اند و برای پنهان‌کاریِ بیشتر، عمداً کدگذاری شده‌اند. افزون بر این، ظهور احتمالی بیش از یک زبان که روی سنگ حک شده، قلمروی امکان دیگری را پیش می‌کشد. 

 

تخته‌سنگ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

سال ۱۹۷۶، مهندس اسپانیایی، فرانسیسکو پاویا اَلِمانی، مطالعه‌ی ریاضیاتی بنای باستانی سنگ اینگا را آغاز کرد. بر اساس یافته‌های او که سال ۱۹۸۶ توسط موسسه‌ی Arqueologia Brasileira منتشر شد، «کاسه‌ها» و یک سنگ‌نگاره، «تقویمی خورشیدی» را شکل داده‌اند و یک عقربه، سایه‌های طلوع خورشید را می‌افکند. 

 

بعدها، اَلِمانی روی ثبت نمادهای سطحی، شناسایی سنگ‌نگاره‌های ستاره‌مانند که در صور فلکی احتمالی گروه‌بندی شده بودند، تمرکز کرد. همزیستی «کاسه‌ها» و «صور فلکی» به اینگا اهمیت باستان‌شناسی داده است. متأسفانه، این سایت به دلیل آسیب احتمالی از سوی خرابکاران همچنان در خطر است. 

 

از آنجا که تا به امروز هیچ مدرک تاریخی وجود ندارد که بازنمایی ستارگان و صور فلکی را به برزیلی‌های بومی آن دوره مرتبط کند، یک تمدن عشایری یا گروهی که به طور موقت از این منطقه بازدید کردند، به احتمال زیاد هنرمندان این آثار بوده‌اند.

 

کنده‌کاری‌هایی از ماورا

از آنجا که نمادهای اینگا بسیار متفاوت از سایر نمادهای موجود در آن زمان بودند، برخی از کسانی که به پروراندن نظریات عجیب و غریب علاقه دارند، تا آنجا پیش رفتند که ادعا کنند یک سفینه فضایی در آن دوران در منطقه اینگا فرود آمده است و نمادها احتمالاً توسط خود مهمانان فرازمینی روی صخره حک شده است!

 

تخته‌سنگ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

برخی دیگر مانند گیلوان دی بریتو، نویسنده کتاب «سفر به ناشناخته»، دیدگاهی را مطرح کرده که نمادها را با فرمول‌های باستانی یا معادلات ریاضی برابر می‌داند که انرژی کوانتومی یا مسافت طی‌شده بین سیاراتی مانند زمین و ماه را توضیح می‌دهند!

 

صرف‌نظر از اینکه شما کدام نظریه را ترجیح دهید، در مورد اهمیت فوق‌العادۀ این اثر باستانی اختلاف‌نظری وجود ندارد. حکاکی‌های سنگ اینگا برای یک نفر نوعی معنا داشته که بسیار منحصربه‌فرد بوده و با مشقت بیان شده، اما این معنا چه بوده و مهمتر از همه، چه رابطه‌ای با امروز ما دارد؟ همانطور که فناوری و آگاهی تمدن‌های ما پیشرفت می‌کند، می‌توانیم به درک بیشتر برای روشن شدن این اسرار باستانی امیدوار باشیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------