محتوای ترسناک کوزۀ ۱۲۰۰ ساله‌ای که در مکزیک کشف شد



کوزه باستانی در مکزیک،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
یک کوزۀ سفالی حاوی بقایای یک فرد جوانِ قربانی‌شده، اخیرا در یک سایت باستانی در مکزیک از زیر خاک بیرون آورده شده؛ یک حلقۀ یشمی نیز در این کوزه وجود دارد که معنا و اهمیت آن هنوز معلوم نیست.

به گزارش فرادید، بقایای اسکلت یک انسان قربانی‌شده که قدمتش به 1200 سال قبل برمی‌گردد اخیرا در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی در کشور مکزیک کشف شده است.

 

این استخوان‌ها که در یک کوزۀ سفالی قرار داشتند، در یک سایت باستانی در منطقۀ کامپه‌چه از زیر خاک بیرون آورده شدند. این خبر را موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) در روز 14 آگوست اعلام کرده است.

 

باور باستان‌شناسان این است که این فرد در دورۀ متاخر کلاسیک یعنی بین 600 تا 800 میلادی دفن شده است؛ زمانی که تمدن مایا در اوج رونق و شکوه خود بوده است.

 

مایاها که بخشی از مکزیک امروزی و بخش‌هایی از آمریکای مرکزی را در قلمرو خود داشتند، به‌ویژه به خاطر بناهای یادبود هرمی، نظام تقویم‌نگاری و همینطور سازماندهی خاص اجتماعی‌شان مشهور هستند.

 

بررسی بقایای اسکلت به دست آمده نشان می‌دهد که این فرد در سن جوانی بوده و به عنوان بخشی از یک مناسک خاص قربانی شده است. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند که اسکلت در کف یک ظرف سفالی قرار گرفته و اندام‌هایش به صورتی فشرده بر روی یکدیگر تا شده‌اند.

 

کوزه باستانی در مکزیک،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

سنت قربانی کردن انسان یک کنش معمول در بسیاری از جوامع باستانی از جمله تمدن مایا بوده است. در فرهنگ مایا، کودکان معمولا به عنوان پیشکش‌هایی ارزشمند به خدایان در نظر گرفته می‌شدند زیرا به باور مایاها سن کم آن‌ها باعث می‌شد به خدایان و روح نیاکان نزدیک‌تر باشند.

 

علاوه بر اسکلت، یک حلقۀ یشمی منحصر به فرد که در وضع بسیار خوبی هم باقی مانده است در درون ظرف سفالی کشف شده است. البته اهمیت و معنای این حلقۀ یشمی هنوز برای باستان‌شناسان ناشناخته است.

 

به گفتۀ مقامات، این یافته‌ها برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده خواهند شد. باستان‌شناسان می‌گویند یافت شدن اسکلت‌هایی با قدمت چند صد ساله امری غیر عادی در منطقۀ کامپه‌چه در نزدیکی شبه جزیرۀ یوکاتان نیست. تا امروز 177 مقبره مربوط به دوران پیش از ورود اروپایی‌ها به مکزیک، در این منطقه کشف شده‌اند.

 

کوزه باستانی در مکزیک،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------