کشف بقایای ۳۷۰۰ سالۀ «مغز» در تپه‌ای که شبیه قلب است



تپه قلبی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
تپۀ کوتاهیه که شکل قلب‌مانند منحصر به فردی دارد، یکی از قدیمی‌ترین‌سکونتگاه‌های کشف شده در ترکیه است. به تازگی باستان‌شناسان بقایای دو فردی را در این تپه یافته‌اند که 3700 سال قبل در اثر آتش‌سوزی ناشی از جنگ از دنیا رفته‌اند.

به گزارش فرادید، طبق گزارش نشریۀ دیلی صباح، باستان‌شناسان به تازگی در جریان کاوش‌هایشان در تپۀ تاوشانلی در استان کوتاهیۀ ترکیه موفق به کشف بقایای دو جسد مربوط به عصر برنز شده‌اند که قسمت‌هایی از «مغز و پوست» آن‌ها به طرز نادر و چشمگیری باقی مانده است.

 

این برای نخستین بار است که در کاوش‌های باستان‌شناسی ترکیه اثری از پوست انسان با چنین قدمتی یافت می‌شود؛ بقایای مغز قبلا نیز در چهار یا پنج مورد کشف شده بود. این کشف در پشته‌ای باستانی موسوم به تاوشانلی انجام شده که علاوه بر قدمت زیاد، شکل قلب‌مانندش نیز جالب توجه است.

 

این بقایای مغز و پوست که متعلق به یک مرد جوان بین 15 تا 18 سال و یک مرد میانسال بین 40 تا 45 سال هستند، به دلیل فرایند کربینزاسیون یا زغالی‌شدن در این مدت طولانی حفظ شده‌اند؛ محققان تصور می‌کنند که این دو مرد در زمانی حدود 3700 سال پیش در جریان آتش‌سوزی خانه‌شان که احتمالا در اثر یک حمله اتفاق افتاده از دنیا رفته‌اند.

 

تپه قلبی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

خبر این یافته در جریان کنفرانسی که دو هفتۀ قبل توسط انجمن باستان‌شناسان اروپایی در شهر بلفاست ایرلند برگزار شده بود اعلام شد. کاوش‌ها در این سایت باستان‌شناسی که به «قلب کوتاهیه» نیز شهرت دارد، توسط پروفسور ارکان فیدان رئیس دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه شیخ ادبالی هدایت می‌شود.

 

فیدان در جریان کنفرانس اعلام کرد که این پشتۀ باستانی قدیمی‌ترین سکونتگاه منطقه است و احتمالا در عصر برنز جایگاه نوعی پایتخت را داشته است. او افزود که به باور باستان‌شناسان این سکونتگاه در 3700 سال قبل مورد یک حملۀ وسیع قرار گرفته که باعث شده شهر به طور کامل بسوزد و از میان برود. از آن زمان تا 300 سال این منطقه بدون سکنه باقی مانده است.

 

تپه قلبی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

به گفتۀ پروفسور ایلماز سلیم از دانشگاه حاجت‌تپه، این دو اسکلت در معرض دمای بسیار بالا قرار گرفته‌اند و این باعث شده که بافت مغز در درون جمجمه در طی چندهزار سال حفظ شود. در یکی از این اسکلت‌ها بقایای پوست نیز بین قفسۀ سینه و شکم یافت شد. پوست نیز مانند مغز به حالت زغالی درآمده است.

 

پرسشی که در حال حاضر باستان‌شناسان به دنبال پاسخ گفتن به آن هستند این است که این حمله توسط چه کسانی و با چه هدفی انجام شده است. کامل شدن کاوش‌ها در این تپۀ باستانی احتمالا تا 30 سال آینده به طول خواهد انجامید.

 

تپه قلبی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------