کشف جد سنگ‌فرش‌های مدیترانه‌ای در ترکیه



سنگ‌فرش‌های مدیترانه‌ای در ترکیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان در ترکیه از کشف سنگ‌فرش‌ تاریخی خبر دادند که می‌توان از آن‌ به عنوان «جد موزائیک‌های مدیترانه‌ای» نام برد.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانس۲۴، کشف یک سنگ‌فرش ۳۵۰۰ ساله در ترکیه که باستان‌شناسان به آن لقب «جد موزائیک‌های مدیترانه‌ای» را داده‌اند، جزئیات جدیدی درباره زندگی هیتی‌های عصر برنز ارائه می‌دهد.

 

مجموعه‌ای شامل بیش از ۳۰۰۰ سنگ در رنگ‌های طبیعی کرمی، قرمز و سیاه که برای ایجاد اشکال مثلثی و دایره‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند، در بقایای یک معبد باستانی خلق شدند. این معبد باستانی هیتی‌ها به قرن ۱۵ پیش از میلاد یعنی ۷۰۰ سال پیش از خلق قدیمی‌ترین موزائیک‌های یونانی تعلق دارد.

 

«آناکلتو داگوستینو»، مدیر حفاری‌های «اوساکلی هویوک» در نزدیک «یوزغاد» واقع در مرکز ترکیه معتقد است این سنگ‌فرش نسخه اولیه سنگ‌فرش‌های باستانی که پیچیدگی بیشتری نسبت به این سنگ‌فرش دارند محسوب می‌شود.

 

اکنون گروهای از باستان‌شناسان ترکیه‌ای و ایتالیایی در محل کشف این آثار مشغول کاوش هستند تا اطلاعات بیشتری درباره شهرهای «هیتی‌ها» یکی از قدرتمندترین پادشاهی‌های آناتولی باستان کسب کنند.

 

«داگوستینو» درباره این اکتشاف می‌گوید : «برای نخستین‌بار مردم اهمیت ایجاد طرح‌های هندسی را احساس کردند و خواستند چیزی بیشتر از یک سنگ‌فرش عادی خلق کنند.»

 

این موزائیک‌ها در معبدی واقع شده‌اند که برای خدای طوفان که توسط هیتی‌ها پرستش می‌شد، ساخته شده بود.

 

این هفته باستان‌شناسان همچنین سرامیک‌ها و بقایای یک کاخ را کشف کردند که می‌تواند این فرضیه که «اوساکلی هویوک» همان شهر گمشده «زیپالاندا»(Zippalanda) باشد را پررنگ‌تر کند.

 

بارها از «زیپالاندا» که مکانی مهم برای پرستش خدای طوفان بوده است در کتیبه‌های هیتی‌ها نام برده شده است با این حال موقعیت مکانی این شهر نامشخص است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------