ظرفی که از عصر برنز به‌جا مانده است



محوطه تاریخی واقع در اتریش،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان با کاوش در یک محوطه تاریخی واقع در اتریش موفق به کشف یک ظرف طلایی پرنقش از عصر برنز شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، گروهی از باستان‌شناسان در اتریش اعلام کردند با کاوش در یک محوطه باستان‌شناسی سه‌هزارساله موفق به کشف یک کاسه طلایی که خورشید بر روی آن نقش بسته است شده‌اند.

 

در بخش زیرین و بیرونی این کاسه یک خوشید با ۱۱ پرتو نور به تصویر کشیده شده است. طراح یا طراحان این کاسه، علاوه بر خورشید از اشکال مدوری به همراه نقطه برای تزئین این کاسه طلایی استفاده کرده‌اند.

 

باستان‌شناسان پیش‌تر ۳۰ کاسه مشابه در اروپا کشف کرده بودند اما این نخستین‌باری است که چنین اثر تاریخی‌ای در اتریش کشف می‌شود.

 

به گفته کارشناسان این کاسه‌ها در مناطقی که امروزه به عنوان آلمان، اسکاندیناوی و دانمارک شناخته می‌شوند تولید می‌شدند.

 

این کاسه قطری معادل ۲۰ سانتی‌متر دارد و عمقی معادل پنج سانتی‌متر. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد از طلا، پنج درصد از نقره و پنج درصد از مس تشکیل شده است.

 

با این حال این کاسه تنها اثر تاریخی قابل‌توجهی نبوده که در این محوطه تاریخی کشف شده است. دو دستبند که از سیم‌های پیچ‌ در پیچ طلایی ساخته شده‌اند نیز در کنار این کاسه کشف شده‌اند.

 

این کاسه در نزدیکی بقایای دیوار یک خانه متعلق به عصر برنز کشف شده است و گمان می‌رود به همراه دستبندهای طلا به عمد و در جریان یک مراسم تشریفاتی در این محل رها شده باشند.

 

باستان‌شناسان علاوه بر این، حدود ۵۰۰ اثر برنزی همچون چاقو و خنجر نیز کشف کرده‌اند. هیچ یک از این آثار آسیب جدی ندیده‌اند و گمان می‌رود این سلاح‌ها نیز در جریان مراسم‌های تشریفاتی در مردابی که امروزه خشکیده است توسط مردم انداخته می‌شدند. کاسه طلایی به زودی در موزه‌ای واقع در وین به نمایش گذاشته خواهد شد و کاوش در محل کشف این آثار نیز ادامه خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------