اینورتر چیست و چه کاری انجام می دهد؟



انواع اینورتر, آموزش اینورتر, اینورتر سه فاز

کاربرد اینورتر در کارهای صنعتی 

 

اینورتر چیست و چه مزایایی دارد؟

بدون شک اگر در کارهای صنعتی مشغول هستید با نام اینورتر و حتی دستگاه آن آشنا می باشید. اینورتر (Inverter) یک مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که با نام های دیگری همچون، درایو موتور، درایو کنترل دور موتور، درایو سرعت قابل تنظیم، درایو AC، میکرو درایو و ... شناخته می شود. تمام این نام ها یک وسیله هستند.

بدون شک اگر در کارهای صنعتی مشغول هستید با نام اینورتر و حتی دستگاه آن آشنا می باشید. اینورتر (Inverter) یک مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که با نام های دیگری همچون، درایو موتور، درایو کنترل دور موتور، درایو سرعت قابل تنظیم، درایو AC، میکرو درایو و ... شناخته می شود. تمام این نام ها یک وسیله هستند. 

 

دستگاه اینورتر یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در انواع محصولات برقی خانگی و صنعتی است که در آن ها حرکت وجود دارد مثل یخچال، کولرهای گازی، پمپ ها، ماشین های لباسشویی، انواع آسانسورهای صنعتی و خانگی و ... 

 

اینورتر هیچگونه قطعه ی متحرکی ندارد و معمولا برای تامین جریان برق AC از منابع DC مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع Inverter یک دستگاه نوسان ساز الکترونیکی با قدرت بالا است و از آن جهت به آن نام Inverter را داده اند که می تواند عمل عکس مبدل برق AC به DC را انجام دهد.

 

Inverter با همان درایو AC دستگاهی است که می تواند بدون کاهش دادن قدرت و گشتاور، موتور AC سه فاز را کنترل کند. این دستگاه، ظرفیت های مختلف دارد مثلا دستگاهی که دارای یک موتور با توان 20 اسب بخار است از اینورترهای HP20 استفاده می کنند.

این دستگاه از نظر ورودی به دو نوع تک فاز و سه فاز، تقسیم می شود. البته خروجی این دستگاه ها سه فاز می باشد. 

 

کاربرد اینورتر, اینورتر, اینورتر چیست

اینورتر چه کاربردهایی دارد؟

 

نحوه عملکرد اینورتر

اصطلاح Inverter یعنی اینکه دستگاهی بتواند جریان برق مستقیم DC را به جریان برق متناوب یعنی AC تبدیل کند. در واقع این دستگاه سبب می شود برق شهری AC که یک برق متناوب با ولتاژ 220 ولت و فرکانس 50 هرتز است تبدیل به برق DC شود.

 

البته مهم ترین عملکرد این دستگاه زمانی است که دوباره می تواند این جریان برق دی سی را به برق متناوب AC تبدیل کند. که البته این برق متناوب، دارای ولتاژ و فرکانس دلخواه و مناسب برای کار دستگاه های برقی مصرف کننده است. 

 

به طور کلی، سرعت گردش موتور، با ولتاژ و فرکانس موتور، رابطه ی مستقیم دارد به گونه ای که هر چه ولتاژ و فرکانس موتور افزایش یابد سرعت گردش موتور نیز، زیاد می شود. کاربرد Inverter در این دستگاه ها زمانی است که بار موتور الکتریکی به ولتاژ و فرکانس پایین تری نیاز داشته باشد. لذا می توان از آن، استفاده کرد تا این ولتاژ و فرکانس، کاهش یابند.

 

از دیگر کاربردهای Inverter زمانی است که بخواهیم سرعت موتور الکتریکی را کاهش دهیم. برای درک این موضوع به این مثال توجه کنید: مثلا وقتی می خواهید لباسی را در ماشین لباسشویی بشویید اگر مقدار لباس ها در ماشین، کم باشد ماشین تشخیص می دهد که وزن لباس ها چقدر است و با توجه به آن، قدرت و سرعت خود را تنظیم می کند و از کمترین سرعت و قدرت استفاده می کند. کنترل کردن سرعت موتور آسانسورها نمونه ی دیگری از عملکرد Inverter ها است. حرکت دستگاه های آسانسور در بین طبقات، کنترل شده و نرم تر است. 

 

دستگاه جوش اینورتر, اینورتر جوشکاری, مدار اینورتر

نحوه عملکرد دستگاه اینورتر  

 

اینورتر چه کاربردهایی دارد؟

به طور کلی، هر حرکتی که توسط الکتروموتور صورت می گیرد با Inverter می تواند به حرکتی هوشمندانه تر و کنترل شده تر تبدیل شود. به عنوان مثال، پمپ آب هتل ها را در نظر بگیرید. می توان سرعت پمپی که برای چنین مکان هایی استفاده می شود را کنترل کرد و این سرعت گردش پمپ را با توجه به تعداد شیرهای باز و مقدار مصرف آب، کنترل و تغییر داد. مثلا زمان هایی که آب کمی مصرف می شود از فشار آب زیاد، جلوگیری کرد.

 

از دیگر کاربردهای اینورتر، سرعت گردش دیگ ماشین لباسشویی است که این سرعت را بر اساس میزان لباس، تنظیم می کند. کارکرد کمپرسور یخچال از دیگر کاربردهای این دستگاه است که تنظیم آن با توجه به مقدار مواد موجود داخل یخچال انجام می گیرد. 

 

این وسیله علاوه بر کاربرد در وسایل خانگی در انواع وسایل صنعتی از قبیل فعالیت‌ های گشتاور ثابت مثل اسکرودر، میکسر، منبع تغذیه ی کامپیوترها، ابزارهای بزرگ حمل و نقل فله، نوار نقاله، فعالیت های گشتاوری مثل پمپ های صنعتی و فن، پنل های خورشیدی و ... نیز استفاده می شود.

 

از دیگر کاربردهای این دستگاه می توان به استفاده در سانتریفیوژهای با موتور دور بالا اشاره کرد. در واقع به کمک اینورتر است که دور موتور سانتریفیوژها به سرعت بالا می رود و سبب می شود که ذرات ریز مواد، از یکدیگر جدا شوند. 

 

کاربرد اینورتر, اینورتر, اینورتر چیست

مزایای استفاده از اینورتر 

 

اینورتر چه مزایایی دارد؟

طبیعتا با توجه به مطالب ذکر شده، این دستگاه، از مزیت های زیادی برخوردار است. یکی از مهم ترین مزیت های این دستگاه که سبب شده دستگاه های الکترونیکی از قابلیت های منحصر به فردی برخوردار باشند هوشمند بودن عملکرد اینورتر است. این عملکرد هوشمند سبب می شود اینورتر میزان بار وارد شده به موتور را تشخیص دهد و با توجه به همان بار، به موتور، فرمان جریان متناسب را بدهد. 

 

از دیگر مزایای این دستگاه عبارتند از:

• کاهش دادن انرژی مصرفی و طبیعتا کاهش هزینه ی برق و صرفه جویی در هزینه ها 

 

• کاهش دادن جریان راه اندازی برق که سبب دوام و افزایش طول عمر موتور می شود.

 

• کاهش ضربه های مکانیکی از قسمت های مختلف موتور به دلیل راه اندازی نرم موتور که سبب افزایش عمر قطعات مکانیکی می شود.

 

• بدون اینکه به کنداکتور و سایر ادوات برقی نیاز داشته باشد سرعت و جهت حرکت موتور را تغییر می دهد.

 

• قابلیت هوشمندسازی و برنامه ریزی برای حرکت موتور را دارد.

 

• بدون اینکه به قطع و وصل کردن برق نیازی باشد موتور را خاموش و روشن می کند.

 

• از موتور در برابر اضافه بار محافظت می کند و در نتیجه مانع از سوختن موتور می شود.

 

• با این دستگاه، امکان کار کردن موتور در مواقعی که ولتاژ ورودی به آن در حال تغییر است وجود دارد و در همین حال، از موتور در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ، محافظت می کند.

 

• سرعت را بیشتر از سرعت نامی در موتور، افزایش می دهد.

 

قیمت اینورتر چقدر است؟

قیمت این دستگاه بسته به پارامترهای مختلف، متغیر است که از جمله ی ﺁن می توان به توان دستگاه، ولتاژ ورودی دستگاه که تک فاز باشد یا سه فاز، سطح تکنولوژی و امکانات کنترلی دستگاه و دیگر آپشن های دستگاه اشاره نمود. علاوه بر این، باید بدانید که برای چه کاربردی، نیازمند این دستگاه هستید.

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های دانش کسب و کار(اطلاعات مشاغل، ابزار و ماشین آلات، خدمات فنی و تاسیسات و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024