راهنمای خرید قهوه ساز



اگر قصد خرید قهوه ساز را دارید مطالب زیر را از دست ندهید.

قبل از اینکه اقدام به خرید یک دستگاه قهوه ساز کنید، در مورد اینکه چه نوع قهوه ای (از نظر میزان آسیاب شدن دانه قهوه) و یا اینکه قهوه درست شده با فیلتر، اسپرسو یا کاپوچینو دوست دارید؟ چه میزان قهوه می خواهید تهیه کنید؟ و معمولاً چه وقت هایی دوست دارید قهوه تهیه کنید؟ قیمت دستگاه و بودجه ای که برای خرید دستگاه در نظر گرفته اید؟ و سوالات دیگر اطلاع کافی داشته باشید.

 

برخی از قهوه جوش ها با استفاده از سیستم کپسول کار می کنند

 

دستگاه قهوه جوش :

قهوه جوش ها انواع مختلفی دارند که در حجم های مختلف (تعداد فنجان های مختلف)، تولید شده اند و استفاده از آنها بسیار آسان است. در این نوع قهوه جوش ها، آب به آهستگی روی سبد فیلتردار حاوی قهوه آسیاب شده چکه می کند و بعد از نفوذ در قهوه از قسمت پایین درون فنجان یا قوری ریخته می شود. در این نوع قهوه سازها نیازی نیست که آب از قبل جوشانده شود. قهوه جوش های دارای فیلتر معمولاً دارای قوری ترموستات دار و صفحه گرم نگهدارنده برای گرم نگهداشتن قهوه می باشند.

 

این نوع قهوه جوش ها یا فیلتر کاغذی و با فیلتر دائمی کار می کنند . فیلترهای دائمی مقرون به صرفه تر بوده و هزینه کمتری دارند ، ولی بعد از استفاده باید برای برطرف کردن کثیفی شسته شوند. فیلترهای کاغذی بهداشتی تر هستد و بعد از استفاده به راحتی می توان آنها را عوض کرد.

 

برخی از انواع قهوه جوش ها با استفاده از سیستم کپسول کار می کنند. این کپسول ها مانند چای کیسه ای یا کپسول با غلاف آلومینیومی به راحتی یک فنجان قهوه بدون هیچگونه کثیفی تهیه می کنند.

 

قهوه جوش ها به این طریق کار می کنند که، قهوه آسیاب شده درون محفظه ایی در بالا قرار گرفته و آب در محفظه مخصوص ریخته می شود . اول آب جوشیده شده و از طریق لوله عمودی تحت فشار از بالا و اطراف فیلتر عبور می کند، قهوه دم کشیده از قسمت پایین درون قوری ریخته مشود و تفاله قهوه درون فیلتر باقی می ماند. نشانگر شیشه ای در بالای دستگاه وجود دارد که می توانید میزان تیرگی قهوه ای که تهیه می شود را ببینید. قهوه جوش ها برای افرادی که می خواهند قهوه ای با غلظت ها و شدت های مختلف تهیه کنند ایده آل است، گرچه برخی طرفداران قهوه فکر می کنند که در این نوع دستگاه ها، قهوه خیلی خوبی تهیه نمی شود!

 

اسپرسو و کاپوچینو سازها

این دستگاه ها با استفاده از بخار، قهوه ای بسیار قوی تهیه می کنند. قهوه اسپرسو بسیار غنی تر و غلیظ تر از قهوه ای است که از قهوه جوش تهیه می شود و پایه ای برای کاپوچینو و قهوه لاته می باشد. دستگاه هایی که با پمپ بخار کار می کنند از مدل های دیگر کمی گران تر هستند.

 

دستگاه های تولید فشار (بخار)

آب در مخزن جوشیده شده و فشار و بخار می سازد . سرانجام فشار کافی ایجاد شده و آب جوش با فشار روی قهوه ریخته می شود. این بخار بعدا" برای ایجاد کف استفاده می شود. در برگشت آب مصرفی بسیار داغ یک اسپرسو درست و حسابی تهیه می کند. مطمئن شوید که فشار بخار تهیه شده به اندازه کافی برای تهیه یک اسپرسوی عالی، کافی باشد.

 

اسپرسو

سیستمی برای تهیه قهوه اسپرسو با استفاده از کپسول است.

قهوه مخلوط شده، برشته شده، آسیاب شده و سپس درون کپسول ها یی به طور کاملا " محکم و مهر و موم بسته بندی می شوند که بیش از نه ماه تازه می مانند. یکی از محاسن استفاده از این روش تهیه بسیار آسان و راحت قهوه است. در این دستگاه ها فیلتری برای تمیز کردن وجود ندارد، و تفاله قهوه باقی نمی ماند و مهمتر این که طعم قهوه عالی است و اینکه می توانید از طیف گسترده انواع قهوه با طعم های مختلف استفاده کنید.

 

تولید مستقیم قهوه از دانه قهو ه (Bean-to-cup coffee machines)

برای تجربه طعم منحصربفرد قهوه در منزل، قهوه سازهای دارای آسیاب (دستگاه های با قابلیت سرو دانه قهوه به فنجان) برایتان اسپرسویی حرفه ایی درست می کنند. البته کار با این دستگاه فوق العاده آسان است. دانه های تازه آسیاب شده قهوه، برای تهیه اسپرسو مورد نیاز استفاده می شود و به شما قهوه ای کاملا تازه می دهد.

 

بعضی از این نوع دستگاه ها کاملا اتوماتیک هستند: آب را درون مخزن آب ریخته، شیر را در مخزن در نظر گرفته شده ریخته و دانه های قهوه را درون محفظه مخصوص بریزید. سپس به سادگی دکمه مخصوص روی دستگاه را بفشارید. دستگاه دانه های قهوه را آسیاب می کند قهوه را در فنجان ریخته و رویش کف شیر می ریزد.

 

مدل های جدیدتر قهوه سازها دارای امکانات مختلفی مثل گرم نگهدارنده فنجان هستند که به تدریج ماگ شما را گرم نگه می دارد. این کار باعث می شود قهوه ای بسیار خوشمزه ای بدست آید که تغییری در قهوه گرم درون فنجان ایجاد نشود.

 

قهوه سازهای دارای آسیاب دانه قهوه گرانتر از قهوه سازهای سنتی هستند، و گاهی اوقات زمانیکه دانه ها را آسیاب می کنند یا قهوه درست می کند کمی صدا ایجاد می کنند. با اینحال، میزان صدایی که ایجاد می کنند در حد قابل قبولی بوده و اسپرسوی عالی تهیه شده توسط این دستگاه باعث می شود که خرید این دستگاه سرمایه گذاری ارزشمندی محسوب شود.

 

نکاتی که در هنگام خرید یک دستگاه اسپرسو ساز باید در نظر بگیرید :

 

میزان بار یا فشار بخار

فشار بخار خوب، از ضروریات دستگاه قهوه ساز برای تهیه خامه یا کف می باشد . به این معنی که بخار با پودر قهوه با سرعت تنظیم شده و مناسب برخورد کند. سرعت خیلی کم باعث ایجاد طعمی تلخ یا تیز خواهد شد. فشار بین 1 4 تا 19 بار میزان مطلوب است، گرچه برخی تولید کنندگان ادعا می کنند که فشار بین 9 تا 11 بار، اگ ر دانه های قهوه به خوبی آسیاب شده باشند، کافی است.

 

ترموبلاک ( Thermoblock)

برای دستیابی به بهترین طعم قهوه، مهم این است که قهوه را نجوشانید؛ ترموبلاک نوعی جوش آور است که دمای آب را به حد دمای عالی (حدود 90 درجه) بوسیله پمپ بالا می برد. برخی از مدل ها دارای سیستم ترموبلاک برای کف کردن شیر نیز به کار برده می شود ، که احتیاج به حرارت حدود 120 درجه دارند.

 

نگهدارنده فیلتر

این قطعه دانه های قهوه را نگه داشته و بایستی آن ها را گرم نگهدارد . مدل های ساده دارای پایه فیلتر آلومینیومی است ولی در مدل های گران تر دارای پایه فیلتر از جنس برنج هستند که زمان طولانی تری گرم می مانند.

 

ولتاژ دستگاه

مانند کتری برقی داشتن ولتاژ بیشتر در دستگاه باعث زودتر به جوش آمدن آب خواهد شد، زمانیکه می خواهید چندین اسپرسو تهیه کنید، دستگاه با ولتاژ بالا بهتر است.

 

روش های تهیه یک اسپرسو و کاپوچینوی عالی

اگر شما می خواهید یک فنجان اسپرسو به سبک ایتالیایی تهیه کنید، لازم است بدانید چطور یک کرم ( Cream ) عالی بدست بیاورید.

 

این کِرم (کف)، عصاره خالص قهوه است که می توانید روی قهوه اسپرسو پیدا کنید، این کرم درست مانند کلاهی روی فنجان یا لیوان حاوی اسپرسو قرار می گیرد و پر است از عطر و طعم و مزه. راهی برای امتحان کردن کیفیت کرم ایجاد شده روی اسپرسو وجود دارد و آن این است که وقتی مقداری شکر روی کف ایجاد شده اسپرسو بریزید اگر افتادن شکر به پایین زمان بر باشد، شما در تهیه یک کرم عالی روی اسپرسو موفق بوده اید.

 

قهوه سازها با استفاده از بخار، قهوه ای بسیار قوی تهیه می کنند

 

انواع قهوه

کاپوچینو (Cappuccino ) : مقدار 1/3 اسپرسو،1/3 شیر داغ، 1/3 کف شیر

قهوه لاته (Latte) : با افزودن شیر داغ به اسپرسو، معمولاً به نسبت 1:6 شیر داغ : اسپرسو

ما کیاتو (Macchiato ) : اسپرسو با افزودن مقداری شیر

کن پانا ( Con Panne ) : اسپرسو با افزودن مقداری خامه فرم گرفته

موکا (Mocha ): شکلات داغ با یک شات اسپرسو

آمریکانو (Americano ): آب جوش به همراه یک شات اسپرسو

 

آسیاب برقی قهوه

یکی دیگر از عواملی که در تهیه قهوه با طعم دلخواه مهم است آسیاب کردن قهوه است.

 

آسیاب قهوه:

خرید یک آسیاب قهوه خوب، سرمایه گذاری مهمی است. آسیاب قهوه اندازه مناسب قهوه آسیاب شده را برای تهیه قهوه مورد نیازتان فراهم می کند.

 

آسیاب های قهوه یا به صورت چرخ دنده ای یا مخروطی هستند. آسیاب های چرخنده (دیسکی) با به سرعت چرخیدن آسیاب می کنند و کمی هم ایجاد صدا می کنند، آسیاب های مخروطی آهسته تر می چرخند و قهوه کمتر درون این آسیاب گیر می کند و صدای کمتری هم ایجاد می کنند.

 

کدام آسیاب برای کدام قهوه مناسب است:

آسیاب درشت : برای تهیه قهوه در قهوه جوش و قهوه ساز برقی

آسیاب متوسط: برای تهیه قهوه در قهوه ساز فیلتردار فلت

آسیاب ریز: برای تهیه قهوه در قهوه ساز فیلتردار مخروطی

آسیاب بسیار ریز: برای تهیه قهوه در اسپرسوسازها

 

خرید قهوه:

برای اینکه همیشه قهوه ای تازه داشته باشید، قهوه را کم کم و در فواصل زمانی کمتر خریداری کنید چون به سرعت تازگی خود را از دست می دهد.

 

نگهداری قهوه:

برای اینکه تازگی قهوه حفظ شود، معمولا باید دانه های قهوه یا قهوه آسیاب شده را در ظروف شیشه ای غیر قابل نفوذ در برابر هوا و دور از نور آفتاب نگهداری کرد. در صورتیکه می خواهید قهوه را در طول یک هفته استفاده کنید، دمای اتاق برای نگهداری قهوه مطلوب است ولی در صورتیکه قهوه را در طول بیش از دو هفته می خواهید مصرف کنید بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید. اینکار باعث می شود که از ایجاد واکنشهای شیمیایی که باعث ایجاد طعم کهنگی و ماندگی در قهوه می شود، جلوگیری شود.

 

آماده سازی دستگاه قهوه ساز:

تولید کنندگان دستگاه های قهوه ساز توصیه می کنند که هنگام استفاده از دستگاه برای از بین بردن هرگونه حباب هوا اول با آب داغ پر فشار دستگاه را شستشو دهید.

 

تمیز کردن دستگاه قهوه ساز:

همیشه برای تمیز کردن دستگاه قهوه ساز از آب تازه که دارای اکسیژن زیاد است، استفاده کنید و هیچ گونه مواد شوینده در قهوه ساز استفاده نکنید. بعد از استفاده از قهوه ساز کاملاً آن را از تفاله و روغن تلخ قهوه تمیز کنید، تا روی طعم نوشیدنی بعدی که در دستگاه تهیه می کنید تاثیر نگذارد.

 

منبع : yjc.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین مطالب خانه داری(شستشو، نظافت، لکه گیری، نکات آشپزی، هنر در خانه، مهارتهای زندگی و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------