مقایسه ای بزرگ! دوچرخه یا اسکوتر برقی؟ کدام را بخریم؟



اجازه بدهید با مقدمه ای کوتاه شروع کنیم.

از وقتی که مردم تصمیم گرفتند تا با تغییر عادات خود در حوزه‌ی حمل و نقل، دوستدار محیط زیست شوند، درخشش محصولی به نام دوچرخه‌ در بازارهای جهانی آغاز شد. در اروپا سالهاست که دوچرخه جایگاه ویژه‌ای در بین مردم پیدا کرده و به عنوان وسیله‌ای برای تفریح، ورزش و حمل و نقل شناخته می‌شود.

 

دوچرخه یا اسکوتر برقی, مقایسه دوچرخه یا اسکوتر برقی, تفاوت دوچرخه یا اسکوتر برقی

مقایسه ی دوچرخه یا اسکوتر برقی

 

مردم تقریبا در همه جای دنیا سالیان متمادی است که به دوچرخه به عنوان یک راه حل از جنبه‌های گوناگون (سهولت حمل و نقل، کمک موثر به پاکیزگی هوا، کمک به فعالیت بدنی و فعالیتهای ورزشی و ...) نگاه می‌کنند.

 

در واقع تغییر عادات، باورها و فرهنگ، مهم‌ترین مسئله در استفاده‌ی دوچرخه‌ و اسکوتر برقی به جای اتومبیل و موتورسیکلت است‌. زیرا به نظر می‌رسد که مهمترین مانع برای همگانی کردن این وسایل حمل و نقل، عادات غلط مردم باشد. عاداتی که به ما می‌گوید حتی برای خرید کوچکترین و در دسترس‌ترین وسایل، باید از اتومبیل یا موتورسیکلت استفاده کرد. 

بر خلاف کشور ایران، برای جمعیت قابل توجهی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی بسیاری از کشورهای آسیایی دوچرخه سواری یک سبک زندگی و استفاده از دوچرخه  جایگزینی برای موتورسیکلت و خودرو بوده است.

 

خرید دوچرخه یا اسکوتر برقی, ویژگی اسکوتر برقی, اسکوتر برقی یا دوچرخه

خرید دوچرخه

 

اما تا سالهای سال به علت فقدان تکنولوژی‌های امروزی، تنها دوچرخه بود که  می‌توانست به عنوان جایگزینی جهت حمل و نقل شهری در دسترس باشد. سرانجام با پیشرفت صنعت، تکنولوژی و در کنار آنها نگاه تازه‌ی طراحان به شیوه‌های حمل و نقل بخصوص با انرژی‌های پاک، امروزه شاهد ظهور و فراگیر شدن انواع وسائط نقلیه الکتریکی در دنیا هستیم.

 

یکی از این تازه‌واردهای جذاب به زندگی ما انسان‌ها، اسکوترهای برقی هستند که روز بروز  به طرفداران آنها افزوده می‌شود.

حتما شما هم یکی از آنها در خیابان دیده‌اید و شاید حتی به خرید اسکوتر برقی فکر کرده‌اید.

 

قابلیت حمل و جابه‌جایی دوچرخه در مقابل اسکوتر برقی, میزان راحتی اسکوتر برقی یا دوچرخه, دلیل استفاده از اسکوتر برقی

خرید اسکوتر برقی

 

اسکوتر برقی در معنای عامیانه آن عبارت است از یک دستگاه حمل و نقل تک نفره که می‌تواند شارژ شود و سپس با انرژی باتری حرکت کند. از این رو گاهی آنها را اسکوترهای شارژی نیز می‌نامند.

 

امروزه اسکوترهای برقی در سایزها و مدل‌های متنوع ساخته می‌شوند و با وجود این که مهم‌ترین کاربرد و در حقیقت وجه طراحی اسکوترها برای تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان بوده، شاهد استفاده از اسکوترها توسط بزرگ‌سالان برای تردد در مسافت‌های درون شهری نیز هستیم.

 

اسکوترهای برقی، تا حدودی توانسته‌اند نقش دوچرخه را در شهرهای توسعه یافته ایفا و از همین جهت طرفداران بسیاری پیدا کنند. اسکوترها و دوچرخه‌ها به طور یکسان با محیط زیست سازگار هستند. با این حال اسکوترها تفاوت‌های زیادی با دوچرخه‌ها دارند.

 

قیمت اسکوتر برقی در برابر قیمت دوچرخه, نکاتی برای خرید اسکوتر برقی و دوچرخه, دوچرخه در مقابل اسکوتربرقی

دوچرخه یا اسکوتر برقی

 

دوچرخه در مقابل اسکوتر برقی؟ مساله این است!

امروزه در ایران افرادی هستند که به جای دوچرخه، اسکوترها را به عنوان روش حمل و نقل ترجیحی خود در رفت و آمد روزانه انتخاب می‌کنند. محبوبیت آنها در چند سال اخیر به طور پیوسته در بین مردم در حال افزایش بوده است. 

 

بدون شک مهم‌ترین وجه تمایز اسکوترهای برقی با دوچرخه‌ها، استفاده از موتور الکتریکی در اسکوترها است. اسکوتر برقی به صورت الکترونیکی کار می‌کند و این در حالی است که دوچرخه، صرفا یک وسیله مکانیکی است که برای حرکت چرخ‌ها مجبورید مدام پدال بزنید.

در واقع از جهاتی، می‌توان اسکوترها را خواهر و برادر کوچک‌تر دوچرخه نامید چون هر دوی آنها دو چرخ دارند، زیبا، جذاب و سرگرم کننده هستند و تقریباً هر کسی در هر سنی می‌تواند یکی از آنها را هدایت کند. با این حال، اگر می‌خواهید بین اسکوتر برقی و دوچرخه تصمیم بگیرید که کدام یک را انتخاب و خریداری کنید، عوامل متمایز کننده کلیدی فراوانی وجود دارند که قطعا در انتخاب، به شما کمک خواهند کرد.

 

ما می‌خواهیم در یک مقایسه جامع، نگاهی دقیق به مزایای دوچرخه سواری یا اسکوتر سواری داشته باشیم. در اینجا معیارهای مختلفی را در نظر خواهیم گرفت تا به شما در تصمیم‌گیری بین این دو کمک کنیم. این مقایسه برای هر کسی که به دنبال خرید یکی از این دو وسیله است، عالیست.

 

قطعا برای یک خرید خوب آگاهی شرط اول است و ما سعی داریم در این بررسی به  مهمترین فاکتورها بپردازیم.

 

اسکوتر برقی یا دوچرخه؟ کدام برای حمل و نقل درون شهری بهتر است؟ معیارهای ما شامل نکات مهمی مانند، قابلیت حمل، ایمنی، راحتی، محیط زیست، دسترسی و قیمت است.

با ما همراه باشید ...

 

قابلیت حمل و جابه‌جایی دوچرخه در مقابل اسکوتر برقی

دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی، در پیاده‌روها به طور قانونی قابل استفاده هستند و در همه جا امکان پارک آن‌ها وجود دارد.

 اما زمان‌هایی هست که شما بنا به دلایلی نیاز دارید تا در زمان کوتاه‌تری به مقصد برسید و تصمیم می‌گیرید تا باقی مسیر خود را با مترو، اتوبوس یا اسنپ ادامه دهید. در اینجا مسئله‌ی قابل حمل بودن مطرح می‌شود.

 

اسکوترهای برقی نسبت به دوچرخه‌ها سبک‌تر و کم حجم‌تر هستند. همچنین قابلت تاشوندگی درآنها نقطه قوت بسیار مهمی است که می‌توانید تا حد زیادی حجم آنها را کم کنید.

 

به همین خاطر می‌توانید اسکوترها را به راحتی در مترو و اتوبوس با خود حمل کنید و یا در صندوق خودرو قرار داده و با خود به هر جایی ببرید. اما این مورد در رابطه با دوچرخه‌ها صادق نیست.

 

مشکلات دوچرخه سورای, ایمنی اسکوتر برقی یا دوچرخه, سرعت دوچرخه در مقابل اسکوتر برقی

ویژگی های اسکوتر برقی

 

این نکته مهمی است که باید در نظر بگیرید، زیرا با توجه به نکاتی که گفته شد حمل اسکوترهای برقی نسبت به دوچرخه‌ها در سفرهای بین شهری و طولانی بسیار راحت‌تر بوده زیرا فضای کمی اشغال می‌کنند.

 

میزان راحتی اسکوتر برقی یا دوچرخه, دلیل استفاده از اسکوتر برقی, دلیل استفاده از موتور برقی

قابل حمل بودن اسکوتر برقی

 

پس اسکوترها می‌توانند حتی در سفرها همراه شما باشند. تصور کنید که اسکوتر سواری در سفر چقدر می‌تواند لذت بخش باشد! 

 

میزان راحتی در هنگام استفاده: اسکوتر برقی یا دوچرخه؟

پیدا کردن دوچرخه‌ای با ارتفاع صحیح فرمان و صندلی می‌تواند کاملاً چالش برانگیز باشد و اکثر دوچرخه سواران حرفه‌ای برای اینکه بهترین دوچرخه را پیدا کنند گاهی مجبورند که چند بار دوچرخه خود را عوض کنند. اما خرید بیش از یک دوچرخه واقعاً می‌تواند کیف پول شما را خالی کند و برای بسیاری از ما گزینه‌ای عملی نیست. از طرفی تنظیم فرمان و صندلی‌ دوچرخه یک کار آزاردهنده است و زمان زیادی را می‌گیرد و اگر بر اساس قد شما تنظیم نشود می‌تواند باعث گردن درد و کمردرد شود.

 

میزان راحتی در هنگام استفاده از دوچرخه

میزان راحتی در هنگام استفاده از دوچرخه

 

از سوی دیگر همانطور که پیشتر گفتیم، دوچرخه، صرفا یک وسیله مکانیکی است که برای حرکت چرخ‌ها مجبورید مدام پدال بزنید. بزرگترین نقطه ضعف دوچرخه این است که شما حرکت را با هزینه انرژی خود فراهم می‌کنید!

 

اما اسکوترها به دلیل استفاده از موتور برقی، به صورت الکترونیکی کار می‌کنند و این درحالی است که می‌توانید روی یک اسکوتر برقی به حالت قائم بایستید و اصلاً نیازی به خم شدن ندارید. از نظر ارگونومی، یک اسکوتر برقی بهتر از دوچرخه کار می‌کند و راندن آن، آسیبی به کمر شما وارد نمی‌سازد.

 

نحوه ایستادن روی اسکوتر برقی

نحوه ایستادن روی اسکوتر برقی

 

تصور کنید بعد از یک روز کاری سخت یا تمرین ورزشی در باشگاه می‌خواهید به خانه برگردید، می‌توان تصور کرد با این حجم از خستگی، پدال زدن دوچرخه چقدر می‌تواند طاقت فرسا باشد. اما اسکوتر سواری به هیچ عنوان زحمتی برای شما نخواهد داشت.کافیست روی آن بایستید و اهرم گاز را فشار دهید. به همین راحتی ...

 

راندمان اسکوتر برقی

راندمان اسکوتر برقی

 

از دیگر مشکلاتی که نشستن بر روی دوچرخه برای دوچرخه سواران ایجاد می‌کند، می‌توان به مواردی مانند درد لگن در ناحیه نشیمنگاه و عرق سوز شدن در این نواحی اشاره کرد. از این جهت همیشه دوچرخه سواران در انتخاب یک زین مناسب جهت نشستن روی دوچرخه دچار چالش هستند.

 

مشکلات نشستن روی دوچرخه

مشکلات نشستن روی دوچرخه

 

اما با اسکوترهای برقی به دلیل عدم داشتن زین و یا صندلی، از چنین مشکلاتی مصون خواهید ماند.

 

دوچرخه یا اسکوتر برقی از نظر ایمنی جاده چگونه مقایسه می شوند؟

قبل از هر چیز برای اینکه بدانید اسکوترهای برقی چقدر ایمن هستند، نگاهی به آمار رسمی خواهیم انداخت. طبق گزارش‌هایی در کشورهای اروپایی، اسکوترها از نظر آماری امن‌ترین وسیله حمل و نقل با تعداد صفر تلفات در سال 2021 هستند.

 

سرعت دوچرخه در مقابل اسکوتر برقی!

اسکوترهای برقی می‌توانند بسیار سریعتر از دوچرخه‌ها باشند.

اسکوترها در مدل های اقتصادی، سرعتی در حدود km25 تا km30 دارند و حتی در برخی مدلهای گران قیمت سرعت آنها به چیزی حدود 50km یا بالاتر هم می‌رسد که بسیار بیشتر از سرعت دوچرخه‌هاست.

 

از سویی دیگر اگر به دنبال راهی سریع برای رسیدن به محل کار خود هستید، قطعا دوچرخه می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اما اگر خیابان‌های شهر شما شلوغ است و از طرفی مسیرهای عبور دوچرخه در نظر گرفته نشده، گزینه راحت‌تر این است که سوار اسکوتر برقی خود شوید تا از مسیرهای شلوغ عبور کنید و سریعتر به مقصد برسید.

 

سرعت دوچرخه در مقابل اسکوتر برقی

سرعت دوچرخه در مقابل اسکوتر برقی

 

اسکوتر برقی خریدی برای بازه‌ی سنی بیشتر:

دوچرخه‌ای که در دوران کودکی داشتید احتمالاً همان دوچرخه‌ای نیست که در دوران نوجوانی داشتید و قطعاً همان دوچرخه‌ای نیست که در بزرگسالی دارید. با افزایش سن، قطعا مطابق با تغییر وضعیت جسمانی شما، انتظارات شما از دوچرخه تغییر خواهد کرد. مثلا ارتفاع دوچرخه، سایز تایر‌ها و موارد اینچنینی. در سنین مختلف استانداردهای مخصوص خود را خواهد داشت.

 

 با استفاده از اسکوترهای برقی، اگر مدل مناسبی را انتخاب کنید، می‌توانید همان سبک را در نوجوانی، جوانی و حتی بزرگسالی داشته باشید.

 

 این ویژگی به این خاطر است که اسکوترها پیچیدگی خاصی در طراحی ندارند و بسیار ساده هستند. از این رو، از مد نمی‌افتند یا تغییر محسوسی در طراحی آنها رخ نخواهد داد. بنابراین رنج سنی گسترده‌ای می‌توانند از آنها استفاده کنند.

 

اسکوتر برقی خریدی برای بازه‌ی سنی بیشتر

اسکوتر برقی خریدی برای بازه‌ی سنی بیشتر

 

لازم نیست چند سال دیگر اسکوتر برقی قدیمی و دوستداشتنی خود را با یک مدل جدید معاوضه کنید، چون این اسکوتر هنوز هم برای سواری قابل استفاده است. دقیقا مثل همه‌ی اسکوترهایی که در خیابان می‌بینید.

 

به طور خلاصه، اگر از اسکوترها بخوبی مراقبت شود، برای رنج سنی مختلف تا سالها قابل استفاده هستند. اما در مورد دوچرخه این قاعده صادق نیست. 

 

اسکوترها باحال‌تر هستند!

اگر دقت کنید می‌بینید که در خیابان مردم نسبت به دوچرخه‌ها کم‌توجه‌اند اما اگر با اسکوتر برقی از کنار آنها بگذرید، یا اگر اسکوتری از کنار شما عبور کند، چشم‌ها آن را دنبال خواهند کرد. این موضوع حاکی از جذابیت اسکوترهاست. 

 

باحال بودن اسکوترها

باحال بودن اسکوترها

 

در واقع وقتی اسکوتری از کنار شما می‌گذرد، شخصی را می‌بینید که براحتی روی آن ایستاده و در حالی که نسیم، موهای او را نوازش می‌کند، این طرف و آن طرف می‌رود. در واقع حس راحتی، آزادی و بدون دغدغه بودن در اسکوتر سواری، آن را محبوب همه ساخته است. اما دوچرخه‌ها این چنین جذابیتی ندارند و تقریبا برای همه عادی شده‌اند.

 

وقتی این دو را با هم مقایسه می‌کنید، مزایای اسکوتر برقی (جناسی که در نظر گرفته شده است) بر دوچرخه سواری غلبه می‌کند. اسکوترها مقرون به صرفه‌تر، سازگار با محیط زیست و راحت‌تر هستند همچنین لذت سواری بیشتری دارند.

اگر هر یک از این موارد برای شما مهم است، پس یک اسکوتر برقی بخرید و از سواری آن لذت ببرید.

 

قرار نیست با دوچرخه‌ها خداحافظی کنیم، آنها نیز همچنان طرفداران خود رادارند و یک وسیله خوب برای سرگرمی و ورزش و حمل و نقل بشمار می‌آیند.

 

هر کسی که احساس می‌کند به ورزش بیشتری احتیاج دارد، یا به کاهش وزن فکر می‌کند، دوچرخه سواری را امتحان کند. به هر حال سوزاندن چند کیلوکالری در هر روز و آن هم برای زمانی طولانی قطعا کمک کننده خواهد بود.

یا اگر به دوچرخه سواری علاقمندید و این ورزش را دوست دارید قطعا خرید یک دوچرخه شما را خوشحال تر خواهد کرد.

 

اما در غیر این صورت، پیشنهاد ما خرید اسکوتر برقی است.

این گجت‌های جذاب به تازگی وارد بازارهای جهانی شده‌اند و روزبه روز به محبوبیت آنها افزوده می‌شود.

اگر قصد خرید یک اسکوتر برقی دارید همین حالا می‌توانید مدل‌های متنوع آن را در فروشگاه‌های اینترنتی مشاهده کرده و به بررسی امکانات و مقایسه آنها بپردازید.

 

قیمت اسکوتر برقی در برابر قیمت دوچرخه

یک نگرانی عمده برای اکثر افراد، قیمت وسیله نقلیه جدید انتخابی آنها است. ما برای هر کسی که با بودجه کمی زندگی می‌کند خبرهای خوبی داریم: قیمت اسکوتر برقی در بیشتر موارد مقرون به صرفه‌تر از دوچرخه است.

 

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، هزینه نگهداری است. نگهداری از اسکوتر بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از دوچرخه است. لاستیک‌ها و دنده‌های دوچرخه‌ها باید مرتباً بررسی شوند. با استفاده از اسکوتر برقی می‌توانید به راحتی در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

 

دوچرخه در مقابل اسکوتربرقی: چه کسی برنده می شود؟

با تمامی آنچه گفته شد می‌توان برنده‌ی این مقایسه را حدس زد.

قطعا مزایای اسکوترهای برقی در برابر دوچرخه بیشتر است اما دوچرخه‌ها نیز همچنان پرطرفدار هستند.

 

بخش زیادی از تصمیم‌گیری شما بستگی به اولویت‌های شما خواهد داشت. اگر می‌خواهید تردد در مسیرهای روزانه برای شما حکم ورزش نیز داشته باشد و حجیم بودن و سنگین بودن دوچرخه برایتان دردسری ایجاد نمی‌کند، پس یک دوچرخه تهیه کنید.

 

اما اگر می‌خواهید بدون زحمتِ رکاب زدن به مقصد برسید یا تفریح کنید، اسکوتر برقی قطعا بهترین گزینه خواهد بود.

 

طراحی این اسکوترهای برقی برای خانم‌ها و آقایان مناسب است و چیزی صرفا تحت عنوان اسکوتر برقی دخترانه و پسرانه تعریف نشده اما برخی از رنگ‌ها در ظاهر اسکوترها می‌تواند آن را برای دختران یا پسران جذاب‌تر نماید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024