روایت ساخت کوه سنگی مشهد



روایت ساخت کوه سنگی مشهد,تاریخچه کوه سنگی,قدمت کوه سنگی مشهد

تاریخچه کوه سنگی مشهد

 

کوه سنگی مشهد یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین پارک ها و آثار گردشگری این شهر است که قدمت آن به چند صد سال پیش باز می گردد. قله های به جا مانده این کوه از رشته کوه های بینالود هستند و بعد از حرم اما رضا این پارک را می توان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی مشهد دانست. این کوه یک داستان و روایت زیبا دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

 

تاریخچه کوه سنگی

اهمیت این پارک و مجموعه تاریخی به صدها سال پیش باز می گردد به طوری که در سال 995 هجری قمری شاه عباس صفوی در سن 16 سالگی در این منطقه و توسط مرشد قلی خان استاجلو تاجگذاری کرد. از این زمان به بعد کوهسنگی اهمیت بیشتر از قبل پیدا کرده و بسیاری از بزرگان مانند شیخ اسدالله یزدی، آقامیرزا عسکری، شیخ سیف الله ایسی و برخی از این مریدان او وصیت کردند در این منطقه به خاک سپرده شوند. 

 

تا سال 1310 این منطقه تاریخی بدون هیچ تغییری مورد استفاده قرار می گرفت. باغ های زیبا و کوه های سر به فلک کشیده آن یک اقامتگاه سیاحتی برای پادشاهان و اشراف به شمار می رفت. اما در این سال با ایجاد استخر و قنات در آن در ساختار آن نیز تغییراتی ایجاد شد و به اهمیت آن بیش از پیش اضافه گردید. در سال 1318 آلمان ها به دستور حاکم وقت یک ساختمان دو طبقه در محدوده باغ ساختند که هنوز هم پاربرجا و زیبا است. سپس خیابان گل کاری و نرده کشی شد و کوهسنگی به یک پارک عمومی و زیبا تغییر کاربری داد.

 

در همان سال شهردار میلان چند مجمسه دو شیر و دو انسان به شهردار مشهد هدیه کرد. شیرها در دو سمت درب ورودی و مجسمه انسان ها در کنار استخر بزرگ و روبه روی رستوران و تالار آن نصب شد. مسجمه های شیر هنوز در این پارک موجود هستند و احتمالا خیلی از شما در کنار آن عکس یادگاری گرفته اید. مجسمه انسان به دلیل داشتن تاج بر روی سر در ابتدای انقلاب اسلامی از داخل پارک برداشته شدند.

 

در سال 1340 با توجه به محبوبیت بالای این مجموعه، پارک از طریق یک خیابان عریض به همین نام به بدنه اصلی شهر وصل شد. این خیابان تا راه آهن مشهد نیز مسیر مستقیم داشته و یکی از خیابان های مهم و البته یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار می رود. این منطقه تفریحی در ابتدا تنها یک تفرجگاه برای اعیان و پادشاهان بود اما سال ها است که به یک مکان عمومی تبدیل شده است.

 

درباره ی کوه سنگی مشهد,علت نام گذاری کوه سنگی,امکانات و ویژگی های کوه سنگی

علت نامگذاری کوه سنگی مشهد

 

علت نام گذاری کوه سنگی

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، کوه سنگی مشهد امتداد رشته کوه های بینالود است که دارای دو قله کوتاه سنگی است. این دو قله کوتاه سنگی باعث شده به آن کوه سنگی بگویند. اگر بر روی هر کدام از این دو قله قرار بگیرید، یک چشم انداز زیبا از شهر، حرم مطهر و باغ های مشهد پیش چشم شما خواهد بود. این پارک در حال حاضر دومین پارک مشهد و سومین مکان پربازدید گردشگری بعد از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی است. 

 

امکانات و ویژگی های کوه سنگی

با توجه به توریستی بودن این منطقه از سال های گذشته شهرداری مشهد امکانات متنوعی به این پارک اضافه کرده است. اولین نورافشانی مشهد در این پارک انجام شده است که در تاریکی شب، زیبایی خاصی به آن خواهد داد. از جمله ویژگی های این مجموعه می توان به رستوان های سنتی مختلف، باغ آرامگاه، باغ ورزشی، باغ پذیرایی، باغ تفریحی و غیره اشاره کرد. این مجموعه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در مشهد دارای برنامه هایی برای احداث باغ موزه طبیعی، جزیره پرندگان، ایجاد دریاچه مصنوعی، شهربازی سرباز و سرپوشیده، مسیر منوریل در میان کوه ها و غیره است.

 

خرید دیزی سنگی در پارک

پارک سنگی دارای مغازه ها و فروشگاه هایی است که در زمینه ساخت و فروش دیزی های سنگی با کیفیت فعالیت می کنند. اگر قصد خرید یک دیزی سنگی با کیفیت دارید که بتوانید سال ها در آن یک آبگوشت خوشمزه آماده کنید، خرید از این پارک می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

 

مسیرهای دسترسی به پارک,هزینه ورودی کوه سنگی,هزینه پارکینگ کوه سنگی

مسیرهای دسترسی به پارک کوه سنگی

 

مسیرهای دسترسی به پارک

برای رفتن به پارک کوه سنگی مشهد راه های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. می توانید یک تاکسی بگیرید تا شما را مستقیما به پارک ببرد. از ایستگاه راه آهن می توانید به طور مستقیم در کوه سنگی پیاده شوید. ایستگاه اتوبوس های بین شهری نیز در فاصله بسیار کمی از این پارک قرار دارد. 

 

هزینه ورودی کوه سنگی

با وجود آن که این پارک یکی از جاذبه های گردشگری اصلی مشهد به شمار می رود، هزینه ورودی آن رایگان است و شما برای ورود به آن هزینه ای پرداخت نخواهید کرد. البته اگر بخواهید ماشین خود را در پارکینگ آن پارک کنید، هزینه پارکینگ به صورت جداگانه از شما دریافت خواهد شد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024