راهنمای خرید تشک تخت خواب



خواب یکی از مهمترین کارکردهای بدن است. با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که ما نزدیک به یک سوم از عمر خود را می خوابیم. پس به همان اندازه که در انتخاب مبلمان، لباس و کفش حساسیت داریم باید به فکر یک تشک تخت خواب مناسب و استاندارد برای یک خواب راحت باشیم. داشتن خواب نامناسب به دلیل خوابیدن روی یک تخت ناراحت و غیر استاندارد می تواند بر سلامتی، احساسات و قدرت تفکر ما تاثیر منفی بگذارد.

 

بهترین تشک برای خوابیدن، تشکی است که از سطح تخت بالاتر بیاید و کم ارتفاع نباشد

 

تشک تخت خواب خوب چه تشكی است؟

بهترین تشک برای خوابیدن، تشکی است که از سطح تخت بالاتر بیاید و کم ارتفاع نباشد. در تشک های معمولی، بحث ارتفاع مهم نیست و اصلا ارتفاع تعریف شده ای برای آنها وجود ندارد، در حالی که انواع مدل های طبی و خوشخواب موجود در بازار، دارای ارتفاع متنوع هستند. محتویات تشک ها و نوع مواد تشکیل دهنده آنها در انواع مختلف این محصول متفاوت است و در نمایندگی برندهای ایرانی می توانید ماکت مواد تشکیل دهنده هر تشک را از نزدیک ببینید. نمد، فنر، موکت، یونولیت و فوم از جمله مواد تشکیل دهنده تشک های خوشخواب هستند، در حالی که تشک های معمولی فقط از فنر تشکیل شده اند یا ابر و مواد‌ پرکننده مانند پر و پشم در آنها وجود دارد.

 

تشک تخت خواب فنر دار چیست؟

تشک تخت خواب فنردار رایج ترین نوع تشک است و تقریبا همه مغازه های تشک فروشی این نوع تشک را دارند. حتما تا حالا روی تشک ها فنردار خوابیده اید. تشک های فنردار استاندارد را بوسیله تعداد فنرهای آنها تشخیص می دهیم. معمولا هرچه شمار فنر در یک تشک بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. ولی تنوع قیمت در این نوع محصولات بسیار زیاد است. البته تشک معمولا جدا از تخت به فروش می رسد و به عبارتی جزء وسایل مشمول سرویس خواب نمی شود.

 

تشک تخت خواب فنری منفصل یا پاکت اسپرینگ:

تشک تخت خواب فنر منفصل اختراع شگفت انگیزی بود که با توجه به ویژگی های خوبی که داشت شرکت های تولید کننده تشک سریعا خود را با این تکنولوژی وقف دادند تا از میدان رقابت عقب نمانند تشک های فنر منفصل جدیدترین تکنولوژی فنر در ساختار تشک می باشد که هر کدام از این فنرها به صورت جداگانه عمل می کند و داخل پاکت در کنار هم چیده شده اند. فنر منفصل علاوه بر بالا بردن طول عمر مفید تشک باعث پوشش دهی ستون فقرانی در هنگام استراحت می شود و همچنین نسبت به فنرهای سنتی منفصل از درجه طبی بالاتری برخوردار است.

 

تشک فنر منفصل حالت ارتجاعی خوشخواب را به بغل دستی شما انتقال نمی دهد یعنی اینکه اگر شما از طرفی به طرف دیگر غلت زدید، می تواند تعادل میان کل خوشخواب را برای شما فراهم کند. تشک منفصل در مقایسه با تشک متصل تعادل بیشتری دارد.

 

پاکت اسپرینگ در مقایسه با بقیه مدل ها بیشتر می تواند تنفس کند. حالا این یعنی چی؟ وقتی که در تخت و خواب هستید در بسیاری از مواقع احساس می کنید که تشک داغ شده و این داغی باعث می شود که دمای بدن شما بالا برود و نتوانید بخوابید که در مدل فنرهای منفصل این مشکل به حداقل رسیده است.

 

نکته قابل ذکر این است که تشک فنر منفصل گزینه مناسبی برای دو نفر است و همچنین در انتخاب تشک های فنری حتما وزن خود را در نظر بگیرید چرا که  تشک مناسب برای وزن 60 کیلوگرم برای وزن 90 کیلو گرم توصیه نمی شود. تشک هایی که برای افراد سنگین وزن مناسب است، قطر فنر بالاتر می باشد و همچنین لایه های اضافه تری در ساختار آن استفاده می شود.

 

تشک منفصل در مقایسه با تشک متصل تعادل بیشتری دارد

 

فواید تشک فنر منفصل به طور خلاصه:

عدم صدا دادن فنر در دراز مدت

عدم گود افتادگی تشک در مدت استفاده

بالا رفتن طول عمر تشک به دلیل تکی عمل کردن فنرها

احساس خواب راحت به دلیل پخش شدن وزن بدن روی تشک

حفظ سلامتی و پیشگیری از مشکلات ستون فقرات در حین استراحت

 

تشک تخت خواب فومی چیست؟

جنس تشک های فومی از فوم ارتجاعی-حرارتی است. این نوع فوم هم نرم و هم راحت است. فوم برای افرادی مناسب است که می‌خواهند تشک بسیار نرم باشد. تشک فومی معمولا گران تر از تشک فنری است؛ زیرا این تشک به شکل بدن فردی در می آید که روی آن دراز می کشد. به همین دلیل تشک فومی ممکن است برای برخی افراد مناسب باشد و برای برخی غیر مناسب.

 

برای مثال، افرادی با مشکل مفاصل ممکن است با تشک های فومی راحت تر باشند. یا برخی فراد می گویند که تشک فومی برای آن ها زیادی گرم است.

 

اگر نمی خواهید تشک شما زیادی نرم باشد و حرارت بدن شما را در حین خواب افزایش دهد، بهتر است تشک فومی را فراموش کنید و از تشک تخت خواب فنری استفاده کنید که هم سفتی مناسبی دارد و هم خنک تر است.

 

تشک تخت خواب طبی

امروزه شایع شدن بیماری هایی مانند کمر درد و پادرد سبب شده تا اغلب افراد به تشک طبی روی بیاورند. تشک های طبی سفت بوده و عده‌ای بر این باورند که سفت بودن تشک، به پیشگیری یا درمان کمر درد کمک می‌کند که این مسئله از نظر علمی ثابت نشده است. تشک‌ طبی از جنس یونولیت می باشد و همانند تشک های بیمارستانی، سفت و سبک است. البته برخی از تولیدکنندگان این تشک ها را از جنس اسفنج می سازند و بدیهی است جنس اسفنجی تشک های طبی از بقیه جنس ها از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.

 

تشک بادی چیست؟

سفتی و نرمی تشک بادی را می توان بنا به نیاز شما تغییر داد و تنظیم کرد. این کار را می توان با استفاده از پمپ باد الکتریکی انجام داد. تشک بادی از دو بخش مجزا تشکیل شده است که می توان آن ها را با استفاده از کنترل های از راه دور تنظیم کرد. کیسه های هوایی روی فنرهای داخلی این تشک وجود دارند که می توان سفتی و نرمی آنها را تنظیم کرد.

 

در بیشتر موارد، تشک های بادی یک روکش فومی هم دارند. اگر شما و همسرتان بر سر انتخاب تشک های فومی و فنری اختلاف نظر دارید، می توانید تشک های بادی را نیز در نظر بگیرید.

 

تشک بادی، از جمله تشک هایی است که سفتی آن را می توان با یک دستگاه کنترل کرد. این تشک نیز در سفر کاربرد بسیاری دارد.

 

تشک بادی در سفر کاربرد بسیاری دارد

 

تشک طبی – فنری

هر یک از تشک‌های فنری و طبی دارای معایب خاصی هستند. تولیدکنندگان این تشک‌‌ها با جمع آوری محاسن هر دو تشک به ساخت تشک‌ طبی فنری دست یافتند در این نوع تشک، از اسفنج‌ با چگالی بالا و برای اجتناب از سفتی آن از فنر‌های متصل فشرده استفاده می‌کنند. از آنجا که به لحاظ پزشکی تشک انسان باید در حالت میانه باشد و هم آنقدر سفت باشد که انحنای ستون فقرات حفظ شود و هم نرم و راحت باشد تا به کمر فرد آسیبی وارد نسازد. تشک‌های طبی – فنری بهترین انتخاب، برای حفظ سلامت فرد می باشد.

 

تشک آبی

کاربرد اصلی تشک آبی اغلب برای تفریح و پیک نیک قابل استفاده است. البته برخی از افراد این تشک را مملو از آب گرم می کنند و به عنوان یک راه درمانی از آن استفاده می‌کنند. یکی از محاسن تشک‌های بادی و آبی این است که در سفر، به راحتی قابل حمل و نقل می‌باشد و بزرگترین عیب تشک های بادی و آبی احتمال سوراخ شدن آن است.

 

ویژگی های یک تشک تخت خواب استاندارد خوشخواب

تشک استاندارد، تشکی است که از فروشگاه مشخص و معتبر خریداری شده باشد. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که از فروشگاهی بدون صلاحیت و اعتباردهی، کالایی را خریداری کنید که استاندارد باشد. پس در وهله نخست، تشک خوب و استاندارد را از فروشگاه های مجوز دار از اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان کالای خواب در شهر خود، خریداری کنید.

 

یک تشک استاندارد خوشخواب، باید فنرهای قوی داشته باشد. البته نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، طریقه دوخت و بسته بندی تشک، معمولا راهکارهایی برای شناسایی اصالت کالا و مرغوبیت آن است.

 

حتی اگر تشک های غیر ایرانی خریداری می کنید که این تشک ها در مراکز مجاز فروش و عرضه تشک ارائه می شود، از فروشنده، برگه اصالت کالا و گارانتی را دریافت کنید تا در صورت بروز مشکل، با کم ترین هزینه ممکن، نسبت به رفع عیب اقدام کنید.

 

تشک غیر استاندارد. می تواند باعث بروز بیماری های پوستی برای مصرف کننده شود. اگر پارچه استفاده شده در تشک دارای درصد مناسبی از الیاف طبیعی نباشد، احتمال بروز بیماری های آلرژیک و مشکلات پوستی در افراد افزایش پیدا می کند.

 

البته ضد آب بودن، ضد حریق بودن و ضد نفوذ حشرات بودن پارچه های تشک، از جمله موارد ضروری است که باید به آن توجه داشت.

 

تشک خوشخواب خوب معمولا از سطح تختی که قرار می دهید، کمی بالاتر قرار می گیرد. تشک خوشخواب خوب، کم ارتفاع نیست. در تشک های معمولی، ارتفاع معنی ندارد. اما در انواع مدل های طبی و خوشخواب، ارتفاع تنوع دارند.

 

محتویات تشک ها و نوع مواد تشکیل دهند، در تولید تشک های خوشخواب استاندارد تاثیر گذار است. معمولا تشک ها از : نمد، فنر، موکت، یونولیت و فوم تشکیل می شود. در حالی که تشک های معمولی فقط از فنر تشکیل شده اند و یا ابر و مواد پر کننده مثل پشم و پر در آن ها قرار دارد.

 

بهتر است تشک را به همراه پایه تخت مخصوص خودش خریداری کنید. پایه هر تشک در ویژگی اجرایی آن تشک تاثیرگذار است و چنانچه تشک جدید را بر پایه قدیمی و کهنه قرار دهیم آن تشک نمی تواند آن طور که باید عمل کند.

 

تشک های لایه، کیفیت بهتری دارند. تشک های ۲ لایه، آستر دارند، شاید قیمت گران تری داشته باشند. ولی لایه های داخلی آن در سال های اولیه مصرف، به آسانی لک نمی شوند.

 

طول تخت شما باید ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر بلند تر از قد شما باشد. در این صورت تخت فردی که دارای قد یک متر و هشتاد سانتیمتر است باید بلندتر از حد استاندارد یک تخت معمولی باشد. برای اینکه نرمی یا سفتی تشک را آزمایش کنید، به پشت روی تشک بخوابید و یک دست خود را به صورت صاف به داخل گودی کمر خود قرار دهید.

 

اگر دست شما به راحتی به سمت داخل گودی کمرتان فرو رفت، آن تشک خیلی محکم و سفت است اما اگر نمی توانستید به هیچ وجه دستتان را به داخل گودی کمرتان سر دهید، آن تشک خیلی نرم است. به این نکته ها در انتخاب تشک دقت کنید.

 

تشک استاندارد، پارچه و دوخت خوبی دارد اما هنگام خوابیدن، طرح هایش آنقدر برجسته نیست که به کمر و بدون آسیب برساند، بلکه انعطاف پذیری خوبی دارد.

 

تشک استاندارد، پارچه و دوخت خوبی دارد

 

با تشک تخت خواب خوب، کمر درد نمی گیرید

تشک تخت خواب خوب، برای کسانی که با درد کمر از نوع مزمن و غیر مزمن روبرو هستند، اهمیت بسیار دارد. باید توجه کنید که مهم ترین نکته در انتخاب تشک تخت خواب، بررسی تاثیر آن بر سلامت جسمانی شما است. چرا که تشک بد، مشکلات عضلانی برای شما ایجاد می کند.

 

بنابراین، تشکی را انتخاب کنید که به محض خوابیدن روی آن، عضلات شما دچار گرفتگی نشوند. انواع تشک های طبی موجود در بازار که سطحی سفت و انعطاف ناپذیر دارند، برای سلامت بدن و به خصوص جلوگیری از گودی کمر و فاصله میان مهره های آن بسیار مفید هستند، ضمن اینکه مانع از بروز کمردرد زودرس می شوند و هنگام برخواستن از بستر، احساس کمر درد نخواهید داشت.

 

بعضی ها گمان می کنند که اگر وسط تشک، کمی گودی داشته باشد، برای راحتی در خواب و آسایش کمر، مطلوب است. در حالی که علم پزشکی، این قضیه را رد می کند.

 

نکاتی که هنگام خرید تخت خواب باید رعایت کنید

- پیش از انتخاب مدل تخت خواب باید ابعاد اتاق خواب خود را در نظر بگیرید زیرا تخت خواب های دو نفره داری ابعاد و سایزهای مختلفی هستند پس حتما ابعاد تخت خواب باید متناسب با فضای اتاق شما باشد. ابعاد استاندارد تخت های دونفره معمولا 160 *200 سانتی متر و 180 *200 سانتی متر هستند.

 

- برای انتخاب تشک تخت خواب بهتر است اول با انواع تشک تخت خواب آشنا شوید و سپس دست به انتخاب بزنید. البته ضد آب بودن، ضد حریق بودن و ضد نفوذ حشرات بودن پارچه های تشک سه مورد از مهمترین نکاتی است که هنگام خرید تشک باید به آن دقت کرد.

 

تشک های فنری برای افرادی با سن پایین و وزن کم مناسب است مثلا کودکان.

تشک های طبی و فنری که تشکی خوب برای افراد در وزن های مختلف و همه سنین است.

تشک های طبی فنردار نیستند و خاصیت طبی دارند.

 

- نکته دیگری در خرید تخت خواب اهمیت پیدا می کند ارتفاع ان است، ارتفاع مناسب و ایده آل برای تخت خواب استاندارد یک فرد بالغ بین 35 تا 40 سانتی­متر است و اندازه­ هایی کمتر و یا بیشتر از آن مشکل ساز هستند.

 

گردآوری: بخش اسرارخانه داری بیتوته

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------