کشف کتیبه‌های عظیم خط میخی در یک معبد باستانی در ترکیه



کتیبه‌های عظیم خط میخی در یک معبد باستانی در ترکیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
در جریان حفاری‌های اخیر در قلعه کورزوت در ترکیه، ۲ کتیبه به خط میخی و یک معبد ۲۸۰۰ ساله از زیر خاک بیرون آمدند.

به گزارش فرادید، در جریان حفاری‌هایی که در قلعه کورزوت در منطقه مرادیه‌ی استان وان در شرق ترکیه انجام شد، ۲ کتیبه به خط میخی و یک معبد سوسی اورارتویی ۲۸۰۰ ساله کشف شد. معبد «سوسی» نوعی معبد با ساختمان‌های مربع شکل و تک حجره‌ای و برج‌مانند است. 

 

کورزوت نام ترکی امروزی برای یک قلعه اورارتویی است که روی یک آبشار صخره‌ای در انتهای جنوبی دشت مرادیه در استان وان در ترکیه قرار دارد. بر اساس کتیبه‌ای از پادشاه اورارتویی مینوآ (قرن ۹/۸ قبل از میلاد)، قلعه توسط مینوآ ساخته شده است. 

 

کتیبه‌های عظیم خط میخی در یک معبد باستانی در ترکیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

استادیار صباحاتین اردوغان که هدایت این کاوش را به عهده دارد، اظهار داشت حفاری قلعه‌ی کورزوت روز ۱۳ اکتبر آغاز شد و در طول کار، یک معبد اورارتویی را شناسایی کردند که تقریباً ۲۸۰۰ سال قدمت دارد. 

 

«این معبد یک معبد سوسی برج‌مانند است که ما آن را ریزاریت (پشتبند) می‌نامیم. پیش از آغاز حفاری‌ها، دژی وجود داشت که از شمال به جنوب امتداد داشت و در انتهای جنوبی هم ساختاری وجود داشت. دو پشتبند در جنوب شرقی و جنوب غربی مشاهده کردیم که به آن‌ها «ریزالیت» می‌گوییم. این پشتبندها بخشی از معبد داخل ساختمان بودند. در ادامه‌ی کار، ابتدا یک بلوک به خط میخی را در نمای شمالی معبد شناسایی کردیم. این بلوک دارای کتیبه‌ای به خط میخی اورارتویی شامل شش ردیف است. بلوک دوم را هم با کتیبه‌ای به خط میخی کشف کردیم. این کتیبه‌ها نشان‌دهنده‌ی اهمیت این مکان به عنوان یک معبد است».

 

کتیبه‌های عظیم خط میخی در یک معبد باستانی در ترکیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

کار ما روی کتیبه‌ها ادامه دارد: «شاید به لطف این کتیبه‌ها بفهمیم نام این قلعه در دوره اورارتو (باستان) چه بوده است.» استادیار اردوغان توضیح داد که آن‌ها در مطالعات انجام‌شده در همان منطقه در سال گذشته، معبد دیگری مشابه این معبد سوسی را شناسایی کرده بودند: «داشتن بیش از یک معبد در یک قلعه، میان اورارتویی‌ها چندان رایج نیست. از این جهت، این ساختارها بسیار مهم هستند.» 

 

ملیح آیدوغان، فرماندار منطقه مرادیه گفته است که عملیات حفاری ادامه دارد. فرماندار همچین می‌گوید: «کارشناسان به ما اطلاع دادند که این کتیبه‌ها مربوط به دوره پادشاه مینوآ هستند و یک لشکرکشی را توصیف می‌کنند.» 

 

آجرهای گچ‌بری‌شده‌ی یافت‌شده در این مکان دارای گچ آبی رنگی هستند که نمونه‌ی معابد اورارتویی است و باستان‌شناسان حدس می‌زنند شاید روی این بلوک‌ها، صحنه‌های اساطیری به رنگ قهوه‌ای یا سیاه حک شده باشد.

 

کتیبه‌های عظیم خط میخی در یک معبد باستانی در ترکیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------