کشف «کالسکۀ گوسفندی» افسانه‌ای در یک مقبرۀ باستانی در چین



کالسکۀ گوسفندی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان چینی از کشف مجموعه‌ای از مقبره‌ها در استان شانشی خبر داده‌اند که اشیاء استثنایی و ارزشمندی همچون ارابه‌های خاص و نادر در آن‌ها یافت شده است.

به گزارش فرادید، طبق آنچه در چهارمین کنگرۀ باستان‌شناسی چین اعلام شد، باستانشناسان این کشور با کاوش در یک سایت تاریخی در شهر شیان در استان شانشی، تعدادی گودال‌های بزرگ تدفینی یافته‌اند که در آن‌ها یک ارابۀ چوبی چهارچرخ مجهز به چتر و یک کالسکۀ استثنایی «شش‌گوسفندی» کشف شده است.

 

این سایت تاریخی در نزدیکی مقبرۀ عظیم چین‌شی‌هوانگ اولین امپراتور چین قرار دارد؛ مقبرۀ چین‌شی‌هوانگ به دلیل وجود ارتشی از سربازان سفالی شهرت دارد.

 

در یکی از گودال‌ها ارابۀ چهارچرخه با چتری تزیین شده پیدا شد که به گفتۀ باستانشناسان قدیمی‌ترین نمونه از نوع خود است که تا کنون در چین یافت شده است.

 

اما یافتۀ خاص و استثنایی این کاوش کشف کالسکه‌ای است که با شش گوسفند حرکت می‌کرده است. در حال حاضر بدنۀ اصلی کالسکه از بین رفته و تنها برخی ابزارآلات آن به جا مانده‌اند؛ اما اسکلت شش گوسفند در یک ردیف در مقابل آن هنوز قابل مشاهده است.

 

کالسکۀ گوسفندی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

به گفتۀ باستانشناسان این یک کشف بسیار نادر و بی‌سابقه است که قبلا تنها در اسناد مکتوب تاریخی از آن نام برده شده بود. بر اساس اسناد تاریخی، «سیما یان» بنیانگذار سلسلۀ جین غربی که در قرن سوم میلادی حکومت می‌کرد، برای گشت و گذار در محوطۀ کاخ‌های خود در هنگام شب از کالسکه‌ای که توسط گوسفندان کشیده می‌شد استفاده می‌کرد. آنطور که نوشته شده، گوسفندان در مقابل هر کاخی که می‌ایستادند، امپراتور شب را در همان کاخ می‌خوابید.

 

ضرب‌المثل چینی «جستجوی اقبال در ارابۀ گوسفندی» مربوط به همین حکایت تاریخی است. حالا باستان‌شناسان سندی فیزیکی از این نوع ارابه‌ها را نیز یافته‌اند.

 

کالسکۀ گوسفندی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

باستان‌شناسان معتقدند که این یافته‌ها در حقیقت ارابه‌های مخصوصی هستند که در مراسم تدفین طبقات سلطنتی و اشرافی استفاده می‌شدند. انواع مختلفی از ارابه با تعداد متفاوتی اسب در این گودال‌ها یافت شده است.

 

به علاوه، تعدادی ابزارهای مِسی مربوط به سوارکاری و ارابه‌سواری به اضافۀ سلاح‌های آهنی نیز در این محوطه کشف شده است. در حال حاضر باستان‌شناسان مشغول تحلیل بقایای یافت شده در اتاقک اصلی مقبره هستند تا شاید شواهدی پیدا کنند که هویت صاحب مقبره را فاش کند.

 

کالسکۀ گوسفندی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------