کشف یک قبر 4 هزار ساله در نروژ با استخوان‌های سالم



قبر 4 هزار ساله در نروژ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
وضعیت حفظ استخوان‌های انسان در این گور عجیب و کمیاب آنقدر مناسب است که ممکن است از روی آن‌ها محققان بتوانند اطلاعات زیادی دربارۀ نخستین جوامع کشاورزی در غرب نروژ به دست بیاورند.

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان گزارش داده‌اند که یک گور جعبه‌ای سنگی 4000 ساله را در غرب نروژ کشف کرده‌اند. گروه اکتشاف، این گور را منحصر به فردترین یافتۀ عصر حجر در نروژ در 100 سال گذشته توصیف کرده‌اند.

 

این یافته مهم که باستان‌شناسان معتقدند اطلاعاتی در مورد چگونگی ورود کشاورزی به نروژ غربی ارائه می‌دهد، در جنوب وستکاپ در منطقۀ وستلند کشف شد. طول این قبر چهار متر و عرض آن بیش از دو متر است.

 

مورتن رامستاد از بخش آثار باستانی دانشگاه برگن می‌گوید: «این یک کشف هیجان‌انگیز و منحصربه‌فردترین یافتۀ عصر حجر در نروژ در 100 سال گذشته است».

 

این گور یک مقبرۀ جعبه‌ای سنگی است؛ نوعی محل دفن که قبلاً فقط در بوسکرود، اوستفولد و دانمارک یافت شده بود، اما هرگز در نروژ غربی پیدا نشده بود. یافتن چنین گوری در اینجا قابل توجه است و ممکن است توضیح دهد که چه زمانی کشاورزی، که برای اولین بار در نروژ در حدود 3950 سال قبل از میلاد ظاهر شد، به نروژ غربی راه یافته است.

 

قبر 4 هزار ساله در نروژ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این واقعیت که قبلاً این نوع گور در غرب نروژ پیدا نشده بود بر اهمیت این کشف می افزاید. به لطف بقایای اسکلت‌های انسانی قابل توجهی که در این گور یافت شده‌اند، محققان ممکن است بتوانند سن این افراد، محل تولد آن‌ها و حتی شیوۀ آمدنشان به نروژ را تعیین کنند.

 

پس از عقب‌نشینی ورقه‌های یخی بزرگ، اولین ساکنان حدود 10 هزار سال پیش به سمت شمال و به نروژ کنونی مهاجرت کردند. آنها شکارچیانی بودند که با غذاهای دریایی و شکار، به ویژه گوزن شمالی، زندگی می‌کردند. اولین سکونتگاه‌های کشاورزی در اطراف اوسلوفیورد بین 5000 تا 4000 قبل از میلاد ظاهر شد. بین 1500 قبل از میلاد و 500 قبل از میلاد، سکونتگاه های کشاورزی به تدریج در سراسر جنوب نروژ گسترش یافت، در حالی که ساکنان شمال ترندلاگ به شکار و ماهیگیری ادامه دادند.

 

قبر 4 هزار ساله در نروژ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------