کشف «زیباترین» خانۀ روم باستان با دیوارهای جواهرنشان



زیباترین خانۀ روم باستان با دیوارهای جواهرنشان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
خورشید، هیولاهای خود را که شراره‌های خورشیدی در کلاس X، یعنی شدیدترین شراره‌های آن هستند، آزاد کرده است که بخشی از این انفجار همراه با فوران پلاسما به سمت زمین هدایت شده است.

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان یک خانۀ مجلل رومی را کشف کرده‌اند که دارای یک موزاییک‌کاری باشکوه و خیره‌کننده شامل صدف، مرمر و شیشه‌های گرانبها می‌شود. 

 

این کشف روز سه‌شنبه از سوی وزارت فرهنگ ایتالیا رونمایی شد. مقامات گفته‌اند این بنای باستانی که مربوط به اواخر دوره جمهوری باستانی رم است، دست‌کم در سه مرحله بین نیمه دوم قرن دوم پیش از میلاد تا پایان قرن اول پیش از میلاد ساخته شده است. 

 

این سرای رومی در منطقه‌ای معروف به مجتمع انبار هوریا آگریپیانا در امتداد روستای توسکانی واقع شده؛ یک خیابان تجاری که میدان یک شهر رومی را به رود تیبر متصل می‌کرد. 

 

زیباترین خانۀ روم باستان با دیوارهای جواهرنشان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این سرای رومی که اطراف یک باغ سامان یافته، دارای یک اتاق تابستانی به عنوان بخش اصلی است؛ سالنی شبیه به غار که از آن در فصل تابستان استفاده میشده است. این سرا در اصل، مزین به نمایش آب از طریق لوله‌های سربی بوده که در دیوارهای تزئین‌شده تعبیه شده بودند. 

 

چیزی که این کشف را منحصر به فرد می‌کند، کشف دیوار موزاییک‌کاری‌شده‌ی شگفت‌انگیز در این اتاق است که به دلیل پیچیدگی صحنه‌های به تصویر کشیده‌شده‌اش، نظیر ندارد. 

 

این موزاییک‌کاری که با صدف‌های دریایی، تِسِرای‌های آبی مصری (یک کاشی تک به شکل مربع)، شیشه‌های گرانبها، قطعات مرمر و سنگ‌های رنگی ساخته شده، نشان می‌دهد صاحب آن یک نجیب‌زاده یا مقام نظامی بوده است. 

 

زیباترین خانۀ روم باستان با دیوارهای جواهرنشان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

تصویر سه کشتی بزرگ سوار بر امواج که به سمت یک شهر ساحلی می‌روند و دیوارهای منقوش به برج‌ها و رواق‌های کوچک در یک چشم‌انداز نشان می‌دهد که صاحب این سرای رومی ۲۰۰۰ساله در نبردی پیروز شده است. 

 

چهار طاقچه که با نوارهای ستون‌نما از هم جدا شده‌اند و با درختان انگور و برگ‌های نیلوفر آبی آراسته شدند، پشته‌های سلاح با شاخ ترومپت سلتیک (کارنیکس)، دماغه‌های کشتی با نیزه‌های سه‌شاخه و کلاه‌خودهایی با ناو سه‌ردیفه شاید به پیروزی دوگانه صاحب خانه هم در خشکی و هم در دریا اشاره می‌کنند. 

 

زیباترین خانۀ روم باستان با دیوارهای جواهرنشان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

آلفونسینا روسو، مدیر پارک باستان‌شناسی کولوسئوم، گفته است که کاوش‌ها اوایل سال آینده به پایان می‌رسد: «ما نهایت تلاشمان را خواهیم کرد تا این مکان در اسرع وقت برای عموم قابل‌دسترس باشد.» 

 

افزون بر اینها، باستان‌شناسان کنده‌کاری‌های گچبری سفید بسیار باکیفیت را در یک اتاق پذیرایی مجاور کشف کردند که شامل نقشه‌های دقیق معماری و اشکال مبهم می‌شد. 

 

این اکتشافات اوج حفاری طولانی‌مدتی هستند که قرار است اوایل سال ۲۰۲۴ به پایان برسد. 

 

پارک باستان‌شناسی کولوسئوم، هیئتی که بر بسیاری از بناهای تاریخی مهم رم باستان نظارت دارد، با تاکید مجدد روی تعهد روسو، خاطرنشان کرد این سرای رومی به مجموعه در حال گسترشی از مسیرهای جدید و متنوعی که در سال‌های اخیر افتتاح شده‌اند خواهد پیوست.

 

زیباترین خانۀ روم باستان با دیوارهای جواهرنشان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون



تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------