«جورچین» 1800 ساله، بعد از چند هفته تلاش کامل شد



جورچین،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
مرمتگران در بریتانیا با زحمت زیاد یک زره رومی را که به بیش از ۱۰۰ تکه شکسته شده بود، دوباره سرهم کردند.

به گزارش فرادید، مرمتگران موزۀ ملی اسکاتلند بخشی از زره رومی ۱۸۰۰ ساله‌ای را که به بیش از ۱۰۰ تکه شکسته شده بود، بازسازی کردند. نتیجه تلاش آن‌ها، بخشی از نمایشگاهی خواهد بود که بزودی برگزار خواهد شد. 

 

چندین هفته، مرمتگران موزه با زحمت زیاد چیزی را که «جورچین باستانی» می‌نامند، بازسازی کردند. این زره برنجی قرن دومی که به ده‌ها تکه خرد شده بود سال ۱۹۰۶ بصورت پراکنده در تریمونتویم، قلعه رومی سابق واقع در جنوب شرقی ادینبورگ، کشف شد. 

 

از آن زمان، این قطعات در مجموعه موزه بودند و قسمت بالایی زره در ۲۵ سال گذشته به نمایش گذاشته شده بود. (بخش پایینی به صورت امانت نزد موزه تریمونتیوم بود.) 

 

فریزر هانتر، متصدی اصلی باستان‌شناسی ماقبل تاریخ و رومی موزه‌های ملی اسکاتلند، گفته است: «این یک شی بسیار کمیاب است، به همین دلیل فرصت بازسازی آن بسیار ارزشمند است.» 

 

محققان ابتدا تصور می‌کردند این شئ بخشی از محافظ ران یک سواره‌نظام بوده است. با این حال، با شروع به کار مرمتگران، مشخص شد این پازل در واقع یک محافظ بازو است که از تجهیزات مشابهی الهام گرفته شده که مختص گلادیاتورها بوده است. این قطعه از شانه تا دست کشیده شده و کاربرد آن محافظت از فرد در جریان نبرد بوده است. 

 

ریچارد عبدی، متصدی سکه‌های عصر رومی و عصر آهن در موزه بریتانیا، گفته است: «گارد انعطاف‌پذیر بازو قطعه‌ای نمادین برای گلادیاتورهای رومی است، بنابراین مشاهده آن به عنوان محافظ بازو برای سربازان رومی غیرعادی است.» 

 

این شئ از ۱ فوریه تا ۲۳ ژوئن در بخشی از نمایشگاه آتی موزه بریتانیا با عنوان «لژیون: زندگی در ارتش روم» به نمایش گذاشته خواهد شد. 

 

هانتر می‌گوید: «با اتمام کار بازسازی، می‌توانید لژیونری را تجسم کنید که زمانی آن را به تن داشته است. این زره هم محافظ بوده و هم نماد جایگاه کسی که آن را به تن داشته است، زیرا فلز برنج گران‌قیمت بود و روی بازوی فرد مانند طلا می‌درخشید.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------