کشف دی‌ان‌ای دریایی یک میلیون ساله توسط باستان‌شناسان !



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
یک مطالعه بین‌المللی که توسط دانشگاه تاسمانی هدایت می‌شود، قدیمی‌ترین DNA دریایی را در رسوبات اعماق دریای اسکوشیا در شمال قاره قطب جنوب کشف کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، قدمت این ماده به یک میلیون سال می رسد؛ چنین مواد قدیمی می‌تواند مسیری را برای مطالعه پاسخ‌های بلندمدت اکوسیستم‌های اقیانوسی به تغییرات آب و هوایی باز کند. این شناخت همچنین به ارزیابی تغییرات فعلی و آینده حیات دریایی در اطراف قاره یخ زده کمک خواهد کرد.

 

قطب جنوب یکی از آسیب پذیرترین مناطق زمین در برابر تغییرات آب و هوایی است. بنابراین مطالعه واکنش‌های گذشته و حال اکوسیستم دریایی قطبی به تغییرات محیطی و آب و هوا بسیار حیاتی و فوری است. تجزیه و تحلیل DNA باستانی رسوبی (sedaDNA) یک تکنیک جدید است که به رمزگشایی "چه کسی" در گذشته و "چه زمانی" در اقیانوس کمک می کند. چنین دانشی می‌تواند به ما کمک کند تا پیش‌بینی کنیم که چگونه حیات دریایی در اطراف قطب جنوب به تغییرات آب و هوایی جاری و آینده منجر می‌شود.

 

داده ها نشان می دهد که دیاتوم ها ( گروهی از جلبک‌ها ) به طور مداوم در طول دوره های آب و هوایی گرم فراوان بودند. آخرین چنین تغییری در شبکه غذایی دریای اسکوشیا حدود ۱۴۵۰۰ سال پیش رخ داد. این یک تغییر جالب و مهم است که با افزایش گسترده و سریع سطح دریاها و از بین رفتن گسترده یخ در قطب جنوب به دلیل گرم شدن طبیعی مرتبط است و گرم شدن هوا ظاهرا باعث افزایش بهره وری اقیانوس ها در اطراف قطب جنوب شد.

 

این مطالعه نشان می‌دهد که تجزیه و تحلیل‌های sedaDNA دریایی را می‌توان تا صدها هزار سال گسترش داد و مسیری را برای مطالعه تغییرات دریایی در سطح اکوسیستم و تغییرات در بهره‌وری دیرینه در طول بسیاری از چرخه‌های عصر یخبندان باز کرد. این دوره‌های تغییرات آب و هوایی طبیعی همچنین می‌توانند بینشی در مورد گرمایش آب و هوای کنونی و آینده، گرمایش آب و هوای ناشی از انسان و چگونگی واکنش اکوسیستم به آن ارائه دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------