کشف شواهد شگفت‌انگیز از «شورش بزرگ» مصر باستان



 تخته‌سنگی باستانی ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
سنگ روزِتا تخته‌سنگی باستانی است که به محققان این امکان را داد که بتوانند خط هیروگلیف مصری را رمزگشایی کنند. حالا محققان توانسته‌اند محل یکی از اتفاقاتی را که در نوشته‌های روی سنگ از آن نام برده شده پیدا کنند. 

به گزارش فرادید؛ نوشتۀ روی سنگ روزتا درباره‌ی «شورش بزرگ» است: یک شورش مصری علیه حاکمیت مصر-مقدونیه که سال ۲۰۷ پیش از میلاد آغاز شد و تا سال ۱۸۴ پیش از میلاد ادامه یافت؛ رویدادی که مصرشناسان به لطف متونی مشابه متون نوشته شده روی سنگ روزتا، صد‌ها سال از آن مطلع بودند، اما حالا با یک حفاری جدید در سایتی معروف به تِل تیمای (Tell Timai) است که ما بالاخره می‌دانیم این شورش بزرگ دقیقاً کجا اتفاق افتاد.

 

به گزارش فرادید، جِی سیلورستاین، باستان‌شناس و سخنران ارشد دانشگاه ناتینگهام ترنت به مجله‌ی هنر گفته است: «شواهد باستان‌شناسیِ آن شورش کاملاً کمیاب هستند. البته، تعدادی فرمان و کتیبه مانند سنگ روزتا، تعدادی گزارش تاریخی و مقداری پاپیروس با اشارات غیرمستقیم وجود دارند. اما وقتی صحبت از یافتن مکان ضربت شمشیر‌ها به استخوان می‌رسد، تا جایی که من می‌توانم بگویم، این نخستین مدرکی است که ما به دست آوردیم.»

 

کشف سایت مصر باستان به نام «شورش بزرگ» که روی سنگ روزِتا ثبت شده بود.

 تخته‌سنگی باستانی ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------