کشف یک مقبرۀ حیرت‌انگیز و قصرمانند در جنوب چین



 مقبرۀ شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
باستانشناسان یک مقبره زینت شده آجری را در استان شانشی چین کشف کرده‌اند که متعلق به پادشاهان سلسلۀ جین است. تزیینات ظریف و شگفت‌انگیز این مقبره آن را به یک قصر کوچک مینیاتوری شبیه کرده است. 

به گزارش فرادید؛ در جریان حفاری‌های مربوط به احداث یک خط لولۀ جدید در استان شانشی چین، مقبرۀ شگفت‌انگیزی متعلق به سلسلۀ جین کشف شد. سلسلۀ جین به طور رسمی از سال ۱۱۱۵ تا ۱۲۳۴ پس از میلاد بر چین حکمرانی کرد. آخرین امپراتور این سلسله آیزونگ نام داشت که برای فرار از اسیر شدن توسط مغولها، جان خودش را با حلق آویز کردن گرفت.

 

به گزارش فرادید، آجر‌های کنده کاری شده این مقبرۀ منحصربفرد و مربعی طوری ساخته شده‌اند که شبیه چوب به نظر می‌رسند. این مقبره متشکل از یک اتاقک تدفین اصلی است که راه دسترسی به آن، یک گذرگاه پلکانی از طریق راهرویی است که راه عبور از آن یک درگاهِ مُهر و موم شده است.

 

 مقبرۀ شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

طول اتاقک تدفین از هر سو تقریباً ۲ متر است، ارتفاع آن به ۳.۴ متر میرسد و یک سقف هشت ضلعی با ۱۳ لایه آجر خمیده روی هم دارد. دیوار شمالی اتاقک، دروازه‌ای دارد که از هر سو با تصاویر یک مرد و زن نشسته پشت میز روی صندلی‌های زینتیِ حکاکی شده، تزیین شده است. مرد همراه یک بز نشان داده شده و لباس او کمربند دارد و زن دستهایش را در آستینهایش جمع کرده است.

 

 مقبرۀ شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

روی دیوار‌های غربی و شرقی، پنل‌ها یا در‌های مشبکی قرار دارد که نقش گل روی بخش پایینی آن‌ها حک شده است. بخش‌های بالایی پنل‌ها منقوش به الگو‌های مقعر، هشت ضلعی یا مربع یکسان است.

 

سه اسکلت هم درون اتاقک یافت شده‌اند: یک کودک خردسال و دو بزرگسال که در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی از دنیا رفته‌اند. در کنار آن‌ها کاسۀ چینی، کوزه، چراغ و دیگ‌های لعابدار یافت شده است.

 

 مقبرۀ شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

یافتۀ جالب دیگر، یک گواهی خرید زمین از جنس آجر است که روی آن این عبارت و اسامی حک شده است: «روستای وانگ»، «گونگ‌کائو و مینگچانگ». بررسی این گواهی نشان داد قدمت آن به حدود ۱۱۹۰ تا ۱۱۹۶ پس از میلاد و دوره سلطنت امپراتور ژانگژونگِ جین بازمیگردد.

 

 مقبرۀ شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(سند آجری یک قطعه زمین که درون مقبره یافت شده است)

 

موسسه باستانشناسی استان شانشی درباره این اکتشاف گفته است: حفاری این مقبره، درک ما را از سلسله جین در ناحیه جنوبی شانشی غنی‌تر کرده است. گواهی خرید زمین تاریخ روشنی دارد که مبنای دقیقی برای تاریخ‌گذاری مقبره‌های دیگر همان دوره است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------