گنجینۀ عجیب «متروی آمستردام» چگونه کشف شد؟



  گنجینۀ عجیب متروی آمستردام,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
ساخت خط متروی شمال به جنوب آمستردام ۱۵ سال طول کشید زیرا مسئولان نمی‌خواستند تاریخ شهرشان را در مسیر ساخت مترو از بین ببرند؛ حالا ثمرۀ این صبر و تحمل آشکار شده؛ گنجینه‌ای از یافته‌های گوناگون و گاه عجیب که در یکی از ایستگاه‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند. 

به گزارش فرادید، ساخت خط شمال به جنوب مترو در شهر آمستردام یک پروژۀ بسیار دشوار بود که هزینۀ زیادی داشت و ۱۵ سال انجام آن طول کشیده بود؛ یکی از دلایل دشواری پروژه، عبور این خط از زیر مراکز بسیار مهم تاریخی بود که چند قرن قدمت داشتند.

 

در تمام طول انجام این پروژه باستان‌شناسانی حضور داشتند که می‌بایست قبل از پیشروی ماشین‌های حفاری محیط را بررسی می‌کردند تا آثار تاریخی را که ممکن بود در مسیر پیدا شود از آسیب حفظ کنند. آن‌ها در شرایط سختی کار می‌کردند؛ یعنی در اتاقک‌هایی سیمانی و کوچک که با فشار هوا از آب زیرزمینی تخلیه می‌شدند.

 

  گنجینۀ عجیب متروی آمستردام,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

باستان‌شناسان در اتاقک‌های سیمانی که با فشار هوا از آب تخلیه می‌شد کار می‌کردند

 

حالا ثمرۀ این کار دشوار و طاقت‌فرسا را می‌توان در موزه‌ای که در یکی از ایستگاه‌های همین خط احداث شده مشاهده کرد؛ موزه‌ای که در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار یافتۀ ارزشمند تاریخی را که از حفاری تونل مترو به دست آمده به نمایش گذاشته است.

 

این موزه علاوه بر اینکه به خودی خودش جاذبه‌ای ارزشمند و نشان‌دهندۀ تاریخ آمستردام است، نشانه‌ای از اهمیت همراهی باستانشناسی و مهندسی نیز هست. بیشتر این یافته‌ها در زیر محلۀ روکین (Rokin) یافت شدند؛ جایی که قلب شهر تاریخی آمستردام بوده و از ۷۰۰ سال پیش تا امروز به طور پیوسته دارای سکنه بوده است.

 

  گنجینۀ عجیب متروی آمستردام,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

از استخوان حیوان تا موبایل و سکه و اسلحه؛ انگار هر چیزی که روی زمین هست در زیر زمین هم پیدا می‌شد!

 

مجراهای فاضلاب قدیمی یکی از راه‌های انباشته شدن اشیاء تاریخی در زیر زمین بوده‌اند. آنطور که پیتر کرانندونک یکی از باستان‌شناسان این پروژه می‌گوید: «تعداد یافته‌های ما در جریان حفاری خط شمال به جنوب آمستردام واقعا خارق‌العاده بوده است. این پروژه این امکان را به ما داد که زیر شهر را در عمق ۳۰ متری جستجو کنیم». قدیمیترین یافته‌ای که در جریان این پروژه یافت شد، صدف‌های نرم‌تنان متعلق به ۱۱۵ هزار سال قبل بودند.

 

موزۀ ایستگاه روکین، اشیاء یافت شده را در دسته‌بندی‌های گوناگونی به نمایش گذاشته است؛ از یافته‌های مربوط به غذا و ابزارها گرفته تا عناصر مربوط به معماری و سکه و تزئینات. این یافته‌ها مثل دریچه‌ای برای نگاه کردن به گذشته‌های شناخته شده و گاهی ناشناختۀ آمستردام هستند.

 

  گنجینۀ عجیب متروی آمستردام,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

یکی از یافته‌های جالب باستان‌شناسان در این پروژه، محلی پر از استخوان‌های حیوانات بود که نشان می‌داد ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال قبل یک قصابی در آن نزدیکی وجود داشته است. یا در جای دیگر، اجزائی از مبلمان یافت شد که یادگارهایی از یک کارگاه مبلمان‌سازی در قرن نوزدهم بودند.

 

خلاصه هر چیزی که فکرش را بکنید از دوره‌های زمانی مختلف در زیر آمستردام پیدا شده است؛ از سکه‌های ۵۰۰ ساله و دوربین‌های عکاسی قدیمی تا حتی نمونه‌هایی از نخستین نسل‌های گوشی تلفن همراه! فاضلاب هر چیزی را به زیر زمین کشیده بود.

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------