بزرگ‌ترین مار پیتون فلوریدا کشف شد



  بزرگ‌ترین مار پیتون,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
"نشنال جئوگرافیک"(National Geographic) گزارش داده است که بزرگترین مار پیتون برمه‌ای که تا به حال در فلوریدا دیده شده، توسط محققانی که از مار پیتون دیگری به عنوان طعمه استفاده کرده بودند، از مخفیگاهش در "اورگلیدز" (Everglades) بیرون کشیده شد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، ‌ این مار غول پیکر، ماده بود و تقریباً ۱۸ فوت(۵.۴ متر) طول و ۲۱۵ پوند(۹۷ کیلوگرم) وزن داشت که ۳۰ پوند(۱۳.۶ کیلوگرم) بیشتر از بزرگترین پیتون کشف شده تاکنون در این ایالت است. طول اکثر پیتون‌های برمه‌ای(Python bivittatus) که در فلوریدا یافت می‌شوند بین شش تا ۱۰ فوت(۱.۸ تا ۳ متر) است، اگرچه در زیستگاه‌های بومی آنها در جنوب شرقی آسیا، طول مارها معمولاً به ۱۸ فوت(۵.۴ متر) می‌رسد و بزرگترین آنها می‌تواند به طول ۲۰ فوت(۶ متر) یا بیشتر برسد.

 

از زمان یافت شدن در فلوریدا در دهه ۱۹۷۰، مارهای پیتون‌ مهاجم با موفقیت در مناطق جنوبی این ایالت تکثیر شده‌اند و در آنجا بسیاری از پرندگان و پستانداران بومی و همچنین گاهی تمساح یا سگ‌های خانگی را شکار می‌کنند.

 

پیتون‌های برمه‌ای به رغم اینکه از بسیاری از گونه‌های مار بومی فلوریدا بزرگتر هستند، یافتن آنها در میان باتلاق‌های وسیع، جنگل‌های نیمه گرمسیری "اورگلیدز" و نواحی مجاور آن بسیار دشوار است. برای کاهش این جوامع‌ مهاجم با خارج کردن ماده‌های فعال از مخفیگاه، ردیاب‌های "جی‌پی‌اس"(GPS) در داخل بدن مارهای نر پیتون‌ قرار داده می‌شود و سپس این مارها در طبیعت رها می‌شوند.

 

"سارا فانک"(Sarah Funck)، زیست‌شناس کمیسیون حفاظت از ماهیان و حیات وحش فلوریدا، به نشنال جئوگرافیک گفت: اهمیت زیادی دارد که مارهای پیتون ماده از این اکوسیستم حذف شوند، زیرا آنها به طور نامتناسبی قادر به تولید فرزندان زیاد هستند.

 

یک مار نر به طول ۱۲ فوت(۳.۷ متر) با نام "دیونیزوس"(Dionysus) و با نام مستعار "دیون"(Dion) به عنوان طعمه برای این ماده رکوردار که محققان آن را در دسامبر ۲۰۲۱ به دام انداختند، مورد استفاده قرار گرفت.

 

در آن زمان، محققان متوجه شدند که "دیون" در یک مکان خاص در نزدیکی "ناپل"، در اکوسیستم "اورگلیدز" غربی مستقر شده است. هنگامی که آنها برای بررسی مار خود رفتند، او را در نزدیکی یک هیولای ماده یافتند. پس از یک درگیری شدید، آن‌ها موفق به گرفتن مار ماده عظیم الجثه و انتقال آن به مرکز تحقیقاتی خود شدند.

  بزرگ‌ترین مار پیتون,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

محققان پس از کشتن مار ماده، تحقیقاتی را بر روی آن آغاز کردند. در داخل بدن آن، ۱۲۲ "فولیکول" تخمک یافت شد که به نوبه خود رکورد جدیدی است. این ساختارها که تقریبا کروی شکل هستند پس از لقاح به تخمک بالغ تبدیل می‌شوند. محققان در دستگاه گوارش مار، تکه‌هایی از خز، توده‌های استخوان حل‌شده و تکه‌ای از سُم پیدا کردند که نشان می‌دهد آخرین وعده غذایی مار پیتون یک آهوی دم سفید بالغ بوده است.

 

به گزارش نشنال جئوگرافیک، بر اساس کالبد شکافی‌های مشابهی که در گذشته انجام شده است، دانشمندان دریافته‌اند که پیتون‌های برمه‌ای ۲۴ گونه پستاندار، ۴۷ گونه پرنده و دو گونه خزنده را در ایالت فلوریدا شکار می‌کنند.

 

"کریستن هارت"(Kristen Hart)، بوم‌شناس و یکی از همکاران تیم حفاظت، به نشنال جئوگرافیک گفت: این پیتون‌ها توانایی تغییر کامل اکوسیستم را دارند، و من می‌توانم بگویم احتمالاً قبلاً هم این توانایی را داشته‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------