21 شغل‌ رو به افول!



 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,

 

در سال‌های اخیر برخی صنایع به سمت اتوماسیونی شدن سوق پیدا کرده‌اند. گاهی شکل وظایف انسانی تغییر می‌کند تا با نیازهای تغییریافته جامعه هماهنگ شود. آن‌چه ناخواسته ذهن ما را درگیر خواهد کرد، بحث فناوری است که عامل از بین رفتن برخی شغل‌هاست.

 

حالا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه شغل‌هایی رو به افول هستند.  به گزارش فاکس‌نیوز، به تازگی دفتر آمار وزارت کار آمریکا و سازمان بین المللی کار، آماری را منتشر کرده اند که در آن پیش‌بینی شده تا سال 2026 از 818 شغلی که کارشناسان  بررسی و تجزیه و تحلیل کرده اند، 21 شغل رو به نابودی می‌رود و بخش قابل توجهی از آن با فناوری جایگزین می‌شود.

 

در حالی که در ماه مارس میلادی امسال، 196 هزار فرصت شغلی جدید در اروپا ایجاد شده اما اوضاع برای همه شغل‌ها چندان روشن نیست و در برخی از آن‌ها تعداد کارکنان رو به کاهش بوده است. در ادامه این مطلب به بعضی از این شغل‌ها و دلایل رو به افول بودن  آن‌ها به طور خلاصه اشاره می‌کنیم. ناگفته نماند که این آمارها و پیش‌بینی‌ها، ممکن است در همه کشورها به طور 100 درصدی یکسان نباشد و بر اساس مدل دستمزد، نفوذ فناوری در آن کشور و ... تغییراتی داشته باشد اما به هرحال می‌تواند هشداری باشد برای افرادی که در درازمدت می‌خواهند روی یک شغل برنامه‌ریزی کنند.

 

1- رانندگان قطار

پیش‌بینی شده است تا سال 2026 آمار افراد شاغل در این شغل تا سه چهارم کاهش داشته باشد. طبق آمارها، این شغل در فهرست ارائه شده به عنوان سریع‌ترین شغل در حال نابودی شمرده می‌شود. لکوموتیوران‌ها، وظیفه جابه جایی مسافران و بارها را در شبکه ریلی برعهده دارند. گاهی هم انتقال تجهیزات مهندسی به مکان‌های مد نظر توسط قطارها صورت می‌گیرد. طبق پیش‌بینی‌ها، به زودی سیستم‌های رایانه ای و هدایت گرها جایگزین نیروهای انسانی شاغل در این حرفه خواهند شد.

  

2-  پارکبانان

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2026 آمار شاغلان در این حرفه با کاهش 35 درصدی همراه باشد. این شغل شامل گشت‌زنی در محل‌های مشخص مانند پارکینگ های عمومی یا بخشی از یک شهر به منظور صدور قبض جریمه برای مالکان خودروهایی است که بیش از زمان مجاز یا به صورت غیرقانونی خودروی خود را پارک کرده‌اند. امروزه در شهرهای پیشرفته، به راحتی می توان با کمک دوربین‌های مستقر در شهر برای رانندگان قبض پارکینگ صادر کرد.

 

 3- حروف چین ها و ویراستاران

پیش‌بینی می‌شود تا کمتر از شش سال دیگر، آمار شاغلان در این حرفه با کاهش 33 درصدی روبه‌رو شود. قبل از ورود نرم افزارهای ویرایش ، ویراستاری یک شغل بود اما سیستم عامل‌های جدید دارای سرویس دیکته با کیفیت بالا هستند به طوری که فقط باید جمله را با صدای بلند بخوانید تا تایپ شود. همچنین مشکلات املایی و گرامر در این برنامه تشخیص داده می شود و می‌توانید آن‌ها را به سادگی اصلاح کنید.

  

4- تعمیرکاران ساعت

شاغلان در این حرفه، بیشتر تعمیر، تمیزکاری و تنظیم موتورهای انواع ساعت را انجام می‌دهند و بعضی معتقدند که هیچ وقت بیکار نخواهند شد اما طبق آمارها، این روزها همگی ما صاحب گوشی‌های هوشمند هستیم و بیشتر مردم برای زیبایی و به عنوان وسیله زینتی از ساعت استفاده می‌کنند بنابراین استفاده کنندگان فقط در صورت شکستگی بدنه یا شیشه ساعت(نه تمام شدن باتری‌اش یا کار نکردن آن!) به تعمیرکاران مراجعه می‌کنند. انتظار می رود که آمار این شغل با کاهش 30 درصدی در شش سال آینده روبه‌رو شود.

  

5- کنتورخوانان برق، آب، گاز و ...

با وجود گسترش مترسنج‌های دیجیتال در همه جا، این حرفه قدیمی با افراد آموزش دیده خود که به صورت دستی اطلاعات را یادداشت می‌کنند، به راحتی جای شان را به فناوری های در دسترس امروزی می‌دهند. این روزها می‌توان اطلاعات را بدون حضور فیزیکی در محل از طریق اینترنت به دست آورد. پیش بینی می‌شود در سال 2026 این حرفه تا 21 درصد کاهش نیروی فعال داشته باشد. 

 

6- مشاغل مرتبط با خدمات پستی

در دهه‌های 70 و 80، بسیاری از کودکان حومه شهر روزنامه‌فروش بودند. امروزه بیشتر مردم برای پوشش خبرها به اینترنت وابسته هستند. افزایش استفاده از ایمیل باعث کاهش قابل توجه نامه‌های پستی می‌شود. به همین دلیل در سال‌های آینده به تعداد نامه‌رسان‌های کمتری نیاز است. افرادی که محموله‌های پستی را دسته‌بندی می‌کنند، کارمندان و پستچی‌ها به شدت در خطر جایگزینی با روبات‌ها و سیستم‌ها هستند و آینده روشنی را برای شغل شان متصور نیستیم.

  

7- مشاوران حقوقی

شاید این مورد برای‌تان باورکردنی نباشد اما در آینده وکلای بسیار کمتری برای بررسی پرونده‌ها و مدارک و کارهای مربوط به آن به کار گرفته خواهند شد. امور قانونی نیاز به تجربه و تخصص کمتری خواهد داشت و بسیاری از آن‌ها با برنامه‌های مختلف رایانه ای اجرا خواهد شد. هم اکنون نرم‌افزارهای زیادی در بازارهای جهانی موجود است که می‌توانند به صورت هوشمند مشاوره حقوقی ارائه دهند و این برنامه‌ها روز به روز در حال پیشرفت هستند.

  

8- صندوق‌دار‌ها

وقتی برای اولین بار دستگاه‌های فروش و دریافت وجه خودکار به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت، به دلایل متعدد نتوانست مورد توجه خریداران قرار بگیرد اما گسترش این دستگاه‌‌های خودکار را نمی‌توان نادیده گرفت. طبق تحقیقات، پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از دستگاه‌های جمع و دریافت خودکار مبلغ خرید در سال‌های آینده به 75.31 میلیون دلار برسد که رشد چند 10 برابری این سود را نشان می‌دهد و خود تهدیدی برای آینده شغلی صندوق‌دار‌ها به شمار می‌رود.

  

9-  کارکنان فست‌فود

فست فود‌ها معمولاً منوی یکسانی دارند و تفاوت چندانی بین غذای آن‌ها وجود ندارد و دقیقا به دلیل همین ویژگی و بر اساس گزارش گاردین، احتمال دارد که آشپز‌های فست‌فود‌ها با آشپز‌های خودکار جایگزین شوند! برای مثال از سال ۲۰۱۷ در یکی از رستوران‌های فست‌فود کالیفرنیا به نام «کالی برگر» از یک روبات مجهز به هوش مصنوعی به نام Flippy استفاده می‌شود که برگر‌ها را برمی گرداند و آن‌ها را روی نان می‌گذارد و بسته‌بندی می‌کند. دقت این روبات بسیار بالاست و تا به حال هیچ خطایی از عملکرد او گزارش نشده است.

  

10- فعالان حوزه جواهرسازی

شرایط اقتصادی مردم دنیا باعث شده تا رونق صنعت جواهرسازی در این سال‌ها با کاهش چشمگیری در دنیا روبه‌رو شود. طبق گزارش‌ها، میزان تعطیلی فروشگاه‌های جواهر در سال ۲۰۱۶، ۵۳ درصد افزایش داشته است. مهم‌ترین دلیل این مسئله این است که نسل جدید ترجیح می‌دهند پول خود را صرف تجربه آرزوهای دلخواهشان کنند تا خرید چیز‌های تجملی. همین مسئله جلوی رشد صنعت جواهرسازی را می‌گیرد و آینده خوبی را برای شاغلان این حرفه، متصور نیستیم. 

 

11- داوران ورزشی

بدون شک سیستم VAR مطمئن‌تر از چشم‌های غیرمسلح داوران در زمین ورزش است. تجربه تلخ خشونت فیزیکی، کلامی و رفتارهای غیراخلاقی برخی از طرفداران عصبانی و محدودیت‌های امکانات شغلی از جمله نگرانی‌هایی است که همواره داوران درباره شغل خود می‌گویند . احتمالا با بازنشسته شدن و کناره‌گیری داوران قدیمی، فیفا بیشتر به فکر جایگزینی این سیستم‌ها به جای داوران خواهد بود.

  

 12-کارمندان آژانس‌های مسافرتی

آژانس‌های مسافرتی در گذشته سرویس مهمی محسوب می‌شدند و هرکسی که قصد خرید بلیت داشت حتماً از آن‌ها استفاده می‌کرد. کارکنان این آژانس‌ها علاوه بر انتخاب پرواز‌های موجود، بلیت ها را هم برای تان رزرو می‌کردند و اطلاعات لازم مثل نقشه‌ها یا بروشور‌ها درباره سفرتان را در اختیارتان می‌گذاشتند. امروزه اما وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که تمام این کار‌ها را به سرعت، با تخفیف و رایگان برای شما انجام می‌دهند و نیاز مردم دنیا به این شغل را کمتر و کمتر کرده‌اند.

  

13-کارمندان بانک

همین حالا هم دستگاه‌های خودپرداز می‌توانند بسیاری از خدمات مورد نیاز مشتریان را پوشش دهند. همچنین بسیاری از کارهای بانکی این روزها توسط اپلیکیشن‌ها و نت بانک‌ها انجام می‌شود به همین دلیل این سیستم‌ها به تدریج جای کارمندان بانکی را به طور کامل خواهند گرفت. طبق پیش‌بینی‌ها، کارمندان بانک‌ها با احتمال بسیار بالای 98.3 درصدی کار خود را به ماشین‌ها و روبات‌ها خواهند سپرد.

 

14- تکنسین‌های درمان مشکلات تنفسی

این افراد به عنوان متخصصان و درمانگران تنفسی، مراقبت‌های تنفسی بیمار را تحت کنترل دارند. درصد کاهش پیش‌بینی شده تا سال 2026 برای این شغل، 56.3 درصد است. با وجود اختراع تجهیزات پزشکی برای سنجش میزان وخامت عود بیماری آسم (تنگی نفس) و همزمان ارزیابی این که بیمار نیاز به مراجعه فوری به اورژانس بیمارستان دارد یا خیر، تعداد شاغلان در این حوزه رو به کاهش است.

 

 15- نصب‌کنندگان تجهیزات الکترونیکی در خودروها

این کارگران، تجهیزات صوتی، امنیتی و سیستم مسیریابی مورد استفاده در وسایل نقلیه را نصب و تعمیر می‌کنند. از آن‌جا که امروزه صنایع خودرو، مدل‌هایی را با سیستم‌های پیشرفته‌تر صوتی، امنیتی، سرگرمی و مسیریابی با کیفیت بالا و با نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر نسبت به تولیدات قبلی تولید می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک این کارگران درخواست‌های کار کمتری خواهند داشت.

  

16- کارمندان سرویس‌های حمل و نقل

حمل و نقل با ارائه اپلیکیشن‌های در دسترس، مستقل‌تر شده است. اکنون مسافران می‌توانند سفر خود را با کمک یک اپلیکیشن برنامه‌ریزی کنند و رانندگان نیز می توانند به فناوری تکیه کنند تا مسیر کارآمدتری برای آن‌ها فراهم شود و مسیر حرکت را از لحاظ ترافیک و ... ببینند. 

  

17-  اپراتورهای تلفنی

با کاهش 22.6 درصدی شاغلان در حوزه اپراتورهای تلفنی در سال‌های اخیر، شاغلان این حرفه کار خود را تا سال 2026 به رایانه ها می‌سپارند. بسیاری از پاسخ گویان امروز هم انسان نیستند. روبات‌ها نه‌تنها می‌توانند این کار را طی ۲۴ ساعت شبانه روز و در هفت روز هفته انجام دهند بلکه قادرند انرژی خود را حفظ کنند و نوع ادبیات مخاطبان هم تاثیری بر عملکرد آن‌ها ندارد. 

 

18- مشاغل مرتبط با ریخته‌گری

ریخته‌گری فن شکل‌ دادن فلزات و آلیاژها از راه ذوب، ریختن مواد مذاب در قالب و سرد کردن و انجماد آن است. این روش قدیمی‌ترین فرایند شناخته شده برای به دست آوردن شکل دلخواه فلزات است. انتظار می‌رود تعدادی از این مشاغل به دلیل بهبود و افزایش استفاده از ماشین آلات به صرفه و خودکار رو به کاهش رود.

  

19- چوب بر‌ها

مردم سراسر دنیا هر روز بیش از پیش آثار ناشی از تغییرات آب و هوایی کره‌ زمین را در زندگی خود احساس می‌کنند و این روزها تلاش بیشتری برای حفظ محیط‌زیست و ایجاد یک سیاره سبز و پایدار می کنند. به همین دلیل، احتمالاً شغل چوب بری در معرض نابودی قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود، این شغل طی دهه‌ آینده با کاهش ۱۳ درصدی رو‌به‌رو شود که در حجم جهانی اش، عدد قابل ملاحظه‌ای به نظر می‌رسد.

  

20- مشاغل مربوط به پارچه‌بافی

افول صنعت نساجی به دلیل کمبود تقاضا از طرف مصرف کننده نیست بلکه به دلیل چگونگی تولیدات آن‌هاست. هم اکنون با استفاده از ماشین آلات پیشرفته قادر به تولید محصولات با کیفیت‌تر بدون نیاز به کارگران غیر متخصص هستیم. کارگران این صنعت با کاهش 19 درصدی تا سال 2026 مواجه خواهند شد.

   

21-  کتاب داری

اگرچه در سرتاسر دنیا صنعت چاپ کتاب همچنان رونق دارد- بدون در نظر گرفتن موفقیت‌های امروزی کتاب خوان‌های دیجیتالی- قید کردن این شغل در این فهرست چندان خوشایند نیست اما همچنان منزوی شدن کتابخانه‌ها و متصدیان آگاه و خبره آن غیر قابل انکار است.

 

خراسان/فاطمه قاسمی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------