ناپدید شدن مرموز نخستین مخترع ثبت فیلم‌های متحرک



 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,لو پرنس

 

اگر لویی امه اوگوستن لو پرنس(Louis aime augustin le prince)، سوار قطار ۲:۴۲ دقیقهٔ بعداز ظهر به مقصد پاریس نشده بود و ناپدید نمی‌شد، شاید شهرت جاودانهٔ اولین مخترع دوربین فیلمبرداری را به دست می‌آورد.

 

لو پرنس، نقاش و عکاسی فرانسوی بود که آزمایش‌هایش را با دوربین فیلمبرداری در دههٔ ۱۸۸۰ شروع کرد. او در سال ۱۸۸۶ ، جواز ثبت اختراع را کسب کرد و در سال ۱۸۸۸ دوربینی داشت که کار می‌کرد. در واقع، لو پرنس قدیم‌ترین فیلم‌های موجود در جهان را که مدت هر یک فقط چند ثانیه است، همان سال در لیدز انگلستان ساخت. این کار خیلی زودتر از اختراع دوربین فیلمبرداری به دست توماس ادیسون یا برادران لومیر بود.

 

لو پرنس همچنان سعی داشت دوربینش را بهتر و پیشرفته‌تر کند و تا سال ۱۸۹۰ تمام اصول اساسی و اولیه برای سیستم فیلمبرداری و نمایش فیلم را یافته بود. او می‌دانست که در مسابقهٔ زمانی با سایر رقبا و مخترعان را به نمایش بگذارد، اما ابتدا به فرانسه برگشت تا به برخی از از کارهای عقب افتاده بپردازد و برادرش را در دیژون ملاقات کند. در روز شانزدهم سپتامبر ۱۸۹۰ ، دیژون را به مقصد پاریس ترک گفت و همین طور که قطار از ایستگاه دور می‌شد، برای برادرش دست تکان داد.

 

کسی دیگر هرگز لوپرنس را ندید. چمدانش را هم همین‌طور.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,لو پرنس

اگر زنده مانده بود، بی شک به بهبود و پیشرفت اختراعش ادامه می‌داد و شاید در داستان اختراع دوربین فیلمبرداری ستاره‌ای بزرگ می‌شد، اما به جای او، ادیسون دوربینش را در سال ۱۸۹۳ معرفی کرد و در نبردی که بر سر جواز حق اختراع در گرفت بود، پیروز شد. لو پرنس در اتاق بایگانی فیلم‌ها باقی ماند و به فراموشی سپرده شد.

 

یکی از دوربین‌هایی که لو پرنس طراحی کرد، شانزده لنز داشت که هر یک به نوبت بسته می‌شد و شانزده فریم در ثانیه می‌گرفت. او همچنین دوربینی تک لنزی درست کرد که قرقره‌هایش پر از فیلمی انعطاف پذیر بود. لو پرنس این دوربین را “گیرنده” (receiver) و پروژکتور را ” تحویل دهنده” (deliverer) نامید.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,لو پرنس

خانوادهٔ لو پرنس شک کردند که حیله و توطئه‌ای در کار بوده است، اما هرگز به مدرک معتبری دست نیافتند. دیگران چنین نظریه پردازی کردند که ممکن است خودکشی کرده باشد. در سال ۲۰۰۳، عکسی متعلق به سال ۱۸۹۰ از مردی مغروق که شبیه به لو پرنس بود، در بایگانی پلیس پاریس پیدا شد. این تراژدی اسرارآمیز دست از سر خانواده بر نداشت: پسر لو پرنس را دو سال پس از آن که در دادگاه حق اختراع ادیسون شهادت داد، در لانگ آیلند بر اثر اصابت گلوله‌ای مرده یافتند.

 

این‌ها فریم‌هایی هستند که بسیاری معتقدند، اولین فیلم سینمایی واقعی است که تا به حال ساخته شده است. این فریم‌ها در ماه اکتبر سال ۱۸۸۸ در باغ پدر و مادر همسر لوپرنس در شهری به نام روندهی در حومهٔ لیدز انگلستان، برداشته شده‌اند.

 

 

 یک پزشک

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------