زیباترین کتابخانه‌های جهان + تصاویر



 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها
صرف نظر از اینکه دانش آموخته رشته معماری هنر‌های زیبا یا کتابشناسی باشید، به طور حتم توجه خاصی به زیباترین کتابخانه‌های جهان دارید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ام اس ان، کتاب‌ها اغلب با هدف روایت داستان‌های گذشته و به عنوان راهنمایی برای آیندگان در یک مکان جمع آوری می‌شوند. کتابخانه‌ها نیز از طریق نقاشی‌های دیواری و سقفی، معماری درخشان و طراحی خلاقانه خود، هنرمندی سازندگانشان را به رخ همه می‌کشند.

 

ما در اینجا برخی از زیباترین کتابخانه‌های جهان را به شما معرفی می‌کنیم:

 

(Biblioteca do Convento de Marfa) بیبلیوتکا دو کنونتو د مارفا (پرتغال)

کاخ ملی مافرا در سال ۱۷۷۱ توسط مانوئل کتانو دو سوسا معمار دربار سلطنتی ساخته شد تا به عنوان موزه از آن استفاده شود. نور طبیعی از پنجره‌های متعدد به داخل این بنا راه پیدا می‌کند و این باعث می‌شود که کف مرمر خاکستری و سفید آن که با طرح گل رز تزئین شده است، در طول روز بدرخشد. پاپ در سال ۱۷۴۵ به کمیسیون سلطنتی اجازه داد که کتاب‌های ممنوعه را که بخشی از ۳۵هزار مجموعه باقیمانده هستند، در کاخ ملی مافرا قرار بدهند و در این بنا از آن‌ها نگهداری کنند.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

کتابخانه ملی چین در پکن (چین)

کتابخانه ملی چین که در سال ۱۹۰۹ توسط دولت سلسله چینگ تاسیس شده است، مجموعه‌ای از بیش از ۳۷ اثر تاریخی از جمله بزرگترین مجموعه آثار ادبی چین در جهان را گردآوری کرده است. دانش آموزان، محققان و دوستداران کتاب از سراسر جهان از بخش‌های مختلف کتابخانه ملی چین استفاده می‌کنند.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

ساختمان استیفن شوارتزمن کتابخانه عمومی نیویورک

دو شیر مرمر نگهبان ساختمان استیفن شوارتزمن هستند و از بازدیدکنندگان این ساختمان استقبال می‌کنند. ایده اولیه ساخت این بنا در سال ۱۸۹۵ مطرح شد. در آن زمان ادغام کتابخانه‌های Astor (آستور) و Lenox (لنوکس) بنیانگذاران کتابخانه عمومی نیویورک را به فکر ایجاد مؤسسه عظیمی برای رقابت با پاریس و لندن انداخت.

 

ساختمان تاریخی استیفن شوارتزمن که توسط کاره و هاستینگز طراحی شده است، حاوی حدود ۱۵ میلیون جلد کتاب از نسخه‌های خطی قرون وسطایی و کتیبه‌های ژاپنی باستان گرفته تا رمان‌های معاصر و کتاب‌های طنز است.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

کتابخانه ابی سنت گال در سنت گالن (سوئیس)

نقشه‌های اولیه معماری کتابخانه ابی سنت گال نشان می‌دهند که این مجموعه حدود سال ۸۲۰ ساخته شده و شکل گرفته است. از آنجا که کاغذ نوشته‌ها و دست نوشته‌های علمی قرار گرفته در کتابخانه ابی سنت گال افزایش پیدا کردند، این مجموعه به تالاری با شکوه تبدیل شد.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

کتابخانه استار فیلد (starfield) در سئول (کره جنوبی)

کتابخانه استارفیلد تقریبا ۵۰هزار کتاب و مجله در ژانر‌های مختلف را در خودش جای داده است. این کتابخانه همواره رویداد‌های متعددی چون سخنرانی نویسندگان و نمایشگاه‌های هنری را برگزار می‌کند.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

کتابخانه ملی کلمنتینوم در پراگ (جمهوری چک)

با وجود نقاشی‌های دیواری تزئین شده توسط جان هیبل و ستون‌های مارپیچی غنی از طلا و چوب ماهون، جای تعجب نیست که چرا از کلمنتینوم به عنوان "مروارید باروکی پراگ" حمایت می‌شود.

 

کتابخانه ملی کلمنتینوم ابتدا در سال ۱۷۲۲ افتتاح شد، اما اکنون به عنوان کتابخانه ملی جمهوری چک فعالیت می‌کند و دارای بیش از ۲۰۰۰ جلد کتاب ادبی است.

 

یک پرتره از امپراتور جوزف دوم در بالای سالن کتابخانه ملی کلمنتینوم نشسته است تا یاد و خاطره کار او را در زمینه نگهداری از کتاب‌های کتابخانه‌های صومعه منسوخ شده که بسیاری از آن‌ها امروز در سالن کتابخانه ملی کلمنتینوم باقی مانده اند، گرامی بدارد.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

کتابخانه شهر اشتوتگارت (آلمان)

سطوح سفید و خطوط واضح و شفاف، فضایی رویایی و آرام را در کتابخانه شهر اشتوتگارت ایجاد می‌کند.

 

معماران مستقر در آلمان با الهام از طراحی پانتئون در رم تلاش کردند، طبقات ۹گانه کتابخانه شهر اشتوتگارت را به شیوه‌ای طراحی کرده و بسازند که این طبقات در یک هرم وارونه قرار بگیرند.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

 بیبلیوتکا آلکساندرینا یا کتابخانه آلکساندرینا در اسکندریه (مصر)

بیبلیوتکا آلکساندرینا که در سال ۲۰۰۲افتتاح شد، قصد دارد روح بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه جهان باستان را بازیابی کند.

 

کتابخانه اصلی اسکندریه بزرگترین مجموعه کتاب و نسخ خطی زمان خود را در خود جای داده بود و قبل از اینکه در آتش سوزی سال۲۰۰۰ ویران شود، به عنوان سرمایه دانش در نظر گرفته می‌شد.

 

موسسه بیبلیوتکا آلکساندرینا که توسط یک موسسه معماری نروژی طراحی شده است، شامل یک اتاق کتابخانه با فضای هشت میلیون کتاب، چهار موزه، چهار گالری هنری، سیاره زمین و آزمایشگاه ترمیم دست نوشته است.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

کتابخانه ادمونت ابی در ادمونت (اتریش)

کتابخانه ادمونت ابی نمایشگاه هنر‌های شگفت انگیزی از سبک باروک را در بخشی از یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین صومعه‌های اتریش به نمایش می‌گذارد و یک مجموعه چشمگیر از ۷۰ هزار جلد کتاب را در خود جای داده است.

 

سالن کتابخانه ادمونت ابی توسط جوزف هوبر معمار در سال ۱۷۷۶ ساخته شده است. این سالن با طرح‌های گل با رنگ‌های طلایی و سفید تزیین شده است. آثار هنری سقفی کتابخانه ادمونت ابی مراحل مختلف دانش بشری را به تصویر می‌کشد.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

کتابخانه سلطنتی پرتغالی در ریودوژانیرو (برزیل)

کتابخانه سلطنتی پرتغالی بزرگترین و با ارزش‌ترین مجموعه آثار ادبی پرتغالی را در خارج از پرتغال نزدیک به ۴۰۰۰۰۰ نسخه خطی نادر را در اختیار دارد.سه نفر از مهاجران کتابخانه سلطنتی پرتغال را در سال ۱۸۲۲ تأسیس کردند تا آداب و رسوم ادبی و شاهکار‌های تازه کشورشان را به مردم برزیل معرفی کنند. در‌های این کتابخانه در سال ۱۸۸۷ به روی عموم مردم باز شد.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

کتابخانه ال اسکوریال (اسپانیا)

کتابخانه اسپانیایی ال اسکوریال بیش از ۴۰هزار جلد کتاب را در مجموعه خود جای داده است. این مجموعه در سال ۱۵۶۳به دستور پادشاه فیلیپ دوم ساخته شد. کتابخانه اسپانیایی ال اسکوریال دربرگیرنده یک صومعه و باغ‌های متعددی است.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

کتابخانه بودلیان (انگلستان)

کتابخانه بودلیان دانشگاه آکسفورد تعدادی از مشهورترین آثار ادبی را در خودش جای داده است.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , زیباترین کتابخانه‌ها

از کتابخانه‌های زیبای دیگر جهان می‌توان به کتابخانه ملی اتریش در وین، کتابشناسی واسکونسلوس در مکزیک، کتابخانه عمومی بیتو در تایپه (تایوان)، کتابخانه جورج پیابودی در بالتیمور (مریلند، ایالت متحده آمریکا)، کتابخانه دانشگاه هنر تاما در توکیو (ژاپن)، کتابخانه صومعه ویبلینگن در اولم (آلمان)، کتابخانه رامپور رازا در رامپور (هند)، کتابخانه کالج ترینتی در ایرلند (دوبلین)، کتابخانه ملی فرانسه در پاریس، کتابخانه ایالتی استرالیای جنوبیدر ادلاید (استرالیا)، کتابخانه پارلمان در اتاوا (کانادا) و کتابخانه تیانجین بینه در تیانجین (چین) اشاره کرد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------