چرا گربه‌ها عاشق جا‌های تنگ و کوچک اند؟



 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

 اگر تا به حال تشک یا درخت مخصوص و گران قیمتی برای گربه ی خود خریده باشید احتمال متوجه شده اید که گربه تان به جعبه ی تشک یا درخت بیشتر علاقه نشان می دهد تا خود آن. گربه ها میل مقاومت ناپذیری به مکان های تنگ یا جعبه ها دارند. حتماً تا به حال این سؤال برایتان پیش آمده که علت این علاقه چیست. این مسأله دلایل مختلفی دارد که در ادامه درباره ی آن ها صحبت خواهیم کرد.

 

 از زمین سرد دوری می کنند 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

مناسب ترین دما برای گربه های خانگی بین ۳۰ تا ۳۸ درجه سانتیگراد است که ۲۰ درجه ای بیشتر از دمای مناسب برای انسان ها است. در این محدوده ی دمایی گربه ها مجبور نیستند گرمای اضافه ای برای گرم نگه داشتن خود تولید کنند. قرار گرفتن در یک مکان تنگ به آن ها کمک می کند گرمای بدن شان را حفظ کنند، به خصوص در مکان هایی که به گونه ای هستند که گرما را به خوبی در خود نگه می دارند مثل جعبه های مقوایی.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

از آنجایی که دمای اغلب خانه ها چیزی در حدود ۲۲ درجه سانتیگراد است که بسیار کمتر از دمای مناسب برای گربه ها است، کف خانه ها برای این حیوانات بسیار سرد محسوب می شود. بنابراین تعجبی ندارد که آن ها لم دادن روی دیوار زیر آفتاب گرم را به دراز کشیدن روی زمین خانه ترجیح می دهند.

 

جعبه ها جای امنی برای پنهان شدن هستند

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

دانشمندان می گویند گربه ها در مکان های تنگ بیشتر احساس امنیت می کنند. چون امن ترند و خطرات مکان های باز و بزرگ تر را ندارد. گربه ها با رفتن به داخل یک جعبه ی تنگ سعی می کنند محیطی که در آن هستند را تحت کنترل درآورند.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

گربه ها داخل یک مربع یا دایره ی رسم شده هم می توانند احساس امنیت کنند، اما نه به اندازه ی یک محفظه ی تنگ واقعی مثل جعبه کفش.

 

مکان های کوچک اما مرتفع دید خوبی به آن ها می دهند

  اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

نشستن در یک جای باریک روی دیوار، گوشه ی کابینت، یا حتی بالای یک در باریک، شاید راحت به نظر نرسد و آن ها را در معرض سقوط قرار دهد، اما چنین مکان هایی در واقع به گربه ها این امکان را می دهند که بدون اینکه دیده شوند اطراف خود را ببینند. اگر چیزی را زیر نظر داشته باشند، می توانند زمانی که شکارشان اصلاً انتظارش را ندارد به آن حمله ببرند. علاوه بر این می توانند در صورتی که موجود شکارچی ای در نزدیکی شان باشد هشیارتر و حواس جمع تر بمانند.

 

نشستن در مکان های تنگ به آن ها آرامش می دهد 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

تحقیقی نشان داد نشستن در جعبه به کم شدن اضطراب گربه ها کمک می کند. گربه هایی که در پناهگاه نگهداری می شدند وقتی به آن ها جعبه می دادند بهتر با محیط جدید سازگار می شدند تا گربه هایی که جعبه در اختیارشان قرار نمی گرفت. با وجود جعبه اضطراب گربه ها ظرف تنها ۳ روز کمتر شد، در حالی که گربه هایی که جعبه نداشتند ۳ هفته طول کشید تا اضطراب آن ها کاهش پیدا کرد.

 

به آن ها حس در آغوش بودن می دهد 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

دانشمندان مدعی هستند در مکان های تنگ فشاری به بدن گربه ها وارد می شود که برای آن ها لذتبخش است. گربه های مادر فرزندان خود را در آغوش می گیرند به همین خاطر تماس با دیواره ی داخلی جعبه های کوچک برای گربه ها آرامش بخش است. دانشمندان می گویند با این کار در بدن گربه ها هورمون اندورفین تولید می شود که حس لذت می دهد و به کاهش اضطراب کمک می کند.

 

گاهی وقت ها فقط می خواهند بدون مزاحمت بخوابند 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

گربه ها می توانند ۱۸ ساعت از روز را بخوابند. بنابراین برای اینکه بتوانند خواب راحتی داشته باشند دنبال جایی می گردند که احتمال نداشته باشد کسی آن ها را پیدا کند. آن ها با این کار جلوی مزاحمت انسان ها و حیوانات دیگر را می گیرند.

 

به معنای واقعی کلمه خود را از مشکلات پنهان می کنند 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

دانشمندان می گویند گربه ها در حل مسأله به قدری بد هستند که ترجیح می دهند به کلی از آن دوری کنند. آن ها به مکان های تنگی که فقط یک گربه در آن ها جا می شود پناه می برند تا به تنهایی پنهان شوند و مجبور نباشند با مشکلات خود روبه رو شوند.

 

ذاتاً کنجکاوند 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,گربه‌ها

 

محقان می گویند گربه ها از جهتی مثل بچه ها هستند. آن ها نسبت به چیزهای جدید کنجکاوند و از کشف و جستجو خوش شان می آید. جعبه ها و چیزهای جدید برای گربه ها می توانند اسرارآمیز به نظر برسند، درنتیجه جذابیت کافی برای اینکه بخواهند داخل آن ها بروند را دارند.

 

 روزیاتو

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------