کشف سنگ‌نگاره عظیم از عصر یخبندان در آمازون



باستان‌شناسی یک سنگ‌نگاره ۱۳ کیلومتری مزین به تصویر حیوانات منقرض شده عصر یخبندان را در جنگل‌های بارانی آمازون کشف کردند. به گزارش پایگاه خبری لایوساینس، تیمی از باستان‌شناسان انگلیسی و کلمبیایی یک بوم طویل باستانی در جنگل‌های آمازون کشف کردند که پر است از نقاشی ماموت، تنبل‌های غول پیکر و دیگر موجودات منقرض شده از دوران عصر یخبندان.

 

باستان‌شناسی یک سنگ‌نگاره ۱۳ کیلومتری مزین به تصویر حیوانات منقرض شده عصر یخبندان را در جنگل‌های بارانی آمازون کشف کردند.

 

به گزارش پایگاه خبری لایوساینس، تیمی از باستان‌شناسان انگلیسی و کلمبیایی یک بوم طویل باستانی در جنگل‌های آمازون کشف کردند که پر است از نقاشی ماموت، تنبل‌های غول پیکر و دیگر موجودات منقرض شده از دوران عصر یخبندان.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , سنگ‌نگاره عظیم

این اثر هنری زیبا با استفاده از گِل اخرایی که در دوران باستان کاربرد رنگ را داشت، خلق شده است و نزدیک به ۱۳ کیلومتر از سنگ‌های بالای سه پناهگاه سنگی واقع در بخش کلمبیایی جنگل‌های آمازون را دربرمی‌گیرد.

 

مارک رابینسون باستان‌شناس دانشگاه اکستر انگلیس که با محققان کلمبیایی در این پژوهش مشارکت کرد، با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: (نقش‌های کشف شده) تصاویر خارق‌العاده‌ای هستند که به دست اولین مردمانی که در بخش غربی آمازون زندگی می‌کردند، خلق شده‌اند.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , سنگ‌نگاره عظیم

ساکنان بومی منطقه احتمالا این تصاویر را در اواخر آخرین عصر یخبندان یعنی حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ سال پیش در منطقه باستان‌شناسی سرانیا لا لیندوسا (Serranía La Lindosa) واقع در ضلع شمالی بخش کلمبیایی جنگل آمازون کشیده‌اند. به گفته رابینسون، آن دوران آمازون هنوز به جنگل بارانی‌ای که ما امروز می‌شناسیم، تبدیل نشده بود. بالا رفتن دمای زمین، آمازون را از مجموعه‌ای از دشت‌های بی‌درخت، جنگل و زمین‌های پوشیده از خاروخاشاک به جنگل پرشاخ و برگ امروزی تبدیل کرد.

 

در دیوارنقشی که به تازگی کشف شده، جای دست بومیان، طرح‌های هندسی و تصاویر طیف گوناگونی از حیوانات از موجودات کوچک چون گوزن، تمساح، خفاش، میمون، لاک پشت، مار و جوجه تیغی گرفته تا موجودات بزرگ‌تر نظیر شتر، اسب و دیگر پستانداران سم و خرطوم‌دار از دوران عصر یخبندان ثبت شده است. از دیگر تصاویر موجود روی این بوم باستانی می‌توان به تصویر انسان‌ها، صحنه‌های شکار و تعاملات بین انسان‌ها و گیاهان، درختان و حیوانات موجود در دشت اشاره کرد. این سنگ‌نگاره پر از جزئیات فراوان بوده و تصویر واضح‌تری از حیوانات منقرض شده آن دوران به دست می‌دهد.

 

یافته‌های این تحقیق ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت ۹۹) در مجله Quaternary International منتشر شده بود اما دانشگاه اکستر روز ۳۰ نوامبر (دهم آذر) با انتشار بیانیه‌ای خبر این کشف بزرگ را اعلام کرد.

 

تابناک باتو  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------