تونل زیردریایی دانمارک سفر یک ساعته را به یک ربع کاهش می‌دهد



 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,تونل زیردریایی
تونل و میدان زیردریایی ایستوروی بین شهرهای جزایر فارو دانمارک که قرار است اواخر این ماه افتتاح شوند، سفر ۶۴ دقیقه‌ای را به ۱۶ دقیقه کاهش می‌دهند و البته با طراحی زیبا، سفری جذاب را فراهم می‌کنند. 

تونل ایستوروی (Eysturoy)، ترشهاون (Tórshavn) پایتخت جزایر فارو دانمارک در اقیانوس اطلس شمالی را به روستاهای استرندور (Strendur) و سالتینز (Saltnes) در شمال آن متصل می‌کند. طول شبکه‌ی تونل ۱۱٫۲۴ کیلومتر است و انتظار می‌رود که عموم مردم از ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر) امکان استفاده از آن را داشته باشند.

 

تاکنون مجموع مسیر پایتخت این جزایز به نقاط شمالی ۵۵ کیلومتر بود که با باز شدن تونل به ۱۷ کیلومتر کاهش می‌یابد. ساخت تونل از اوایل سال ۲۰۱۷ در نقاط مخالف شبکه آغاز شد. این سه مسیر در ژوئن ۲۰۱۹ به هم پیوستند. عمیق‌ترین نقطه‌ی تونل حدود ۱۸۷ متر زیر سطح دریا قرار دارد، اما شیب تونل در هیچ جای شبکه بیش از ۵ درصد نیست.

 

ورودی تونل زیردریایی ایستوروی دانمارک

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,تونل زیردریایی

 

یک پروژه‌ی زیربنایی جدید که رفت‌وآمد طولانی را به یک‌سوم طول قبلی می‌رساند مطمئنا جلب توجه خواهد کرد، اما تونل ایستوروی علاوه بر کوتاه کردن طول مسیر طراحی داخلی زیبایی هم دارد. حفره‌ی دیواره‌های تونل و نورپردازی آن حس رانندگی زیر لایه‌های یخ و آب را منتقل می‌کند. به گزارش BBC این نورپردازی‌ها و مجسمه‌های موجود در قسمت میدان توسط هنرمند فاروئی، تروندور پاتورسون (Trondur Patursson) طراحی شده است.

 

یک پروژه‌ی تونل زیر دریایی دیگر که به جزایر فارو متصل می‌شود، تونل ساندوی (Sandoy) نام دارد که شهرهای ساندور (Sandur) و اسکوپان (Skopun) را به هم متصل می‌کند. ساخت این تونل برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی شده است.

 

هنرمند مجسمه‌ساز تونل زیردریایی ایستوروی دانمارک

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,تونل زیردریایی

 

هزینه‌ی ساخت تونل ایستوروی حدود ۱٫۴ میلیارد کرون (۱۶۰ میلیون دلار) دانمارک تخمین زده شده است. تخمین زده می‌شود که روزانه ۶۰۰۰ وسیله‌ی نقلیه از این تونل استفاده کنند. بیش از ۵۲۰۰۰ نفر در جزایر فارو زندگی می‌کنند و طبق اعلام شرکت مسؤول ساخت هر دو تونل: «این تونل‌ها مسیرهای روزانه‌ی چندین هزار نفر را تا یک ساعت و نیم کوتاه می‌کند و در نتیجه پایداری کسب‌وکارهای خصوصی، رقابت تجاری و اقتصاد ملی را به طور کلی تقویت می‌کنند.»

 

هرچند سفر در تونل ایستوروی ارزان نخواهد بود. رانندگان پس از یک اشتراک سالانه‌ی ۴۶ دلاری باید ۷۵ کرون دانمارک (حدود ۱۲ دلار) برای حرکت در یک جهت بپردازند اما این عوارض برای کسانی که هزینه‌ی سالانه‌ی اختیاری را پرداخت نمی‌کنند بیشتر هم خواهد بود و شاید یک رفت‌وآمد زیبا چنین هزینه‌ای هم نیاز داشته باشد.

 

 دیجی کالا/امیر نیک‌رو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------