زهرمار گرانتر از طلا!



 زهرمار,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
در دنیا ماده‌های به مراتب ارزشمندتری از طلا وجود دارد، اما شاید کمتر کسی از آن‌ها اطلاع داشته باشد. 

 به گزارش ایلنا، در طی تاریخ بشر، طلا یکی از گرانترین مواد بوده که انسان به آن دست پیدا کرده است. در واقع طلا‌ها اساس اقتصاد ملی کشور ها بوده اند و از طرفی از آن‌ها به عنوان تزیینات نیز در جواهرات استفاده می‌شده است.

 

با وجود اینکه طلا ماده کمیابی است و ارزش ذاتی آن باعث شده بسیار محبوب باشد، به سختی می‌توان آن را با ارزش‌ترین ماده در دسترس انسان‌ها دانست. در اینجا با مواردی آشنا خواهید شد که یک گرم از آن‌ها بیشتر از یک گرم طلا برای شما هزینه خواهد داشت و به تعبیر دیگر ارزشمندتر از طلا هستند.

 

قارچ کرم ابریشم

 قارچ کرم ابریشم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

قارچ کاترپیلار یا قارچ کرم ابریشم یکی مواردی است که نام آن بر طبق شرایط ظاهری آن انتخاب شده. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آن نگاه کنید تا علت آن را بفهمید. این قارچی است کi با بیرون زدن از خاک رشد می‌کند و به شکل یک کِرم ظاهر می‌شود. قارچ کرم ابریشم به دلیل نادر بودن بسیار ارزشمند است. قیمت این قارچ بسیار نادر گاهی به ۱۱۰ دلار برای هر گرم تخمین زده می‌شود و در واقع قیمت آن دو برابر طلاست.

 

ایریدیُم

ایریدیُم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

ایریدیُم یکی از کمیاب‌ترین عناصر موجود در پوسته زمین است که می‌توان آن‌ها را بیشتر در شهاب سنگ‌ها پیدا کرد. این فلز برای اولین بار در سال ۱۸۰۳ کشف شد، رنگ آن سفید نقره‌ای است و فوق العاده سخت و مقاوم است. این دومین فلز متراکم موجود در زمین است که تولید جهانی سالیانه آن تنها ۳ تن است.

  

ا این حال این فلز کاربرد‌های بی شماری در صنایع مختلف دارد. ایریدیُم به دلیل مقاومت در برابر خوردگی بسیار ارزشمند است و به عنوان عامل سخت کننده برای آلیاژ‌های حاوی پلاتین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز کاربرد‌های تجاری دیگری هم دارد به همین خاطر ارزش آن از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به طور تصاعدی افزایش پیدا کرد. در آن زمان ساخت تلویزیون‌های LED با صفحه‌های تخت رواج یافته بود که ایریدیُم جزء اصلی آن‌ها محسوب می‌شود.

 

از آنجایی که انسان هنوز نمی‌تواند در سیارک‌ها کار استخراج انجام دهند، کمیابی ایریدیُم باعث گرانی آن شده است. ایریدیُم در حدود ۶۱۰۰ دلار در هر اونس یا حدود ۲۱۵ دلار در هر گرم معامله می‌شود. به عبارت دیگر این فلز کمیاب حدود ۳.۷۵ برابر ارزشمندتر از طلاست.

 

رودیُم

رودیُم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

بسته به نوسانات بازار، رودیُم اغلب گران‌ترین فلز در جهان محسوب می‌شود. این فلز به رنگ سفید و نقره‌ای است و در گروه پلاتین فلزات نجیب طبقه بندی می‌شوند. این فلزات به طور طبیعی در برابر خوردگی مقاوم هستند و مواد شیمایی روی آن بی اثر است. احتمالا پیش خود کمی رودیُم دارید، اما از آن اطلاعی ندارید، زیرا از آن به عنوان کاتالیزور در مبدل کاتالیزور سه طرفه خودرو استفاده می‌شود.

  

در واقع می‌توان صنعت خودرو را اصلی‌ترین مصرف کننده اصلی رودیُم دانست. نیاز به این فلز کمیاب اغلب قیمت آن را بالا می‌برد. قبل از همه گیری ویروس کرونا، هر گرم رودیُم حدود ۹۵۰ دلار قیمت داشت، اما از آن زمان تا کنون استفاده از این فلز کمتر شده و تا اواسط آگوست ۲۰۲۱ قیمت یک گرم رودیُم به ۵۵۰ دلار رسیده است.

 

زهر مار

 زهرمار,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

اکثر مردم زهر مار را چیز بدی می‌دانند، زیرا می‌تواند باعث آسیب شدید به انسان شود و یا حتی مرگ را به همراه داشته باشد. اما هنوز می‌توان از سم مار در موضوعات دیگری استفاده کرد. زهر مار برای تولید پادزهر مورد نیاز است و کاربرد‌های دارویی دیگری نیز دارد. می‌توان از این ماده به عنوان یک مسکن قوی استفاده کرد، از طرفی می‌تواند لخته‌های خون را از بین ببرد و فشار خون را کاهش دهد.

  

سم برخی مار‌ها از بقیه ارزشمندتر هستند و باید بدانید که گران‌ترین زهر مار از کشنده‌ترین مار‌ها به دست می‌آید. سم شاه کبرا حاوی یک مسکن قوی است و قیمت سم آن حدود ۱۵۳ هزار دلار برای هر گالن یا ۳۷۸۵ دلار برای هر گرم است. مار مرجانی، با دومین زهر قوی در بین مار‌ها، دارای سمی است که هر گرم آن ۴۰۰۰ دلار قیمت دارد.

 

چای دا هنگ پائو 

احتمالا انتظار نداشتید چیزی مثل چای را در این فهرست پیدا کنید، اما قطعا هرگز اسم چای دا هنگ پائو را نشنیده اید. این چای چینی از برگ‌های درخت دا هنگ پائو تهیه می‌شود که گفته می‌شود تنها شش درخت مادر از آن‌ها در جهان باقی مانده است. آن‌ها روی صخره‌ای از کوه «وویی» رشد می‌کنند و به عنوان یک گنجینه ملی محسوب می‌شوند.

 چای دا هنگ پائو,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

برداشت و سرو کردن این برگ‌ها به چند مرحله نیاز دارد که شامل چیدن، خشک شدن، خنک کردن، سرخ کردن، ورز دادن و پختن می‌شود. رنگ چای دا هنگ پائو سبز و یا قهوه‌ای است و بوی ارکیده می‌دهد. گفته می‌شود که طعم آن برای مدت طولانی باقی خواهد ماند و بر خلاف اکثر چای‌ها، می‌توان ۹ بار آن را دم کرد. از این چایی به دلیل اینکه حاوی ترکیبات مختلفی است که به گردش خون کمک می‌کند برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود.

 

از آنجا که این درختان بسیار نادر هستند قیمت هر گرم از این چای ۱۴۰۰ دلار است و یک گلدان از آن حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارد. به عبارتی هزینه یک گرم از این چای تقریبا ۲۵ برابر هزینه‌ای است که برای یک گرم طلا باید پرداخت کنید.

 

پلوتونیوم

 پلوتونیوم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

پلوتونیوم عنصری رادیواکتیو است و در مواجه شدن اشعه آن با بدن می‌تواند در استخوان‌ها جمع شوند که همین امر باعث خطرناک بودن استفاده از آن می‌شود. البته، این باعث نمی‌شود که این فلز ارزش خود را از دست بدهد. از این فلز می‌توان برای حفظ واکنش زنجیره‌ای هسته‌ای استفاده کرد. این باعث می‌شود پلوتونیوم به عنصری اصلی در سلاح‌های هسته‌ای و راکتور‌های هسته‌ای تبدیل شود. این فلز ۴ هزار دلار برای هر گرم هزینه دارد که حدود ۷۰ برابر گرانتر از طلا می‌شود.

 

الماس قرمز

 الماس قرمز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

الماس قرمز کمیاب است و از نادرترین سنگ‌های قیمتی روی کره زمین ساخته می‌شوند. حدود ۳۰ مورد از این الماس‌ها وجود دارد که اکثر آن‌ها کمتر از نیم قیراط (حدود ۰.۱ گرم) وزن دارند. بسته به شرایط بازار، الماس قرمز تا ۱ میلیون دلار در قیراط (۵ میلیون دلار در هر گرم) قیمت دارند. بزرگترین نوع این سنگ‌های قیمتی در سال ۲۰۱۱ به قیمت ۸ میلیون دلار فروخته شد.

 

کالیفرنیوم

 کالیفرنیوم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

کالیفرنیوم، یک عنصر مصنوعی است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ کشف شد. این نام به دلیل اینکه در آزمایشگاه تابش دانشگاه کالیفرنیا ایجاد شد و به همین دلیل کالیفرنیوم نام گرفت. کالیفرنیوم گران‌ترین ماده شیمیایی است که به عنوان یک کالای تجاری با ارزش استفاده می‌شود. از آنجا که تولید مقادیر زیاد این ماده چالش برانگیز است، یک گرم از آن حدود ۲۷ میلیون دلار به فروش می‌رسد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------