عجیب‌ترین نماد‌های خوش‌شانسی در جهان



شاید در مورد نعل اسب و شبدر چهار برگ شنیده باشید، اما طلسم‌ و نمادهای خوش شانسی زیادی به جز این دو وجود دارند که یادگار فرهنگ‌هایی هستند که شاید امروز دیگر وجود نداشته باشند؛ اما همچنان انسان‌هایی هستند که این نمادها را به خاطر خوش شانسی و رفع بلا قبول دارند.

 

همه می‌توانند خوش شانس باشند فقط کافی است چند بلوط با خود همراه داشته باشند یا کمی بامبو در محل کارشان مخفی کنند، این دست از تفکرات بسیار زیاد هسند و در هر فرهنگ چیزهای مخصوصی به عنوان نماد شانس جا افتاده است که در ادامه شما را با 10 تا از آن‌ها، یعنی جالبترین نمادهای خوش شانسی در جهان آشنا می‌کنیم.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

1. گربه شانس؛ مانکی نکو

مجسمه‌های مانکی نکو (Maneki-neko) که یک پنجه خود را بالا گرفته است، نگاه دیگران را به سمت خود جلب می‌کند، چه آنجا یک رستوران باشد، چه یک فروشگاه یا حتی یک معبد، باور بر این است که این گربه مسبب خوش شانسی برای صاحب مکان است.

 

بحث‌های زیادی درباره انواع مختلف این مجسمه‌ها وجود دارد، مثلا گفته می‌شود آن‌هایی که پنجه دست چپشان بالا است بیشتر مناسب قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ها هستند و موجب افزایش درآمد می‌شوند، در حالی که مجسمه‌هایی که پنجه راست‌شان بالا است، مناسب فروشگاه‌ها هستند و سلامتی می‌آورند. اما چیزی که که همه به آن معتقد هستند این است که مجسمه گربه سبب خوش شانسی می‌شود. احتمال دارد این نماد خوش شانسی را در فیلم یا کارتون‌ها هم دیده باشید.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

2. بامبوی خوش شانسی

بامبو در شرق آسیا خوراک خرس‌های پاندا است و حالا در سراسر دنیا برای تزئین خانه‌ها به کار می‌رود، اما بامبوی خوش شانسی در حقیقت یک گیاه متفاوت است. بامبوی نواری «Dracaena braunii» بر اساس فرهنگ مردم چین، اگر به عنوان هدیه شروع سال جدید به کسی اهدا شود، می‌تواند سبب خوش شانسی کل سال او باشد. اما از طرفی بر اساس همین باورها اگر در سال اول گیاه از بین برود، می‌تواند برای ۲۹ سال سبب بدشانسی شود. مراقبت از این گیاهان بسیار آسان است. آن‌ها برای رشد، تنها به نور مستقیم خورشید نیاز دارند و هر دو هفته یا هر ماه یک بار آب دادن برایشان کافی است.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 3. فلس ماهی کپور

در برخی از کشورها مانند اسلواکی، لهستان، جمهوری چک، اتریش، آلمان و کرواسی، از فلس ماهی کپور در غذاهای کریسمس استفاده می‌شود. حتی برخی از خانواده‌ها یک کپور تازه می‌گیرند و چند روز زنده نگهداری می‌کنند تا کثیفی‌های ماهی کپور از بدنش خارج شود و سپس از آن برای تهیه غذای سال نو استفاده ‌می‌کنند. پس از این که غذا سرو شد، همه زیر بشقاب‌های خود را نگاه می‌کنند تا فلس کپور را شاید آنجا پیدا کنند. آن‌ها این فلس را در کیف پول خود می‌گذارند و امیدوارند تا عید کریسمس بعدی برای‌شان شانس بیاورد.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 4. تومی

این چاقوی پِرویی با فرهنگ‌های کهن دیگری مانند اینکاها ارتباطی نزدیک دارد. اگرچه از تومی به عنوان وسیله‌ای برای قربانی کردن حیوانات در تاریخ یاد شده، اما از آن در شکافتن جمجمه انسان هم استفاده می‌شد. این روزها، تومی نماد خوش شانسی محسوب می‌شود و مردم آن را روی دیوار خانه‌ها می‌آویزند و دولت پرو هم از آن به عنوان سمبل رسمی گردشگری در کشور استفاده می‌کند.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 5. دانه‌های بلوط

بر طبق فرهنگ عامه مردمان اسکاندیناوی، دانه‌های بلوط خوش شانسی می‌آورند. کاهنان معبد نیز در گذشته به چنین چیزی معتقد بودند. باور عامه این است که داشتن تعدادی بلوط در جیب، شما را از سردرد و بیماری‌های مختلف مصون نگه می‌دارد.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 6. عدد هشت

شاید در کشورهای مختلف 7 به عنوان عدد شانس فرض شود اما همه جا اینطور نیست. در چین کلمه هشت (Ba) تلفظی شبیه به تلفظ کلمه اقبال (fa) دارد، از این رو عدد 8 به عنوان نماد خوش شانسی استفاده می‌شود. این عدد تا حدی در چین اهمیت دارد که در زمان میزبانی چین در المپیک ۲۰۰۸، بازی‌ها در تاریخ ۸ آگوست در ساعت ۸ و ۸ دقیقه شب آغاز شد تا خوش شانسی این رقابت‌ها برای چینی‌ها به حداکثر برسد.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 7. خوک

«Schwein gehabt» یک اصطلاح رایج آلمانی است که برای خوش شانسی به کار می‌رود، اما در ترجمه تحت الفظی به معنی «خوک گرفتم» است. اما چه ارتباطی بین خوک‌ها و خوش شانسی وجود دارد؟

 

همه این باورها به دوران قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که داشتن تعداد زیادی خوک نشانه‌ رونق تلقی می‌شد. همچنین داشتن خوک به این معنا بود که یک خانواده هرگز گرسنه نخواهد ماند. امروزه شیرینی‌های خوکی شکل به عنوان نمادی از خوش شانسی بین افراد در روز عید کریسمس رد و بدل می‌شود.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 8. خفاش‌های قرمز

خفاش‌های قرمز تاریخچه‌ای طولانی میان نماد‌های چینی دارند؛ به ویژه اگر خفاش‌های قرمز در دسته‌های پنج‌تایی ظاهر شوند. پنج خفاش نشانگر پنج نعمت در فرهنگ چین هست که شامل زندگی طولانی، ثروت، سلامت، عشق و مرگ آسان می‌شود. یک خفاش قرمز به خودی خود، یک طلسم محسوب می‌شود و باور عمومی بر این است که شیطان را از هر کسی دور می‌کند. در تصویر زیر، پنج خفاش دور نماد طول عمر حلقه زده‌اند.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 9. سوسک سرگین غلتان

سوسک سرگین غلتان تاریخچه‌ای طولانی در رابطه با خوش شانسی دارد. مصری‌های باستان اعتقاد داشتند همزمان با اوج گرفتن خورشید در آسمان، این سوسک‌ها شروع به بالا رفتن از تپه‌های شنی می‌کنند، این ارتباط بعدها با یکی از خدایان مصری گره خورد، خدایی مرتبط با خورشید و آفرینش که دارای یک صورت مانند یک سوسک است. امروزه از این نماد به عنوان نمادی برای دور کردن شیطان و تغییر و زندگی مجدد استفاده می‌شود.

 

 نماد‌های خوش‌شانسی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 10. مهره مار

مهره مار یکی دیگر از نمادهای معروف شانس است که در کشورهای آسیایی و حتی ایران خودمان هم جهت گشایش بخت، خوش شانسی و... استفاده می‌شود. مهره مار حاصل ترشحات درونی مار است که در سر مار قرار گرفته و حالتی محکم و سنگ مانند دارد. شکارچیان بسیاری به ویژه در هند مارها را به طور زنده شکار می‌کنند و با برش دادن سر مارها این مهره را بیرون می‌آورند و با قیمت‌های مختلفی آن را می‌فروشند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------