«هفته مقعد بی‌مُهرگان»، نگاهی نو به دنیای شگفت جانوران



مقدمات این هشتگ را گروهی از دانشمندان و هنرمندان کاریکاتوریست در ماه ژانویه با انتشار تصویر یک نرم‌تن چند مقعدی چیدند که گفت‌وگوها و لطیفه‌های بسیاری را در مورد تعداد سرین‌هایی که یک جانور می‌تواند داشته باشد، و نیز در باره عملکرد آن‌ها، برانگیخت و به دنبال آورد. 

گاه بهترین زاویه مشاهده یک حشره، عنکبوت، یا خرچنگ، مخرج یا مقعد آن ست.

 

 دنیای شگفت جانوران,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

کپل حیوانات، به‌ویژه بی‌مُهرگان، شکل‌ها و اندازه‌هایی بسیار متفاوت دارد. بسیاری از این جانداران، از کرم آبی با صدها نوع مخرج گرفته تا بید با مقعدهایی دراز و زائده‌های آن، دارای سرین‌هایی بسیار عجیب و باورنکردنی‌اند.

 

بنابراین جای تعجب نیست که این مقعدهای متنوع، الهام‌بخش گروهی هنرمند و دانشمند شده است که با هشتگ (InverteButtWeek) در توئیتر از همگان دعوت کردند از اول تا هشتم مارس در جشن مقعدهای عالی بی‌مُهرگان شرکت کنند.

 

در توئیتر با این هشتگ، تصاویر سرین‌های متنوع بی‌مُهرگان با زیرنویس و کارهای هنری به اشتراک گذاشته شده است. در برنامه «ساینس شو» یوتیوب نیز تصاویر مقعد چهارگوش نرم‌تنی به نام «برایزونز» به نمایش گذاشته شده است.

 

یک عکاس حرفه‌ای نیز تصویری از مقعد دراز زنبور «پلسینید» منتشر کرده است که این زنبور آن را در جست‌وجوی غذا به داخل خاک فرو می‌کند.

 

کریستوفر ماه، پژوهشگر در موزه تاریخ طبیعی اسمیتسونین آمریکا، تصویری از یک خارپشت دریایی در توئیتر به اشتراک گذاشته است که مدفوعش را به صورت ترکیدن لامپ برق دفع می‌کند و در یک کیسه شفاف می‌ریزد.

 

 دنیای شگفت جانوران,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

توئیت‌هایی نیز سرین‌های رنگارنگ عنکبوت، مقعدهای آغشته به گرده زنبورها، کرک‌های کنده‌شدنی مقعد ملخ، و حتی مخرج لوله‌مانند بی‌مُهرگان فسیل شده را به اشتراک گذاشته‌اند.

 

رزمری مِسکو، یکی از سازمان‌دهندگان این هشتگ، می‌گوید: «تمرکز روی مخرج بی‌مُهرگان راه شیطنت‌آمیزی برای دیدن واقعیت‌های زندگی این جانوران است. بی‌مُهرگان بسیار شگفت‌انگیزند و مخرج‌هایشان دروازه خوبی برای ورود به جهان فوق‌العاده آن‌هاست.»

 

مقدمات این هشتگ را گروهی از دانشمندان و هنرمندان کاریکاتوریست در ماه ژانویه با انتشار تصویر یک نرم‌تن چند مقعدی چیدند که گفت‌وگوها و لطیفه‌های بسیاری را در مورد تعداد سرین‌هایی که یک جانور می‌تواند داشته باشد، و نیز در باره عملکرد آن‌ها، برانگیخت و به دنبال آورد.

 

فرانتز آنتونی، یکی از سازمان‌دهندگان این هشتگ، به تارنمای «لایو ساینس» گفت: «ما در ابتدا قصد داشتیم درباره سرین حیوانات به طور کلی گفت‌وگو کنیم، اما بعدا تصمیم گرفتیم روی بی‌مُهرگان تمرکز کنیم که مخرجشان با مهره‌دارانی مثل ما بسیار متفاوت است، تا جایی که تعریف مخرج در آن‌ها حکم یک بحث فلسفی پیدا می‌کند: آیا این مخرج مدفوع است؟ یا بافتی در اطراف یک سوراخ؟ یا فقط انتهای اندام یک جانور؟ حتی توصیف نهایت اندام یک جانور بی مُهره هم مشکل است.»

 

«امیدوارم این هشتگ در این روزهای عجیب موجب تفریح مردم شود، و امیدوارم دیگران از این جنبه فراموش شده طبیعت یاد بگیرند و از آن لذت ببرند، و لذت را فقط در دوست‌یابی و دسته‌گل‌های پر زرق و برق که همه روزه می‌بینیم، جست‌وجو نکنند و نبینند.»

 

برای آن دسته از افرادی که مقعد بی‌مُهرگان برایشان جالب است، این لذت لزوما به هشتگ یادشده محدود نمی‌شود. زیست‌شناس و عکاس بنام کلاوس اشتایفل روز دوم مارس در توئیتی مقعد یک خیار دریایی زنده را به اشتراک گذاشت و گفت «این هشتگ همواره جلو چشمم است.»

 

 ایندیپندنت فارسی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------