روف گاردن یعنی چی؟



روف گاردن یعنی چی؟

در عصر امروز به دلیل ساخت ساختمان هایی بلند و اسیب زیاد به فضای سبز و محیط زیست، افراد به فکر ساخت روف گاردن ها یا بام سبز افتادند. در واقع اگر بخواهیم برای سوال روف گاردن یعنی چی؟ جواب مناسبی بدهیم، باید بگوییم که روف گاردن در لغت ایجاد فضای با صفا و زیبا روی پشت بام جهت رشد گیاهان می باشد. بستر رشد گیاه در بام سبز ، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی شکل می گیرد. در واقع منظور از روف گاردن، این است که در چهار فصل سال بام شما را سبز نگه دارد.

 

به جای کلمه روف گاردن معمولا از بام سبز و باغ بام نیز استفاده می کنند. متاسفانه شهر های پرجمعیت از آسمان خراش ها و ساختمان هایی بلند پر شدند، در ما بین این آسمان خراش ها خلائی از طبیعت حس می کنیم، در این زمان می توان به فکر تبدیل پشت بام به روف گاردن افتاد. بدیهی ست که بهترین متریال برای روف گاردن چوب پلاست است جهت استعلام قیمت کلیک کنید: قیمت چوب پلاست (Plastic Wood)

 

دلایل اهمیت اجرای روف گاردن، روف گاردن یعنی چی؟

• ایجاد فضای سبز در نزردیک خانه و خانواده

• عایق صوتی ساختمان

• عایق گرمایی و سرمایی ساختمان

• بهبود هوای شهری (کاهش آلودگی محیط زیست)

• افزایش طول عمر بام

• جلوگیری از هدر رفتن آب باران

 

روف گاردن یعنی چی

 

چگونه روف گاردن طراحی کنیم؟

در واقع یکی زا بخش های اصلی خانه ها پشت بام آن هاست. از این رو برای طراحی و ساخت روف گاردن باید از دانش تخصصی بهره مند باشید. بام سبز از نظر قابلیت نگهداری و کنترل وزن خاک ، باران و برف و … نیازمند فناوری فراتر از سیستم معمول مهندسی بام می باشد.

 

بام سبز از سه قسمت تشکیل شده است :

1- سقف ساختمان یا آن چیزی که هم اکنون بر بام همه ی ساختمان ها وجود دارد و بر روی آن لایه عایق کشیده شده و معمولا روی آن با موزاییک یا آسفالت سنگ فرش شده است.

 

2- باغ بام که یک لایه محافظت کننده است و سقف و عایق رطوبتی را از لایه خاک و گیاهان جدا می کند.

 

3- خاک و کود و سیستم آبیاری که هر کدام به دقت در جای خود قرار می گیرند.

 

تقسیم بندی روف گاردن از نظر سیستم اجرایی: روف گاردن یعنی چی؟

1- سیستم گسترده Extensive

2- سیستم متمرکز Intensive

3- سیستم نیمه متمرکز یا مدولار (Planner Box)

 

روف گاردن گسترده :

روف گاردن گسترده به زبان عامیانه ، به اجرای سطوح چمن کاری شده روی پشت بام گفته می شود که بعد از اجرای ایزولاسیون و زیرسازی مناسب بام و تعبیه خروجی آب سطح بام، جهت کاشت چمن آماده می شود. در این روش بام سبز به صورت یکنواخت و با کمترین میزان بار در کل سطح بام به صورت یکسان اجرا می شود.

 

1- هزینه پایین اجرا ( نسبت به سایر روف گاردن ها ارزانتر است.)

2- سرعت بالای اجرا ( بستر کاشت بسیار سطحی و ضخامت خاک حدود 20 سانتی متر / در این نوع روف گاردن، کشت گیاهان با ریشه کم انجام می شود.)

3- وزن پایین نسبت به سایر روف گاردن ها

 

روف گاردن متمرکز :

همانطور که از نام این باغ بام پیداست ، استفاده از خاک با حجم و ارتفاع متعارف در نظر گرفته گرفته می شود.

 

ویژگی  اصلی : ساختار طبیعت گرایانه این بام است و محدودیت های کاشتی و گیاهی وجود ندارد.این سیستم به نام مقطع عمیق یا باغ بام شناخته می شود.برای سیستم متمرکز از واژه Roofgarden  یا باغ بام استفاده می شود.در این سیستم ، میزان بار بر روی سازه ازقبل محاسبه می شود.در طراحی و ساخت برخی از این روف گاردن ها ، از درختان و آبنماهایی استفاده می شود که این امر نیاز به تقویت اساسی سازه دارد. این نوع بام ها به کوددهی، مراقبت و آبیاری بیشتری احتیاج دارند.

 

روف گاردن نیمه متراکم : یا مدولار 

در این نوع بام سبز گیاهان با حجم ریشه بیشتر کاشته می شوند و به بستر کاشت با عمق بالای 30 سانتی متر تا یک متر احتیاج داریم.در این نوع بام سبز ، کلیه گیاهان بوته ای مانند توت فرنگی و هندوانه و گیاهان دارویی مثل اسطوخودوس و پونه و چمن قابل کاشت است.در طراحی سازه ، وزن ایجاد شده مدنظر قرار می گیرد.دراین نوع روف گاردن انواع کفپوش ؛ چوب پلاست سنگین و چوب پلاست پرتردد و همراه با استراکچر فلزی استفاده می گردد.سیستم بام سبز نیمه متراکم ، مابین سیستم روف گاردن گسترده و روف گاردن متمرکز قرار دارد.

 

این لایه ها در این روش حدود 12 تا 25 سانتی متر و وزن آن 120 تا 200 کیلوگرم بر مترمربع می باشد.این بام دارای زهکشی ، خاک ، گیاه عمیق تر و گونه های گیاهی متنوع تری نسبت به بام گسترده است.

 

روف گاردن یعنی چی

 

انواع کلاس روف گاردن: روف گاردن یعنی چی؟

مشخصات روف گاردن کلاس A:

کف بام: سنگ یا موزائیک

فضای اطراف: پوشش گیاهی طبیعی و شمشاد

فضای مرکز: پوشش چمن طبیعی

نحوه اجرای فضای سبز: عایق کاری و زهکشی  

 

مشخصات روف گاردن کلاس B:

کف بام: ترموود

پوشش گیاهی فضای اطراف: گیاهان طبیعی و کاج

نحوه اجرای فضای سبز: باکس ترموود و گلدان

جنس مبلمان: حصیر و چرم دارای آلاچیق یا سایبان

نورپردازی: چراغ محوطه  

 

مشخصات روف گاردن کلاس C:

کف بام: ترموود پلکانی

پوشش گیاهی فضای اطراف: گل و گیاه طبیعی

نحوه اجرای فضای سبز: باکس ترموود پلکانی

جنس مبلمان: ترموود دارای آلاچیق یا سایبان

نورپردازی: چراغ باغی و نور مخفی  

 

خاک مناسب برای روف گاردن:

اکنون که به سوال روف گاردن پاسخ دادیم، به قسمت های دیگر بریا ساخت روف گاردن می پردازیم. برای ساختن باغچه یا باغی بر روی سقف خانه خود باید از لوازم خاصی استفاده نمایید. ابتدا پیش از ساخت هر چیزی بر روی روف گاردن خود باید با یک طراح مشورت کنید. زیرساخت برای نشتی ندادن روف گاردن بسیار مهم است. 

 

تصور برخی از مردم از روف گاردن:

 باغ بام مستعد نشت هستند.

 شواهد کمی وجود دارد که روف گاردن را به نشتی پیوند می دهد. واقعیت این است که باغ بام از غشای ضد آب سقف یک ساختمان محافظت میکنند و آنرا از تابش نور ماوراء بنفش که باعث زنگ زدگی میشود محافظت می کنند. به طور خلاصه، اگر به درستی نصب شود، باغ بام ها می توانند عمر سقف ساختمان را طولانی کنند.

 

روف گاردن یعنی چی

 

 باغچه های پشت بام می توانند مشکلات ساختاری ایجاد کنند.

در ساختمان های جدید، معماران و مهندسان سازه در حال حاضر حتی در زمان طراحی ویلا یا ساختمان ها، میزان باری که در اثر محوطه سازی که شامل آلاچیق، پرگولا، فضای سبز و یا آبنما موجود برای روف گاردن را نیز در نظر می گیرند. با این وجود، در پشت بام های سبز مقاوم ،برای تقویت بار اضافی براثر توسعه یک باغ بام، وهمچنین بارهای زنده مانند آب باران و برف باید آرماتور هایی ساخته شود. کارشناسان نگین آذین پارت هستند، تا بهترین روش برای نصب یک باغ بام را روی یک ساختار موجود بطورکامل ارزیابی و توصیه کنند.

 

 باغ های پشت بام گران و باکیفیت بالا هستند.  

اگر کسی نمی داند از کجا شروع کند ایجاد یک باغ بام پرهزینه به نظر می رسد. به همین دلیل مشاوره ای از متخصصان، معماران، طراحان منظر، محوطه سازی و مهندسان سازه، لازم است. آنها می توانند برای کوتاه مدت و بلند مدت بهترین و اقتصادی ترین ایده ها و راه حل های طراحی باغ بام را ارائه دهند.  

 

با توجه به ویژگی های محیط، هنگام طراحی منظر، محوطه سازی یا فضای سبز باید انواع گیاهان فصلی را درنظر بگیرید، تا سیستم های بستر و زهکشی مورد استفاده تعیین شود. متخصصان به احتمال زیاد بسترهای ضخیم تری را پیشنهاد می کنند که می توانند آب بیشتری جذب کنند و سیستم زهکشی که بتواند آب را ذخیره کرده و آن را در هوای گرم تر آزاد کند. به این ترتیب، نیاز آبیاری بسیار کاهش می یابد.

 

مزایای ایجاد روف گاردن:

روفگاردن با پوشش گیاهی خود مانع از هدر رفتن آب باران شده و کمتر این آب روانه  فاضلاب شهری شده و بیشتر به خورد آن اکوسیستم می شود. از طرفی این بام باغ  باعث کاهش آلودگی هوای شهری شده و کربن موجود در دود موجود در هوا را گرفته و به جای آن اکسیژن به محیط تحویل می دهد. حتی همانطور که قبلا اشاره کردم مثل یک عایق حرارتی و دمایی در ساختمان عمل نموده، دمای هوا را گرفته و باعث خنک تر شدن محیط می شود .

 

حتی اگر محیط بالای بام سبز نیز با شیشه پوشانده شود می تواند انرژی خورشیدی را بگیرد و تولید انرژی نیز نماید. همچنین این باغچه های روی بام  که بر روی یک عایق ایجاد شده و با پوشش گیاهی مناسبش باعث افزایش عمر سقف نیز می شود و از نظر زیبایی و طراوت بخشیدن به محیط نیز بسیار پسندیده می باشد.  

 

قیمت اجرای روف گاردن چقدر می باشد؟

هزینه اجرای روف گاردن نسبت به نوع پروژه اجرایی شما و مشاوران طراحی شما متفاوت است. گل ها و گلدان هایی که برای روف گاردن خود انتخاب می کنید، اهمیت زیادی در قیمت پروژه دارد. شما می توانید با متخصصین چوبست برای اجرای پروژه روف گاردن با بهترین متریال و کمترین قیمت مشورت کنید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024