مسجدجامعی:‌ زندگی در بافت تاریخی پایتخت مرده است



اخبار,اخبار اجتماعی,احممد مسجدجامعی
احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه زندگی در محدوده تاریخی و قلب پایتخت (منطقه ۱۲) مرده است و پر هیاهو نیست گفت: احیای بافت‌های تاریخی با بخشنامه محقق نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، احمد مسجدجامعی عصر چهار شنبه در همایش تجلیل از حافظان بناهای تاریخی منطقه ۱۲ تهران در محل خانه تاریخی آیت الله شهید حسن مدرس (روحانی و نماینده مجلس دوران مشروطه) اظهارداشت: مهمترین مشکل در این مناطق مرده بودن زندگی و کاهش سکونت مردم در بافت تاریخی از جمله محله های عودلاجان و سرپولک است.

 

وی با اشاره به اینکه این محله های تهران زمانی مملو از جمعیت و همسایه بود گفت: هم اکنون زندگی در این محلات تاریخی از بین رفته و نمی توان به صورت مصنوعی و بخشنامه‌ای آنها را احیا کرد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: هم اینک به استثنای حاشیه های فعال بافت تاریخی، مابقی کاربری منازل مسکونی به انبار یا خوابگاه و مسافرخانه تبدیل شده است.

 

مسجدجامعی با بین اینکه هیچکس دلش برای این بافت نمی سوزد تاکید کرد: مادامی که این مشکل در بافت اصلی محلات حکمفرما باشد، زندگی در محله عودلاجان و بافت تاریخی منطقه ۱۲ باز نخواهد گشت و با تزریق موردی امکانات، رشد انسانی در این محیط فراهم اتفاق نخواهد افتاد.

 

وی حضور سرمایه گذاران در این مناطق را ارزشمند دانست و افزود: وظیفه ما این است که با مدیریت، حضور این افراد را تقویت کنیم چرا که احیای این محیط برای آنها سود آور است.

 

توجه به نمای شهری از دوره چهارم شورا

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ضرورت توجه به نمای شهری در احداث ساختمان ها اظهارداشت:‌ نمای ساختمان های شهری به استثنای اصفهان در شورای چهارم شورا مورد توجه قرار گرفت و پیش از آن هیچ توجهی به این موضوع وجود نداشت.

 

محمد سالاری به فرآیند الزام شهرداری تهران در بررسی نماها اشاره کرد و گفت: هم اکنون جنبش عمومی کمیته نماها در مناطق ۲۲ گانه مرکب از متخصصان شهری، معماران، شهرسازان، دانشگاهیان، تشکل های حرفه ای صنفی و ناظران کمیسیون معماری شورا تشکیل شده است و حق رای خواهند داشت.

 

وی با بیان اینکه هیچ پرونده‌ای در شهرداری بدون اینکه نقشه آنها مبتنی بر اصول معماری و شهرسازی بررسی شود پروانه نمی‌گیرد، اظهارداشت: این موضوع گام اساسی در هویت بخشی تهران خواهد بود.

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: قرار شد در فرآیند صدور پروانه و در اصل حقوق مکتسبه ۹۶۰ هزار پارسل (محدوده)‌در محدوده ۷۰۰ کیلومتری پایتخت در سامانه شهرسازی معماری تصویب شود.

 

به گفته سالاری در این سامانه یکپارچه شهردار، اعضای شورا و هیچ یک از شهرداران و معاونان معماری مناطق حق عدول از مقررات را ندارند.

 

وی به مدیریت دوره پنجم شورا در این باره پرداخت و افزود: با این رویکرد معاونت معماری و شهرسازی که در حوزه درآمدزایی مشکلاتی دارد، این سامانه یکپارچه را تایید کرد.

 

سالاری تصریح کرد: در این سامانه بَر و کف ۹۶۰ هزار پارسل مشخص و کد ارتفاعی تمامی اضلاع و ارتفاع ملک‌ها در سامانه شهرسازی قرار گرفته است.

 

خانه های تاریخی سرمایه اصلی شهرها هستند

رئیس شورای بین المللی موزه های کشور (ایکوم) نیز در این مراسم اظهار داشت: موزه های دنیا موضوع خانه های تاریخی را در اولویت های کاری خود قرار داده اند چرا که بخشی از هویت و فرهنگ جامعه در این بناها نمایان است.

 

سید احمد محیط طباطبایی ادامه داد: بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران از لحاظ کالبدی و تاریخی آن می بایست مورد تحقیق قرار گیرد چرا که در این محیط ها تاریخچه، فرهنگ، آداب و رسوم خاصی نهفته است.

 

وی کاربری فرهنگی را بهترین راه حل برای زنده کردن این بافت ها برشمرد و گفت: نمونه این موضوع را می توان در بنای باغ نگارستان به وضوح دید که با تغییر و شیوه کاربری مخاطبان زیادی را به این محیط جذب کرد.

 

در این مراسم ۴۹ نفر از مرمتگران بناهای تاریخی که در احیای بافت تاریخی منطقه ۱۲ پایتخت فعال بوده اند تجلیل شدند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------