پروتکل بازدید از موزه ملی اعلام شد



اخبار,اخبار اجتماعی,موزه ملی
موزه ملی ایران با انتشار پروتکلی، فعالیت این موزه را آغاز کرده در این پروتکل تعداد بازدیدکنندگان گروهی کمتر از ۶ نفر خواهد بود و زمان بازدید نیز نوبت‌بندی می‌شود.

به گزارش مهر، موزه ملی ایران که از ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ به علت همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده بود از تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۹ پذیرای علاقمندان خواهد بود. با توجه به بحران بیماری کرونا محدودیت‌های در بازدید اعمال شده و به منظور حفاظت پیشگیرانه در سلامت کارکنان، بازدیدکنندگان و همچنین صیانت آثار موزه‌ای دستورالعمل ویژه بازدید در موزه ملی ایران تدوین و اجرایی می‌شود و ضروری است کلیه بازدیدکنندگان پیش از مراجعه به موزه ملی ایران این پروتکل را دقیق مطالعه کرده و موارد آن را رعایت کنند.

 

در این بار، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران با اعلام خبر بازگشایی این موزه گفت: بازگشایی کامل همه بخش‌های موزه شاید در بحران کرونا امکان پذیر نباشد، اما در تلاش هستیم تا به صورت تدریجی و پلکانی سالن‌های نمایشی موزه را باز کنیم. در مرحله اول از تاریخ ۴ تا ۹ خرداد صرفاً نمایشگاه کشفیات باستان شناسی سال ۱۳۹۸ گشایش یافته و از تاریخ ۱۰ خرداد موزه ایران باستان از دوره آغاز عیلامی تا پایان دوران ساسانی یعنی طبقه همکف آن قابل بازدید می‌شود. اخبار و برنامه‌های مرتبط با بازگشایی سایر قسمت‌ها، گام به گام متعاقباً از درگاه‌های رسمی موزه ملی ایران اعلام خواهد شد.

 

رئیس موزه ملی ایران ادامه داد: انتظار است که این بار با مسئولیت اجتماعی بیشتری به بازدید از موزه‌ها برویم و در پاسداری از میراث فرهنگی و جلوگیری از گسترش این بیماری همگام باشیم. بی شک این روزگار سخت طی خواهد شد و تاریخ نظاره گر رفتار ماست.

 

در پروتکل ویژه بازدید در زمان بحران کرونا موزه ملی ایران آمده است:

این پروتکل برای مدت زمان بحران بیماری کرونا تدوین شده و به طور متناوب این نسخه به روز خواهد شد.

 

۱- تهیه بلیت به صورت اینترنتی از سایت تفریحاتی و اپلیکیشن تاپ و تعیین وقت قبلی صورت می‌گیرد. ورود به موزه‌ها تنها با تعیین زمان از قبل امکان‌پذیر است.

 

۲- بلیت‌ها دارای نوبت مشخص هستند و ترتیب نوبت بازدید (سانس) باید رعایت شود. در زمان شیوع کرونا تعیین وقت قبلی بلیت رایگان برای آن دسته از بازدیدکنندگانی که از کارت‌های دارای امتیاز بازدید رایگان استفاده می‌کنند نیز ضروری است. ارائه کارت و مدرک معتبر در خصوص بهره مندی از این امتیاز به بخش کنترل بلیت ضروری است.

 

۳- بازدید به صورت نوبتی صورت می‌گیرد و بازدیدکننده صرفاً در زمان مشخص شده حق بازدید دارد. بنابراین توصیه می‌شود با درنظر گرفتن دوری مسافت، شرایط جوی، ترافیک و یا هر عامل دیگری وقت بازدید خود را بر اساس زمان اعلام شده تعیین و اقدام به تهیه بلیت کنند. هرگونه تأخیر یا تعجیل پذیرفته نیست. خواهشمند است در مدیریت بازدید با موزه همکاری لازم را به عمل آورید.

 

۴- در صورت تهیه بلیت از واحد فروش بلیت موزه، از ماسک و دستکش استفاده شود. در هنگام ورود و در صورت ازدحام فاصله ایمن خود را از نفرات جلویی حفظ کنید. تهیه بلیت با وجه نقد امکان پذیر نخواهد بود.

 

۵ - برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های حاد تنفسی مانند (کرونا و آنفولانزا) سنجش درجه حرارت بدون تماس با کمک دستگاه تب‌سنج از کلیه بازدیدکنندگان، مراجعین و کارکنان در ورودی موزه ملی ایران صورت می‌پذیرد. بنابراین امکان ورود فرد با ثبت درجه حرارت بدن بالاتر از ۵/۳۷ درجه سانتی گراد و یا علائم مشکوک و غیرطبیعی مانند سرفه یا تنگی نفس به هیچیک از فضاهای موزه وجود نخواهد داشت.

 

۶- چنانچه بازدیدکننده‌ای مایل به رعایت قوانین و شیوه‌نامه حاضر نباشد، می‌تواند انصراف خود را از ادامه بازدید اعلام کند.

 

۷- بخش امانات موزه در شرایط حاضر دارای محدودیت است. در صورت امکان از به همراه آوردن وسایل اضافه خودداری کنید.

 

۸- بازدیدکنندگان موظفند در ورودی و در حضور مسئول کنترل موزه نسبت به تعویض ماسک و دستکش نو خود اقدام کنند.

 

۹- کلیه بازدیدکنندگان موظف به پوشیدن روکش کفش در ورودی موزه هستند، تا از ورود آلودگی‌های سطح خیابان به موزه جلوگیری شود.

 

۱۰- ورود و استفاده از هر گونه مواد ضدعفونی‌کننده به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به آثار موزه ممنوع است.

 

۱۱- مسیر بازدید برحسب فاصله اجتماعی و ضرورت‌های مراقبت از اشیا طراحی و اجرا شده است.

 

۱۲- در طول مسیر بازدید علائم راهنمایی نصب شده است. نسبت به رعایت آن‌ها اقدام کنید.

 

۱۳- مسیر بازدید یک‌طرفه است، و حرکت از یک نقطه آغاز و در خروجی‌ها پایان می‌یابد، بنابراین هرگونه بازگشت در مسیر با هر توجیهی امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

۱۴- فاصله اجتماعی دو متری از سایر افراد را رعایت کنید.

 

۱۵- فاصله ۵۰ سانتی‌متری از ویترین‌ها، پایه‌های نگهدارنده و موانع را رعایت کنید. در شرایط حاضر با توجه به ضرورت رعایت فاصله اجتماعی و سلامت آثار نمی‌توانید به همه آثار یا اطلاعات آن در حین بازدید دسترسی داشته باشید.

 

۱۶- هیچیک از آثار، ویترین‌ها، پایه‌های نگهدارنده ، موانع و... را لمس نکنید.

 

۱۷- چنانچه بازدیدکنندگان فاصله اجتماعی مناسب را رعایت نکنند، موزه مجاز به تذکر خواهد بود. در صورت عدم رعایت، امکان ادامه بازدید برای ایشان میسر نخواهد بود.

 

۱۸- موزه در این ایام از پذیرش گروه‌های بزرگ (بیشتر از ۶ نفر) معذور است. رزرو و ثبت نام گروهی تا اطلاع ثانوی مورد پذیرش نیست.

 

۱۹- بازدید به صورت انفرادی ، خانوادگی و گروه‌های کوچک ( کمتر از ۶ نفر) تعریف شده است و موزه در بحران کرونا تا اطلاع ثانوی از پذیرش کودکان زیر ۶ سال معذور است.

 

۲۰- با توجه به لزوم کاهش ارتباطات رودررو در جریان بیماری کووید ۱۹، راهنمایان موزه، شما را در تمام طول مسیر بازدید همراهی نخواهند کرد و صرفاً به پرسش‌های موردی پاسخگو خواهند بود.

 

۲۱- جهت پیشگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹، بروشور در دسترس قرار نمی‌گیرد. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه موزه مراجعه و پی‌دی‌اف اطلاعات آثار را دریافت کنید. شما همچنین می‌توانید فیلم موزه را در سایت آپارات ببینید.

 

۲۲- کافه، رستوران در موزه تا اطلاع ثانوی بسته است.

 

۲۳- فروشگاه موزه تا اطلاع ثانوی بسته است.

 

۲۴- پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی دست‌های خود را طبق پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شستشو داده و خشککنید.

 

۲۵- جهت اقامه نماز در نمازخانه موزه به همراه داشتن مهر و سجاده شخصی الزامی بوده و پس از اقامه نماز دست‌ها را شسته یا ضدعفونی کنید همچنین تاحد ممکن رعایت فاصله یک متری بین نمازگزاران در نمازهای فرادا توصیه می‌شود. پس از نماز از استراحت در نمازخانه خودداریکنید.

 

۲۶ - قبل از ورود به موزه، دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد ملی مبارزه با کرونا و سازمان بهداشت جهانی را مطالعه کنید.

 

۲۷- با توجه به شرایط خاص توصیه می‌شود پیش از آمدن به موزه برای آگاهی از آخرین اطلاعات و تصمیمات بازدید، به وبگاه موزه ملی ایران به نشانی http://irannationalmuseum.ir/fa مراجعه کنید.

 

مکان‌های منتخب قابل بازدید عبارتند از:

۱. نمایشگاه کشفیات باستان‌شناسی سال ۹۸ از تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۸ به بعد آماده بازدید خواهد بود. در این مرحله ظرفیت پذیرش روزانه حدود صد نفر است.

 

۲. موزه ایران باستان از آغاز دوره عیلامی تا پایان دوره ساسانی (طبقه همکف) از تاریخ دهم خرداد ۱۳۹۹ به بعد آماده بازدید خواهد بود.

 

۳. .برای صیانت از آثار موزه‌ای و آماده‌سازی زیر ساخت‌های لازم پیشگیرانه در بحران کرونا، بازگشایی به صورت تدریجی انجام می‌گیرد و با محدودیت‌های بازدید در موزه روبرو هستیم. بازگشایی سایر قسمت‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------