کلانتری: آتش‌سوزی جنگل‌ها را بزرگ نکنید!



اخبار,اخبار اجتماعی,عیسی کلانتری
‌رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تاکنون کمتر از ۱۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع دچار آتش سوزی شده است.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در حاشیه حضور در پارک ملی دریاچه ارومیه با بیان اینکه آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع در شرایط عادی کاملا طبیعی است، گفت: از ۱۰۰ میلیون هکتار از جنگلها و مراتع کشور، کمتر از ۱۵۰۰ هکتار از فروردین تاکنون دچار آتش سوزی شده است.

 

وی ادامه داد: از نظر اکولوژیک آتش سوزی در جنگل و مراتع بخشی از زندگی جنگل است ولی شایعه پراکنی و بیان اطلاعات غلط اذهان عمومی را متشنج می‌کند و جای نگرانی وجود ندارد.

 

کلانتری ادامه داد: آتش سوزی در همه جای دنیا وجود دارد و نباید بزرگنمایی کرد. وجود شیشه و پلاستیک در مراتع و جنگلها به شکل ذره بین عمل کرده و عامل آتش سوزی می شود.

 

معاون رییس جمهور ادامه داد: دخالت عوامل انسانی در این آتش سوزی ها کمتر از عوامل طبیعی است.

 

کلانتری ادامه داد: ۶۰۰۰ محیط بان و جنگل بان در کشور مسئولیت حفاظت را برعهده دارند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه ستاد احیای ۳ استان آذربایجان غربی و شرقی و کردستان تجمیع شده است، گفت: مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه در رشکان مستقر و مسئولیت دریاچه را بر عهده خواهد داشت.

 

‌رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این که تالاب دریاچه ارومیه از ۵۰۴ ‌هزار هکتار وسعت به ۱۶۰ هزار هکتار با غلظت بالای ۵۰ درصد نمک شهرهای ارومیه و تبریز را تحت تاثیر قرار داده بود، گفت: شهرهای مذکور ‌زیر غبار نمک در حال مدفون شدن بود.

 

کلانتری با بیان اینکه اگر زنبور عسل تا ۸ سال در یک منطقه گرده افشانی نکند، کشاورزی آن منطقه ریشه کن می شود و عملا فعالیت زنبور عسل در شرق دریاچه ارومیه به دلیل غبار نمک در حال از بین رفتن بود، گفت: چرخه طبیعت و بشر در حال نابودی در منطقه بود و غبار دریاچه تا ۴۵۰ کیلومتری و تا نزدیکی تهران در حال پیشروی بود.

 

وی با اشاره به میزان هزینه کرد نجات دریاچه اظهار کرد: کل مبلغ هزینه شده برای احیای دریاچه ارومیه کمتر از یک میلیارد دلار (۱۰ هزار میلیارد تومان) است که خوشبختانه با تصمیم استراتژیک دولت تدبیر و امید دریاچه ارومیه و به دنبال آن حیات وحش منطقه نجات یافت.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------